کد خبر: 18020181113
بازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

افشای رمز و راز افزایش ارزش روبل در شرایط تحریم

ترجمه: سلیم حیدری

به گفته کارشناسان، ارز رسمی کشور روسیه ممکن است بیشتر از این نیز تقویت شود.

روبل روسیه پس از افت نیمی از ارزش خود در ماه مارس (فروردین) به دلیل تحریم‌های غرب، بهبود فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده‌است و تا سطوحی که طی دو سال گذشته مشاهده نشده بود، تقویت شد.

راشاتودی با سرگئی کوپیلوف، یک شریک جوان در شرکت مشاوره BSC و محقق اصلی در دانشگاه اقتصاد پلخانوف روسیه صحبت کرد تا بفهمد پشت پرده انعطاف‌پذیری روبل چه‌چیزی است.

به گفته این محقق، غرب با مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی این کشور، به تعهدات خود در قبال روسیه عمل نکرده است.

این لغو (چیزی مانند فرهنگ لغو) شامل لغو قوانین روابط مالی بین‌المللی مبتنی بر مبادله کل جهانی، توزیع مجدد ریسک، تضمین حقوق مالکیت و توزیع حق مالکیت است.

این کارشناس گفت که این قوانین بود که نرخ قدیمی روبل و رویکردهای ایجاد آن را تعیین می‌کرد و ما به آن عادت کرده‌ایم و افزود که این قوانین “دیگر اعمال نمی‌شوند.”

کوپیلوف توضیح‌داد که تقویت روبل به این دلیل است که اکنون صرفاً ارزش آن مبتنی بر صادرات و واردات (مبادلاتی) است و ارزش آن با برابری قدرت خرید (PPP) تعیین می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول (IMF)، ارزش پول روسیه در پایان سال ۲۰۲۱ را ۲۹.۱۲۷ روبل در برابر هر دلار تخمین زد. اما امروز براساس شاخص بیگ مک (شاخص برابری قدرت خرید بر مبنای قیمت یک ساندویچ مک دونالد)، این نرخ به ۲۳.۲۴ روبل در برابر دلار رسیده است.

این کارشناس همچنین خاطرنشان کرد: قبل از تحریم‌ها، تضعیف مصنوعی پول روسیه با خروج سرمایه همراه شد به طوریکه در سال ۲۰۲۱، صادرات خالص (مازاد صادرات کالا و خدمات بر واردات) به ۱۲۲ میلیارد دلار رسید.

او گفت که این درآمدهای ارزی برای خرید دارایی‌های خارجی استفاده شد.

کوپیلوف گفت: در زمان تحریم‌ها و عدم پرداخت‌های مالی غرب به روسیه، این خروج سرمایه غیرممکن شده است.

بنابراین، ۵۸ میلیارد دلار دریافتی توسط اقتصاد روسیه در سه ماهه اول، “فشاری” بر افزایش ارزش روبل و بهبود وضعیت آن است.

کوپیلوف در پایان می‌گوید: “ارزیابی کارشناسان نشان می‌دهد که در این شرایط و در صورت عدم تعدیل و تغییر در سیاست‌های پولی، روبل ممکن است تا سطح ۴۵ تا ۵۰ روبل در هر دلار آمریکا تقویت شود.”

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا