کد خبر: 23050196113
جهانروزنامه

افزایش ۳۱ درصدی گردش مالی غول آلومینیوم سازی روسیه

گردش مالی شرکت «روسال» غول آلومینیوم‌سازی روسیه به دلیل افزایش قیمت آلومینیوم ۳۱ درصد افزایش یافته است؛ اما تحریم های ضد روسیه منجر به کاهش سود دهی ۷/۱۶ درصدی آن شده‌ است. روسیه پس از چین دومین تأمین‌کننده جهانی آلومینیوم است.

شرکت معظم روسی «روسال» تا قبل از اعمال تحریم های ضد روسیه به دلیل جنگ اوکراین مهمترین تأمین‌کننده آلومینیوم اتحادیه اروپا بود. براساس آمار منتشره در روز جمعه۱۲اوت (۲۱مرداد) این شرکت در مجموع ازنتایج فعالیتهای خود راضیست.

این فلزکه اولین بار فرانسویان استفاده از آن را آغازکردند در بسیاری از محصولات ازجمله قوطی نوشابه، بدنه خودرو، هواپیما، کشتی و ساختمان سازی کاربرد دارد.

تولید آن مستلزم استفاده بسیار زیاد برق است و به دنبال افزایش قیمت انرژی پس از آغاز بکار مجدد فعالیت های اقتصادی پساکرونایی قیمت آن نیز به نحو قابل توجهی افزایش یافت. جنگ روسیه و اوکراین نیز تأثیر مضاعفی برافزایش قیمت این فلز گذاشت.

نتایج منتشره از فعالیت‌های شرکت «روسال» اولین تولید‌کننده آلومینیوم روسیه در روز جمعه۱۲اوت (۲۱مرداد) حاوی نکات آموزنده بسیاری از حیث میزان تأثیر تحریمهای ضد روسیه است.

این تحریم ها در حقیقت شمشیر دولبه‌ای هستند که بر ضد خود تحریم‌کنندگان نیز مؤثر افتاده‌اند؛ چراکه اروپا و به ویژه فرانسه از مهمترین وابستگان به آلومینیوم روسیه محسوب می‌شوند.

براساس این نتایج سود خالص « روسال» در شش ماهه نخست سال میلادی با افزایش یک ونیم درصدی در یک سال۶۹۹ میلیون دلار بوده است. بدین ترتیب براساس این شواهد، تحریم های ضد روسیه به هیچ عنوان مؤثر نبوده‌اند.

از سوی دیگر همین نتایج نشانگر آن هستند که سودخالص این شرکت در بورس هنگ‌کنگ نسبت به سال گذشته با رسیدن به۱.۶۸میلیارد دلار کاهش  ۱۶.۷ درصدی یافته است.

این امر ناشی از کاهش تقاضای آلومینیوم روسیه و درنتیجه در اثر اعمال تحریمها  برضد این کشور محسوب می‌شود. براساس توضیحات منتشرشده این شرکت درمورد جزئیات این نتایج عوامل مختلفی از جمله سرمایه‌گذاری شرکت «روسال» در گروه معدنی «نوریسک نیکل» به‌عنوان یکی از سهامداران آن، تأثیر خالص ابزارهای مالی مشتقه و تأثیر خالص کاهش ارزش دارایی‌های غیرمعمول در آن مؤثر بوده‌اند.

گردش مالی این شرکت با رشد۳۱.۳درصدی سالانه در سه ماهه نخست سال به ۷.۲ میلیارد دلار رسید.

درآمد ناخالص آن نیز در این مدت با رشد ۳۷.۴ درصدی به ۱.۸ میلیارد دلار رسید. درمجموع این نتایج حکایت از موفقیت مقبولی برای فعالیتهای این شرکت در سه‌ماهه نخست سال میلادی به دلیل افزایش قیمت آلومینیوم دارد.

با اینحال مقامات این شرکت براین نکته اذعان دارند که تحولات جنگ روسیه و اوکراین بر روند کلی بازار کار آنها در زمینه های گوناگون تأثیر گذاشته است. حاصل این امرکاهش تقاضای این فلز در داخل روسیه بوده است.

ممنوعیت صادرات آلومینیوم استرالیا و وقفه در تولید و صادرات آلومینیوم اوکراین نیز درافزایش قیمت این فلز مؤثر بوده‌اند. از سوی دیگر طرح‌های توسعه و نوسازی صنایع تولید آلومینیوم نیز به دلیل مشکلات موجود برای تأمین مواداولیه آنها به تأخیر خواهد افتاد.

درنهایت نتایج منتشرشده با پیش‌بینی‌های ماه مارس (اسفند) مقامات این شرکت و کارشناسان اقتصادی کاملا مطابقت دارد. این شرکت یک‌هفته پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در بیانیه ای به تشریح وضعیت خود پرداخت.

بر این اساس سود این شرکت در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) با در آمد ناخالص ۹/۲ میلیارد دلاری  به دلیل افزایش قیمت فلزات غیرآهنی سه برابر شده بود. دراین بیانیه آینده شرکت چنین بیان شد: «شرکت ما طبیعتا با تبعات تحولات جنگ روسیه و اوکراین روبه رو خواهد شد.

تأمین مواد اولیه برای فعالیت های آن از مهمترین مشکلات این شرکت خواهد‌بود. این امر سرمایه‌گذاریهای ما را با تأخیر مواجه خواهد کرد.»

براساس نظرات کارشناسان اقتصادی افزایش ۲۶ درصدی قیمت آلومینیوم از ابتدای سال میلادی به نحو قابل ملاحظه ای بر جبران مشکلات به وجود آمده برای این شرکت مؤثر بوده است.

بسیاری از فعالان اقتصادی در روسیه به دلیل اعمال تحریم ها ناچارند درمبادی تأمین تجهیزات خود تجدیدنظر کنند. فعالیت آنها در زمینه صادرات و واردات نیز به دلیل تحریم های اتحادیه اروپا وآمریکا کاملا مختل شده است.

مقامات شرکت «روسال» نیز اعلام کرده اند به همین دلیل ناچارند درمبادی تأمین تجهیزات خود بازنگری کنند.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا