کد خبر: 071102150239
اخبار شرکت هاانرژیصنعت و معدن

افزایش ۳۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز کشور/ تزریق ۸۵۱ میلیون مترمکعب گاز به شبکه گازرسانی

وزیر نفت با بیان اینکه امروز (شنبه، هفتم بهمن‌ماه) ۸۵۱ میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری کشور تزریق شده است، اظهار کرد: این رقم بی‌سابقه بوده است و در این زمینه یک رکورد به‌شمار می‌آید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران به نقل از شانا، جواد اوجی امروز (شنبه، هفتم بهمن‌ماه) در بازدید از مرکز مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه طبق گزارش‌ها در بعضی از استان‌های کشور حدود ۱.۵ تا ۲ متر برف باریده است، گفت: در این شرایط شبکه گازرسانی پایدار و مستمر بوده است و در هیچ نقطه‌ای قطعی گاز نداشته‌ایم.

وی با قدردانی از مردم و مدیران شرکت‌های ملی نفت ایران و گاز ایران افزود: با تدابیر اندیشیده‌شده، با وجود کاهش دما طی دو تا سه هفته آینده حتی گاز یک مشترک هم نباید دچار قطعی شود و گاز موردنیاز کل کشور باید تأمین شود.

وزیر نفت با بیان اینکه ۸۵۱ میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری کشور تزریق شده است، اظهار کرد: این رقم بی‌سابقه بوده است و در این زمینه یک رکورد به‌شمار می‌آید.

اوجی گفت: با همت مردم در ایام سرد امسال حدود ۱۱ درصد کاهش مصرف و در مجموع ۱۰ ماه، حدود ۵ درصد معادل حدود ۱۵ میلیون مترمکعب در روز کاهش مصرف داشته‌ایم.

وی افزود: امسال از پیش تدابیر لازم اندیشیده شد و در زمینه تولید گاز نسبت به پارسال روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب افزایش تولید را از فازهای پارس جنوبی و میدان‌های مستقل گازی در شرکت نفت مناطق مرکزی داشتیم، همچنین با جمع‌آوری گازهای مشعل حجمی به تولید گاز اضافه شد.

وزیر نفت ادامه داد: عملیات نگهداری و تعمیرات دوره‌ای پالایشگاه‌های گازی، سکوها، خطوط انتقال گاز، ایستگاه‌های تقویت فشار گاز در روزهای گرم سال به نحو مطلوب انجام شد، همچنین در نیروگاه‌ها نسبت به پارسال یک میلیارد لیتر سوخت مایع بیشتری ذخیره شد.

اوجی اظهار کرد: ذخیره‌سازی گاز یکی از دغدغه‌ها بود که همکاران ما در شرکت ملی گاز ایران توانسته‌اند نزدیک ۳.۲ میلیارد مترمکعب در مخازن ذخیره‌سازی گاز طبیعی ذخیره کنند که در این ایام به کمک ما آمد.

وی تصریح کرد: هر مشترک از ۱۵ آذرماه تا ۱۵ اسفندماه نسبت به پارسال ۱۰ تا ۳۵ درصد کاهش مصرف داشته باشد، نه‌تنها تعرفه گازش رایگان می‌شود، بلکه پاداش ۱۰ برابری گازبها را هم دریافت می‌کند.

وزیر نفت گفت: شرکت ملی گاز ایران در زمینه گازرسانی به نیروگاه‌ها رکوردی تازه را ثبت کرد، طی این ۱۰ ماه، روزانه حدود ۲۸ میلیون مترمکعب گاز بیشتر به نیروگاه‌ها تحویل داده شده است و صنایع عمده هم روزانه حدود ۱۰ میلیون مترمکعب بیشتر دریافت کرده‌اند.

اوجی افزود: همه این تدابیر در کنار اجرای طرح‌های بهینه‌سازی به‌ویژه تعمیر و بازسازی موتورخانه‌های مجتمع‌های مسکونی که شرکت ملی گاز به‌صورت رایگان انجام می‌دهد، تا امروز شبکه سراسری گاز کشور پایدار و مستمر بوده است.

وی اظهار کرد: از مردم عزیز خواهش می‌کنم با توجه به کاهش دما در دو تا سه هفته آینده در سراسر کشور با مصرف بهینه گاز، خادمان خود را در شرکت ملی گاز یاری کنند تا هیچ مشترکی با قطعی گاز روبه‌رو نشود.

وزیر نفت گفت: در آغاز به‌کار فعالیت دولت سیزدهم، در زمینه تولید و مصرف گاز با ناترازی سنگینی روبه‌رو بوده‌ایم، اما خوشبختانه با اقدام‌هایی که وزارت نفت و شرکت‌های ملی نفت و گاز انجام می‌دهند، شاهد هستیم از مقدار ناترازی سال به سال کاسته می‌شود.

اوجی افزود: برای پروژه کنتورهای هوشمند گام‌های جدی و سازنده برداشته شده و در ۶ استان به‌صورت پایلوت در حال انجام است، در همین حال هوشمندسازی کنتورهای گاز صنایع عمده هم آغاز شده است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره پتروپالایشگاه مهر خلیج فارس با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی این طرح اظهار کرد: در بودجه امسال نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار تهاتر با نفت برای اجرای این پروژه اعتبار در نظر گرفته شده که نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ درصد این رقم عملیاتی شده است و پیش‌بینی می‌کنیم این طرح تا اواخر سال ۱۴۰۳ یا ابتدای سال ۱۴۰۴ به‌بهره‌برداری برسد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا