کد خبر: 12060199490
جهانروزنامه

افزایش قیمت پنبه در پی سیل در پاکستان و خشکسالی در آمریکا

ترجمه: محمود نواب مطلق

قیمت الیاف طبیعی  پنبه از نیمه جولای(اواخرتیر)۳۰درصد افزایش یافته است. عامل اصلی این افزایش قیمت کاهش تولید آن در آمریکا به دلیل خشکسالی و در پاکستان به علت سیل است.

همواره مخاطرات اقلیمی و تغییرات آب و هوایی مستقیما تولیدات کشاورزی را در معرض خطر قرار می‌دهند.

طی باران‌های سیل آسای موسمی اخیردر پاکستان ۵۴درصد از مزارع پنبه نابود شدند. وضع در آنجا بسیار وخیم گزارش شده است. در این حادثه نه تنها جاده‌ها، زیرساخت‌ها و کشتزارها در پاکستان نابود شدند بلکه  بیش از هزارنفر کشته و ۳۳ میلیون نفرمعادل ۱۵ درصد ازجمعیت این کشور بی‌سرپناه شدند.

براساس اعلام « احسان اقبال» وزیر برنامه‌ریزی پاکستان ؛ اولین برآوردها حکایت از وارد شدن بیش از یک میلیارد دلار خسارت به اقتصاد این کشور دارد. بازسازی کشور نیز پنج سال به طول می‌انجامد و در کوتاه مدت نیز خطر کمبود مواد غذایی آن را تهدید می‌کند.

کشت پنبه برای پاکستان بسیار حیاتیست. زیرا پاکستان نه تنها پنجمین تولیدکننده جهانی آنست بلکه پنجمین واردکننده جهانی برای تأمین صنایع نساجی خود نیز محسوب می‌شود. صنایعی که ۳۸ درصد اشتغالزایی را در این کشوردر بخش تولید بر عهده دارد.

ازبین رفتن محصولات پنبه در پاکستان فشار وارد بر بازار آن را افزایش داده است. بازاری که از سوی دیگر به دلیل خشکسالی در آمریکا به عنوانی اولین تولیدکننده فیبر سفید طبیعی در جهان با سهم فروش ۴۰ درصدی در بازارهای بین‌المللی آسیب‌دیده است. مخاطرات اقلیمی به شدت تولید این محصول راهبردی را در معرض خطر قرار داده‌اند.

در جنوب غربی این کشور به ویژه در ایالت تکزاس که نیمی از تولید پنبه در آن صورت می‌پذیرد بیش از ۱۵ میلیون هکتار از مزارع پنبه معادل ۴۰ درصد کشت پنبه در آمریکا در معرض خشکسالی قرار گرفته و برداشت از زمین‌های کشت شده ناممکن شده است.

بر اساس اعلام وزارت کشاورزی آمریکا به همین دلیل صادرات پنبه این کشوردر سال زراعی ۲۰۲۳-۲۰۲۲ (۱۴۰۱-۱۴۰۲) در حد ۵/۲ میلیون عدل کاهش خواهد یافت.( هر عدل حدود ۲۱۸ کیلوگرم است).

برآوردها نیز حکایت از آن دارد که تولید این محصول نیز در این بازه زمانی از ۶/۱۲ میلیون عدل به ۵ میلیون عدل کاهش می‌یابد. نتیجه آنکه قیمت پنبه در بازار«نیمِکس» نیویورک افزایش یافته است. هفته گذشته این افزایش قیمت برای قراردادی که تحویل آن در ماه دسامبر(آذر) خواهد بود ۱۳ درصد اعلام شد.

قیمت پنبه نیز مانند سایر مواد اولیه دچار نوسات بسیاری شده است. با افزایش ۳۵درصدی از ابتدای سال میلادی تا اوایل ماه مه( دی ۱۴۰۰ تااردیبهشت۱۴۰۱)بیشترین قیمت آن در هرپوند(۵/۴۵۳ گرم)، از ۵/۱ دلار فراتر رفت. از دلایل دیگر افزایش قیمت آن خریدهای فوق‌العاده و افزایش قیمت نفت نیز ذکر شده است.

پنبه به عنوان الیاف طبیعی جایگزین مناسبی برای الیاف مصنوعی تولید شده از نفت مانند نایلون و پلی‌استر است.

به همین دلیل قیمت آن در پی کاهش قیمت نفت از ماه ژوئن(خرداد) کاهش یافت و به پائین‌ترین حد سالانه خود درنیمه جولای(اواخرتیر) رسید.

اما از آن زمان افزایش قیمتش آغاز شد و تا پنجشنبه اول سپتامبر شب( ۱۰ شهریور) تا ۳۰ درصد افزایش یافت و به۱۸۳/۱ دلار در هر پوند رسید.

کارشناسان «مامبو» از بنگاه‌های تجاری پنبه معتقدند:« وضع کنونی اقتصادی نیز از دیگر عوامل نابسامانی بازار پنبه است. رکودی که مرتب از آن سخن می‌رانند  با پیامدهایش تهدیدی جدی برای ما محسوب می‌شود: از جمله کاهش مصرف این محصول آنهم در زمانیکه قیمت آن برای رسیدن به بالاترین خد خود مرتبا در حال افزایش است.

کاهش تقاضایی که به صورت طبیعی کاهش عرضه رانیز به دنبال خواهد داشت.» این نابسامانی‌ها از جمله مهمترین دلایل نواسانات قیمت پنبه محسوب می‌شوند.

ازسوی دیگر کارشناسان کمیته بین‌المللی مشورتی پنبه نیز در گزارش منتشر شده این هفته خود اعلام کرده‌اند:« افزایش نواسانات اخیر خود عامل مهم افزایش قیمت است. نوساناتی که به صورت مستمر ادامه خواهد یافت. این امر منجر به افزایش مستمر قیمت‌ها طی تمام فصل در سال زراعی ۲۰۲۲-۲۰۲۳(۱۴۰۱-۱۴۰۲) خواهد شد.

بر اساس اعلام وزارت کشاورزی آمریکا  بدون در نظر گرفتن خسارت‌های ناشی از سیل پاکستان به تولید پنبه و تنها به دلیل خشکسالی درآمریکا و برداشت نشدن محصول پنبه تولید جهانی آن درسال زراعی۲۰۲۳-۲۰۲۲(۱۴۰۲ -۱۴۰۱)۱/۳ میلیون عدل کاهش یافته است. تولید پنبه در این بازه زمانی درآمریکا ۱۱۷ میلیون عدل پیش‌بینی می‌شود؛ درحالیکه در مدت مشابه سال گذشته این میزان ۱۲۰ میلیون عدل بوده است.

تقاضای جهانی پنبه نیز در سال زراعی جدید ۱۱۹ میلیون عدل در مقابل تقاضای ۱۲۰ میلیون عدلی سال گذشته قرار دارد. همچنین وزارت کشاورزی آمریکا پیش‌بینی می‌کند واردات این محصول از بنگلادش، هند، پاکستان، ترکیه و ویتنام به آمریکا نیز کاهش یابد.

بنابراین موجودی های انبارها در جهان نیز به تبع آن کاهش یافته وموجودی ۲۶/۸۴ میلیون عدل در سال زراعی گذشته به ۷۷/۸۲ عدل در سال زراعی جاری رسیده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا