کد خبر: 22050195933
جهانروزنامه

امتناع پنج شرکت معظم چینی از پذیرش قوانین بورس نیویورک

ترجمه: محمود نواب مطلق

پنج شرکت بزرگ چینی ضمن امتناع از پذیرش قوانین حسابرسی بورس نیویورک از آن خارج شدند. در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) براساس قانون مصوب کنگره آمریکا، شرکت های فعال در بورس نیویورک موظف شدند تحت نظام حسابرسی یک شرکت آمریکایی درآیند و فعالیت های خود را براساس قوانین حسابداری این شرکت آمریکایی انجام دهند.

چندین شرکت چینی از جمله شرکتهای «سینوپِک، پِتروچاینا، چاینا لایف اینشورِنس» مستقردر آمریکا و همچنین  شرکتهایی از چین و هنگ‌کنگ از این امر امتناع‌کرده و از وال‌استریت خارج شده‌اند.

چندین شرکت از چین و هنگ کنگ در این زمینه پیشتاز بودند؛ دو شرکت مهم نفتی چین و یک شرکت مهم بیمه از این کشور از جمله خارج‌شدگان از بورس نیویورک هستند.

یک شرکت معظم فعال در تولید آلومینیوم چینی نیز اقدامی مشابه انجام داده‌است. توجیه اصلی این شرکتها برای خروج از بورس نیویورک هزینه‌های زیاد رعایت قوانین حسابرسی آمریکایی و رعایت ملاحظات تجاری به وسیله آنها عنوان شده‌ است. اما دلیل اصلی آنست که این شرکتها به هیچ هنوان تمایل ندارند تحت نظام حسابرسی یک شرکت آمریکایی فعالیت کنند.

مدت‌های طولانی شرکتهای چینی به سرمایه‌گذاری در بورس آمریکا و تأمین مالی خود از این طریق تشویق می‌شدند. «علی بابا» شرکت معظم تجارت الکترونیکی چینی در سال ۲۰‍۱۴ (۱۳۹۳) توانست با ورود به بورس نیویورک مبلغ ۲۵ میلیارد دلاردرآمد کسب کند.

این بیشترین میزان کسب درآمد از بورس نیویورک در آن زمان بود.

اما به دلیل بروز رقابت های روز افزون و تنگاتنگ میان پکن و واشنگتن در اغلب زمینه‌ها در سالهای اخیر چین به فعالان اقتصادی خود توصیه می‌کند در سرزمین چین و هنگ‌کنگ سرمایه‌گذاری کرده و به فکر سایر کشورها نباشند.

شرکتهایی چون« بِدوُ» و «علی بابا» به دنبال وضع این محدودیتها در آمریکا به سرمایه گذاری در چین و هنگ‌کنگ روی آورده‌اند. از سوی دیگر برخی شرکتهای چینی مانند «دیدی» فعال در زمینه اجاره خودرو با راننده در چین که توانسته بود در بورس نیویورک طی سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) ۴/۴ میلیارد دلار درآمد کسب کند، حاضر نشدند از بورس آمریکا خارج شوند و این امر موجبات نارضایتی دولت چین را به دلیل نگرانی از انتشار داده‌های شهروندان چینی در آمریکا برانگیخت.

مقامات پکن نیزتحقیقات وسیعی از این شرکت آغاز کردند و در نهایت «دیدی» به پرداخت ۲/۱ میلیارد دلار جریمه محکوم شد؛ تصاحب داده‌های این شرکت به وسیله مقامات چینی به منظور انجام تحقیقات منجر به ضرر آن شد.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا