کد خبر: 15040036249
بازرگانیتوسعه و اقتصاد ملیتولید و بازرگانیصنعت و معدنکشاورزی

افزایش ۳۰۰درصدی صادرات زعفران در فروردین۱۴۰۰ / کاهش تولید در راه است؟

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: از دولت تقاضا داریم تا برای حمایت از کشاورز، اکنون که ۳ماه تا برداشت فرصت داریم، برای زعفران قیمت مناسب و باپشتوانه‌ای تعیین کند.

اقتصاد آنلاین، حدود ۲۰روز است که بازار زعفران با یک التهاب قیمتی دست و پنجه نرم می‌کند و افزایش قیمتی را تجربه کرده است. اقتصاد آنلاین در راستای بررسی این موضوع به گفت‌وگو با غلامرضا میری، رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران پرداخته است.

چرا زعفران گران شد؟

میری در این گفت‌وگو با تاکید بر افزایش قیمت زعفران از ۲۵خرداد گفت: این افزایش قیمت بسته به نوع زعفران بین ۳ تا ۱۰درصد بوده است و علت آن نیز به کاهش عرضه در بازار بازمی‌گردد و این موضوع به افزایش قمیت انجامیده است. اگر عرضه کنونی تداوم یابد، احتمال افزایش قیمت بیشتر در ماه‌ها و روزهای آتی هم وجود دارد.

وی افزود: درحال‌حاضر حدود ۷ماه از فصل برداشت زعفران می‌گذرد و هر چه زمان بیشتری می‌گذرد، کشاورز محصول خود را می‌فروشد و در نتیجه عرضه کاهش خواهد داشت. از سویی دیگر نیز خود ما توصیه کردیم تا عرضه بالا نباشد و کشاورزان براساس گفته ما پذیرفتند تا عرضه محصول تولیدی خود را کاهش دهند.

میری با اشاره به افزایش کشورهای صادراتی هدف گفت: تعداد کشورها از ۴۶کشور به ۶۴کشور رسیده است و باتوجه به آمار دریافتی، در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به فروردین سال گذشته، رشد صادرات زعفران حدود ۳۰۰درصد افزایش داشت؛ این رقم در اردیبهشت هیچ تغییری نسبت به اردیبهشت سال گذشته نداشته و آمار خرداد ماه نیز هنوز مشخص نشده است.

 کاهش تولید در راه است؟

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران در پاسخ به این سوال خبرنگار اقتصادآنلاین که موانع تولید زعفران چیست، اظهارکرد: یکی از موانع عمده تولید زعفران، قیمت پایین آن است و این قیمت برای کشاورز به صرفه نیست.

قیمت بسیاری از محصولات و کالاها و ملزومات کشاورزی بیش از ۱۰برابر افزایش داشته است؛ اما قیمت زعفران هیچ تغییری نداشته و هنوز مانند گذشته است.

تداوم این روند، کشت پیاز زعفران را متوقف کرده و کشاورز زمین خود را آب نمی‌دهد که تولید داشته باشد و تولید کاهش خواهد داشت.

دولت برای زعفران قیمت مناسبی تعیین کند

وی در ادامه تصریح کرد: زعفران یک محصول صادراتی است که ۲۰درصد از آن در داخل و ۸۰درصد آن در خارج مصرف می‌شود. از دولت تقاضا داریم تا برای حمایت از کشاورز، همین الان که ۳ماه تا برداشت فرصت داریم، برای زعفران قیمت مناسب و باپشتوانه‌ای تعیین کند. از این طریق کشاورز هم برای تولید زعفران انگیزه خواهد داشت و هم بازار جهانی فضای افزایش قیمت را دارد.

زیرا قیمت دلار افزایش داشته و برای صادرات مشکلی نخواهیم داشت. اما اگر قیمت افزایش یابد، کشاورز خوشحال و اشتغال پابرجا خواهد ماند و کشاورز تولید خود را با انگیزه مضاعفی ادامه خواهد داد.

امکان کاهش ۹۵درصدی هزینه تولید

به گفته غلامرضا میری، دولت باید از کشاورزان حمایت کند؛ تولید یک کیلو زعفران خشک، ۴میلیون تومان هزینه برمی‌دارد. اگر دولت کمک کند تا کشاورزان بتوانند دستگاه‌های جداسازی کلاله را تهیه کنند، این ۴میلیون تومان به کیلویی ۲۰۰هزار تومان می‌رسد و هزینه‌های تولید ۳میلیون و ۸۰۰هزار تومان کاهش خواهد داشت. در این صورت آلودگی میکروبی هم در تولید نخواهیم داشت و کشاورز ما دغدغه اینکه گل زغفرانش چیده و خراب شود، ندارد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران با بیان اینکه نیروی انسانی برای جداسازی کلاله کم است و این افراد قیمت بالایی از کشاوز طلب می‌کنند، توضیح داد: نمی‌توان زعفران را بیش از ۴۸ساعت نگه داشت. این موضوع سبب سوءاستفاده و افزایش قیمت نیروی انسانی برای جداسازی کلاله خواهدشد. اگر دولت در اینجا به بخش کشاورزی کمک کند، انگیزه بالایی برای افزایش تولید باکیفیت خواهیم داشت.

صادرکنندگان نقره‌داغ می‌شوند

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در بخش صادرات هم مشکل داریم. اگر دولت در این بخش حمایت کند می‌توانیم صادرات را افزایش دهیم. کشاورز درحال‌حاضر رها شده است؛ از کشاورز حمایت‌هایی انجام می‌شود اما صادرکنندگان در مقاطع مختلف، نقره داغ می‌شوند؛ این موانع باید برطرف شود و اگر برطرف شود، صادرات افزایش و صادرکننده می‌تواند بازار خود را توسعه دهد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا