کد خبر: 221002148776
اقتصادبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهتولید و بازرگانیروزنامه

افزایش سهم خانوار در تسهیلات پرداختی بانک‌ها به ۱۹.۳ درصد

طبق اعلام بانک مرکزی، تسهیلات پرداختی بانک‌ها از ابتدای فروردین تا پایان آذرماه ۲۶.۴ درصد افزایش داشته است. سهم بخش خانوار نیز با احتساب کارت‌های اعتباری اعطا شده، به ۱۹.۳ درصد کل تسهیلات پرداختی در این مدت افزایش یافت.

عصراقتصاد- بانک مرکزی اعلام کرد در ۹ ماهه امسال از کل تسهیلات پرداختی، مبلغ ۳۱،۶۵۹.۵ هزار میلیارد رالا معادل ۸۲.۰ درصد به صاحبان کسب و کار (حقوقی و غیرحقوقی) و ۶،۹۵۳.۷ هزار میلیارد رالر معادل ۱۸ درصد به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است.

سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۲۴،۱۰۹.۷ هزار میلیارد رالر معادل ۷۶.۲ درصد کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار است.

سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف کننده نهایی (خانوار) مبلغ ۲،۷۶۵.۵ هزار میلیارد رالب معادل ۳۹.۸ درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف کنندگان نهایی (خانوار) است.

سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ معادل ۹،۳۵۷.۱ هزار میلیارد رال۸ بوده است که حاکی از تخصیص ۳۸.۸ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش کلیه بخش های اقتصادی (مبلغ ۲۴،۱۰۹.۷ هزار میلیارد رالو) است.

از ۱۱،۴۷۸.۸ هزار میلیارد رالا تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۸۱.۵ درصد آن (مبلغ ۹،۳۵۷.۱ هزار میلیارد رالر) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال ۱۴۰۲ است.

از کل تسهیلات پرداختی در دوره یاد شده، مبلغ ۸،۹۴۲.۹ هزار میلیارد رال۵ معادل ۲۳.۲ درصد به صورت تسهیلات خرد اعطا شده است.

همچنین مبلغ ۶۱۶.۵ هزار میلیارد رالل نیز در قالب کارت‌های اعتباری انجام پذیرفته است، که با احتساب این مبلغ، کل تسهیلات پرداختی خرد (کمتر از سه میلیارد رالش) به مبلغ ۹،۵۵۹.۴ هزار میلیارد رالد معادل ۲۴.۴ درصد کل تسهیلات پرداختی را شامل می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا