کد خبر: 01120070345
جهانروزنامه

افزایش شغل‎ های موقت در فرانسه

ترجمه: محمود نواب مطلق

تعداد مشاغل موقت در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) در فرانسه با رقم متوسط ۷۳۰هزار شغل به اندازه تعداد مشاغل تمام وقت رسید اما با این حال در مقایسه با سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) ۴درصد کاهش داشت.

البته میزان این شغل‎ها در چهار ماه آخر سال ۲۰۲۱(پائیز ۱۴۰۰)  به نسبت زمان مشابه در قبل از بحران کرونا قدری افزایش داشته است.

این نکته بیانگر آنست که میزان اشتغال‎های موقت به تدریج در حال افزایش است. بر اساس آماری که مؤسسه کارفرمایان مشاغل موقت «پریسم» ۱۷فوریه (۲۸ بهمن) مننتشر کرد به طور متوسط در کل سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) به تعداد ۷۳۰۵۰۰ شغل موقت ایجاد شده است و این معادل همین تعداد مشاغل تمام وقت است.

مطالب پیشنهادی

البته قابل توجه است که این میزان در مقایسه با زمان مشابه سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) رشد ۱۸ درصدی دارد گرچه در مقایسه با سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) کاهش ۴ درصدی دارد.

شرکت‎هایی که با مشاغل موقت اداره می‎شوند گرچه خسارات فراوانی به دلیل بحران کرونا متحمل شدند اما در دوران از سرگیری فعالیت‎های اقتصادی در سال  ۲۰۲۱(۱۴۰۰) وضع خوبی پیدا کردند.

در طول ماه‎ های سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) میزان مشاغل موقت به تدریج افزایش یافت. البته نوساناتی نیز مشاهده شد اما در نهایت در ماه ‎های پایانی سال ۲۰۲۱( پائیز ۱۴۰۰) با آمار مثبتی مواجه بود. در این زمان تعداد قراردادهای مشاغل موقت رشدی معادل ۶/۰درصد داشتند.

این رقم مانند زمان مشابه خود در سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) است. البته در بخش‎های مختلف میزان مشاغل موقت متفاوت است.

به عنوان مثال در بخش تدارکات و پشتیبانی و صنعت حمل ونقل بیشترین میزان افزایش مشاغل موقت را در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) مشاهده می‎ کنیم و این یعنی افزایش ۶/۱۱ درصدی در مقایسه با مجموع سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸).

به نظر کارشناسان مؤسسه «پریسم» این امر به دلیل تغییر سبک زندگی ناشی از کرونا برای تهیه مایحتاج عمومی و نیاز بیشتر به امر تدارکات و پشتیبانی و صنعت حمل و نقل بوده است.

رشد استفاده از تجارت الکترونیک و رساندن کالاها به درب منازل مهمترین عامل در افزایش میزان مشاغل موقت به وسیله شرکت‎ های تولیدکننده مایحتاج ضروری زندگی مردم محسوب می ‎شود.

بر عکس در بخش‎ های ساخت و ساز و صنعتی میزان مشاغل موقت به ترتیب کاهش ‎های ۸/۱۱ و ۵/۷ درصدی داشته‎اند.

بخش صنعت خودروسازی و هواپیماسازی در این مدت بیشترین تلاطم ‎های اقتصادی را شاهد بودند.

از سه ماهه آخر سال ۲۰۱۹ تا سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱( پائیز۱۳۹۸ تا پائیز ۱۴۰۰)  به دلیل بحران کرونا یک چهارم مشاغل موقت دچار« تغییر ماهیت بخشی» شدند.

بدین مفهوم که بسیاری مشاغل موقت جدید با ماهیت جدید در بخش‎های مختلف به دلیل بحران کرونا به وجود آمد. اما هنوز نمی‎ توان برای ماندگاری این وضع قضاوت کرد و این امر نیازمند زمان است.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا