کد خبر: 160303161882
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

افزایش ۲ برابری تجارت ایران با قاره آفریقا در سه سال

روح اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت گفت: کشورمان بیش از سه میلیارد دلار در سه سال دولت سیزدهم با آفریقا تجارت مستقیم داشته که بیش از این میزان هم تجارت از طریق سایر کشورها مانند امارات، عمان، ترکیه و حتی هند صورت گرفته است.

در دولت سیزدهم شاهد حد نصاب ۵۴.۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۱ بودیم که این امر در طول تاریخ کشور بی سابقه بوده است.

او تصریح کرد: میانگین تجارت خارجی در سه سال دولت سیزدهم ۵۲ میلیارد دلار بود در صورتی که در سال ۱۳۹۹ و سال پایانی دولت قبل صادرات غیرنفتی ۳۴.۱ میلیارد دلار بود که کشور نسبت به این سال بیش از پنجاه درصد رشد را شاهد بوده است .

وی در خصوص تجارت با قاره آفریقا در دولت سیزدهم گفت: دولت سیزدهم با نگاه به بازارهای جدید توجه خود را علاوه بر بازارهای گذشته ، بازارهای آسیایی ، همسایگان و آمریکای لاتین به تجارت با قاره آفریقا به عنوان یک بازار بکر متمرکز کرد و در سال اول و دوم دولت سیزدهم شاهد یک رکورد در طی سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در تعامل تجاری با این قاره بودیم .

اما بالاترین میزان تجارت غیرنفتی طی دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بین ایران و آفریقا به صورت مستقیم صورت گرفته که سالیانه به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید، در حالی که متوسط صادرات ما به کشورهای آفریقایی در سالهای گذشته بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی افزود: زیرساخت های توسعه تجارت ، انتقال دانش ، صادرات فنی و مهندسی ، کشت فراسرزمینی و موضوعات بسیاری در حوزه تجارت و تعاملات اقتصادی فراهم شده که در صورت توجه به آن و رفع موانع موجود در آینده نزدیک امکان تبادلات اقتصادی و تجاری سالانه ۱۰ میلیارد دلاری فراهم خواهد بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا