کد خبر: 15110068104
اقتصادبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

امتناع مدیرعامل فرابورس از اعلام نحوه پذیره‌نویسی سرخابی‌ها

مسعود وطنخواه

مدیرعامل شرکت فرابورس در آخرین اظهارات خود همچنان به گفته‌های تکراری درباره فروش سرخابی‌ها در بازار پایه اکتفا کرد و از شفاف‌سازی درباره اینکه آیا سهام سرخابی‌ها به عموم مردم واگذار می‌شود یا تنها سهمیه‌ای برای صندوق‌ها در نظر گرفته می‌شود، خودداری کرد.

میثم فدایی واحد روز گذشته در حالی بر پذیرش سرخابی‌ها در بازار پایه تاکید کرد که این بازار قابلیت عرضه اولیه ندارد و با توجه به اینکه رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی ۱۵دی گفته بود: «بین ۵ تا ۱۵درصد و در صورت استقبال تا ۲۰درصد از سهام هر یک از این دو باشگاه در عرضه اولیه به سهامداران خرد اختصاص یافته است.»

پیش از این در مطالبی تحت عنوان «گروکشی فرابورس از خصوصی‌سازی برای عرضه سهام سرخابی‌ها» عصر اقتصاد به این موضوع پرداخت و در آن با یادآوری اختلاف میان خصوصی‌سازی و وزیر نفت سابق درباره عرضه صندوق پالایشی در شهریور ۱۳۹۹ و صدمات  آن به بورس هنوز از یاد فعالان بازار سرمایه نرفته است درباره تبعات منفی اختلاف میان رئیس خصوصی‌سازی و فرابورس در بازار سرمایه هشدار داده شد.

بازار پایه فرابورس عرضه اولیه ندارد

عصر اقتصاد ۲۱دی در این باره نوشت: «مهم‌ترین خصیصه بازار پایه فرابورس این است که ورود شرکت‌های جدید در این بازار، به صورت بازگشایی نماد است. به عبارت دیگر، در این بازار تاکنون عرضه اولیه صورت نگرفته است. دادن آدرس بازگشایی سهام سرخابی‌ها در بازار پایه از سوی معاون پذیرش فرابورس به نوعی مخالفت ضمنی با اظهارات چند روز قبل رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی درباره عرضه اولیه سرخابی‌ها محسوب می‌شود که گفته بود ۲۰درصد سهام سرخابی‌ها عرضه اولیه می‌شود.

سازمان خصوصی‌سازی ۱۵دی در جلسه هم‌اندیشی واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس که با حضور حسین قربانزاده، رئیس این سازمان، علی پروین، جواد زرینچه، خداداد عزیزی و مجتبی جباری از پیش‌کسوتان دو باشگاه پرسپولیس و استقلال برگزار شده بود، از عرضه اولیه سهام سرخابی‌ها به عموم خبرداده بود.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفته بود: «بین ۵ تا ۱۵درصد و در صورت استقبال تا ۲۰درصد از سهام هر یک از این دو باشگاه در عرضه اولیه به سهامداران خرد اختصاص یافته است و مابقی سهام نیز با حضور مجموعه‌های دارای اهلیت و تجربه باشگاه‌داری در قالب مدیریت پیمان و واگذاری به سهامداران عمده تعیین تکلیف شود».

هفته آینده قیمت سهام سرخابی‌ها مشخص می‌شود

مدیرعامل فرابورس با یادآوری جلسه اخیر سازمان خصوصی‌سازی که برای تعیین تکلیف عرضه سهام سرخابی‌ها برگزار شد، گفت : برخی مراحل برای تکمیل فرایند عرضه سهام، باقی‌مانده که اگر به صورت منظم پیش برود، طی هفته‌های آتی شاهد درج نماد و عرضه سهام سرخابی‌ها در بازار پایه فرابورس هستیم.

فدایی روز جمعه درباره آخرین اقدامات صورت‌گرفته برای عرضه سهام این دو باشگاه پرطرفدار در بازار سرمایه به ایرنا گفت: چهارشنبه (۱۳بهمن‌) جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان خصوصی‌سازی و مسئولان این دو باشگاه برای تعیین تکلیف عرضه سهام آنها در بازار فرابورس برگزار شد و آخرین وضع واگذاری سهام این دو باشگاه در فرابورس مورد بررسی قرار گرفت.

او خاطرنشان کرد: در این جلسه برنامه زمان‌بندی فعالیت‌هایی که باید ارکان مختلف هر چه سریع‌تر برای واگذاری سهام این دو باشگاه انجام دهند ارائه شد.

به گفته فدایی، تا چند روز گذشته فرایند عرضه سهام این دو باشگاه در انتظار حسابرسی صورت‌های مالی آنها بود، اما اکنون و متناسب با اقدامات صورت‌گرفته، صورت‌های مالی حسابرسی‌شده دو باشگاه ارائه شده است.

مدیرعامل فرابورس عنوان کرد: باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای عرضه سهام در بازار سرمایه بعد از حسابرسی صورت‌های مالی، باید مدارک لازم را نیز برای ثبت این شرکت‌ها نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کنند.

او با تاکید بر اینکه این دو باشگاه باید بعد از گذر از این مرحله در بازار پایه درج نماد شوند، گفت: اکنون بر اساس آخرین تصمیمات اتخاذشده، قرار بر این است تا معامله سهام سرخابی‌ها از طریق بازار پایه فرابورس صورت گیرد.

فدایی درباره مدل عرضه سهام سرخابی‌ها در فرابورس نیز گفت: مدل‌های مختلفی در این زمینه در حال بررسی است که در صورت نهایی شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مجوز افزایش سرمایه سرخابی‌ها

او یادآور شد: بعد از درج نماد سرخابی‌ها در فرابورس، مجوز افزایش سرمایه آنها از سازمان بورس اخذ می‌شود و منابع تجمیع‌شده از عرضه سهام این دو باشگاه برای تجدید ساختار مالی و نیز بهبود وضع باشگاه‌ها وارد حساب آنها می‌شود.

مدیرعامل فرابورس خاطرنشان کرد: اکنون با توجه به حسابرسی صورت‌های مالی این باشگاه‌ها، باید قیمت سهام آنها در هیات واگذاری تعیین تکلیف شود؛ بر این اساس به احتمال زیاد تا هفته آینده قیمت سهام سرخابی‌ها مشخص خواهد شد.

او با بیان اینکه سازمان بورس به صورت هم‌زمان درخواست ارائه مدارک مورد نیاز را برای ثبت این دو باشگاه نزد سازمان مطرح کرده است، گفت: اکنون مدارکی از باشگاه‌ها درخواست شده و آنها باید تا هفته آینده این مدارک را در اختیار سازمان بورس قرار دهند.

فدایی اظهار کرد: بعد از ثبت مدارک، کمیته‌ای برای درج نماد آنها و نحوه فرایند واگذاری سهام تشکیل می‌شود.

مدیرعامل فرابورس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سهام سرخابی‌ها به صورت هم‌زمان وارد بازار می‌شود یا خیر، گفت: قرار بر این است تا سهام آنها به صورت هم‌زمان وارد بازار فرابورس شوند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا