کد خبر: 171001115587
اخبار شرکت ها

امداد خودرو ایران اهمیت سرویس‌های دوره‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهد/ سرویس دوره‌ای خودرو و چند راهکار

یکی از نیازهای حیاتی و اساسی هر وسیله نقلیه موتوری، بازدید و رسیدگی به موقع و تعویض تعویض قطعاتی است که اصطلاحا مصرفی نام دارند و بعد کارکرد مشخصی دچار فرسودگی شده یا کیفیت و کارایی اولیه خود را از دست می‌دهند.

این اقدامات به طور کلی «سرویس دوره‌ای» نامیده می‌شود که متاسفانه از نگاه بسیاری از رانندگان مساله حیاتی و مهمی به شمار نمی‌رود. بنابراین تعویض و یا بازدید آن را به زمانی موکول می‌کنند که عیب و مشکل خاصی در خودرو پدیدار شود.

این دیدگاه در بسیاری از موارد می‌تواند صدمات سنگین مالی و حتی جانی را نیز به همراه داشته باشد.

به طور کلی، سرویس دوره‌ای شامل تعویض روغن، فیلترها، لنت ترمز، شمع، تسمه تایم و هرزگردها است. تعویض هر کدام از این قطعات زمان مشخص و خاص خود را دارد که معمولا اطلاعات مفیدی در مورد آن در دفترچه راهنمای مشتریان هر خودرو درج شده است.

نا گفته نماند که در بازدیدهای دوره‌ای مواردی مانند روغن موتور و فیلترها نیاز به تعویض خواهد داشت اما سایر بخش‌ها مانند تسمه‌ها و لنت‌ها از نظر کیلومتر کارکرد و وضعیت سلامتی مورد بازدید قرار خواهند گرفت تا در صورت نیاز تعویض شوند.

عدم توجه به سرویس‌های دوره‌ای چه عواقبی دارد؟

یکی از سیستم‌های پیچیده‌ای که از اجزای متنوع و هماهنگ تشکیل شده و مانند بدن انسان نیاز به رسیدگی مستمر و بازرسی دوره‌ای دارد، اتومبیل است.

همگی می‌دانیم که یک اتومبیل مجموعه‌ای از پیشرانه، جعبه‌دنده، سیستم برق، سامانه‌های الکترونیکی، شاسی و تعلیق، کابین و تجهیزات رفاهی و ایمنی و… است. تمامی این بخش‌ها وظیفه مشخص خود را داشته و نیاز به رسیدگی و کنترل‌های منظم دارند.

این تنها شباهت یک اتومبیل با بدن انسان نیست. شباهت دیگر این دو سیستم در این است که اگر در بدن انسان نشانه‌های اولیه‌ای از یک بیماری آشکار شود، عاقلانه‌ترین اقدام می‌تواند مراجعه فوری به پزشک در همان مراحل اولیه بروز درد یا مشکل باشد.

این وجه دیگر شباهت بدن انسان با یک اتومبیل است. اگر عیوبی که در اجزای مختلف اتومبیل پیدا می‌شود در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود به راحتی و با صرف هزینه و زمان کم قابل برطرف کردن خواهد بود.

اما پشت گوش انداختن این عیوب می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی‌تر به همان بخش و حتی سرایت مشکل به سایر قسمت‌ها شود. این مساله خود هزینه‌های بسیار سنگین‌تر را در بر خواهد داشت و به نوبه خود می‌تواند بر عمر مفید خودرو تاثیر گذار باشد.

سرویس‌های دوره‌ای شامل بازرسی کدام قسمت‌های اتومبیل است؟

به طور کلی سرویس‌های دوره‌ای شامل بازرسی، کنترل و تعویض قطعات مصرفی خودرو است.

اولین گام در بازرسی و سرویس دوره‌ای یک خودرو، کنترل کیلومتر و مدت زمان کارکرد روغن موتور، روغن گیربکس و فیلترهای روغن و هوا است. تعویض روغن و فیلترها را می‌توان اولین و ساده‌ترین اقدام در سرویس دوره‌ای دانست.

تعویض روغن موتور بستگی به مدت زمان مصرف و کیلومتر کارکرد آن دارد که برای روغن‌های مختلف کیلومترهای کارکرد مفید متفاوتی عنوان می‌شود اما در حالت کلی بهتر است روغن موتور به دلیل اینکه در معرض اکسید شدن و تجزیه حرارتی قرار می‌گیرد، بیش‌تر از ۶ ماه در پیشرانه اتومبیل مورد استفاده قرار نگیرد.

همچنین بهتر است که فیلتر روغن نیز در زمان تعویض روغن عوض شود. تعویض نکردن به موقع روغن موتور موجب از دست دادن خاصیت روانکاری و تشکیل فیلم روغن در بین قطعات متحرک پیشرانه شده و صدمات و هزینه‌های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

گام بعدی پس از تعویض روغن و فیلترها، بازرسی تسمه‌های اتومبیل است.در بیش‌تر اتومبیل‌های موجود در کشور از تسمه تایم و تسمه‌ای موسوم به تسمه دینام که وظیفه انتقال دوران به دینام، کمپرسور کولر، واترپمپ و… را بر عهده دارد، استفاده شده است.

این تسمه‌ها باید در سرویس‌های دوره‌ای کنترل شده و در صورت مشاهده ترک و هرگونه پارگی نسبت به تعویض آن‌ها اقدام شود.

تعویض دیرهنگام و پارگی تسمه تایم می‌تواند باعث شکستن سوپاپ‌ها، پیستون و از کار افتادن پیشرانه خودرو شود که هزینه بسیار سنگینی را به دنبال خواهد داشت.

پیشنهاد می‌شود که زمان استاندارد تعویض قطعه تسمه تایم هر خودرو در دفترچه راهنمای خودرو ثبت شده است.

قدم بعدی در سرویس دوره‌ای کنترل شمع‌ها و وایرها است. فرسودگی شمع و وایر و عدم احتراق مناسب در محفظه سیلندر می‌تواند در کارکرد منظم و دقیق پیشرانه خودرو اختلال ایجاد کرده و مصرف سوخت خودرو را افزایش دهد.

کنترل فشار باد تایرها، کنترل لنت‌های ترمز، سطح روغن ترمز، قطعات لاستیکی و کاسه نمدهای سیستم تعلیق و انتقال قدرت، اجزای جلوبندی و تعلیق جلو و عقب و کنترل وجود ترک و پارگی در تایرها در قدم‌های بعدی سرویس دوره‌ای و بازرسی سلامتی فنی یک خودرو قرار می‌گیرد.

چگونه خدمات  مربوط به سرویس‌های دوره‌ای را دریافت کنیم؟

امداد خودرو 3

برای انجام سرویس‌های دوره‌ای و بازدید قسمت‌های مختلف خودرو راهکارهای متفاوتی وجود دارد. به عنوان مثال راننده یا مالک خودرو می‌تواند با یادداشت کردن آخرین کیلومتر کارکردی که خودرو در آن مورد بازبینی و سرویس دوره‌ای قرار گرفته است، زمان سرویس دوره‌ای بعدی را در تقویم روزانه یا تلفن همراه خود ثبت کند و با فرا رسیدن زمان سرویس دوره‌ای به تعمیرگاه‌های سطح شهر مراجعه کرده و نسبت به تعویض روغن، فیلترها و بازدید سایر بخش‌ها اقدام کند. اما این روش چند مشکل بزرگ به همراه دارد.

مشکل اول این است که مشغله‌ها و مشکلات فراوان زندگی در شهرهای صنعتی و بزرگ در بسیاری از موارد مجال و فرصت رسیدگی به خودرو را از مشتری صلب می‌کند.

زیرا مالک یا راننده باید زمان زیادی صرف رفتن به تعمیرگاه، ماندن در نوبت و دریافت خدمات دوره‌ای صرف کند و همین مساله باعث کوتاهی در اقدام برای انجام سرویس‌های دوره‌ای خواهد شد.

علاوه بر این، مراجعه به تعمیرگاه‌های سطح شهر خطراتی را نیز به همراه دارد. بسیاری از تعمیرکاران و تعمیرگاه‌های سطح شهر به دلیل عدم دانش کافی یا استفاده نکردن از قطعات اصلی و با کیفیت می‌توانند باعث بروز خسارت‌های قابل توجهی به خودروی مشتری شوند.

بنابراین مشتری هم زمان زیادی را صرف سرویس دوره‌ای کرده، هم هزینه سنگینی برای سرویس دوره‌ای پرداخته و هم خودروی وی دچار اشکالات جانبی در اثر عدم تبحر یا سودجویی تعمیرکار شده است.

نمایندگی‌ها و تعمیرگاه‌های مجاز

راه حل دیگر مراجعه به نمایندگی‌های و تعمیرگاه‌های مجاز است. مالکان وسایل نقلیه می‌توانند با دریافت نوبت به تعمیرگاه‌های مجاز خودروسازان مراجعه کرده و نسبت به دریافت انواع خدمات و سرویس‌های دوره‌ای اقدام کنند.

این مساله می‌تواند مشکل استفاده از قطعات یدکی نامرغوب و غیر اصلی را حل کند اما باز مشتری ملزم به صرف زمان قابل توجهی برای دریافت خدمت شود.

خدمات سرویس در محل با یک تماس

امداد خودرو 4

اما راه حل ساده‌تر و کم دردسرتر، استفاده از خدمات سرویس در محل مشتری است. این خدمت در حال حاضر هم توسط برخی تعمیرگاه‌های سطح شهر صورت می‌گیرد و هم توسط امداد خودروهای رسمی و زیر نظر خودروسازان.

مزیت استفاده از این روش این است که مشتری با صرف کم‌ترین زمان و پرداخت هزینه‌های مصوب و مشخص رسمی می‌تواند از خدمات با کیفیت، نیروی خدماتی و تعمیرکار دوره دیده و دارای دانش کافی و قطعات یدکی و مصرفی اصلی و مورد تایید شرکت سازنده خودرو بهره ببرد.

در کنار تمامی این موارد، در صورتی که در زمان ارائه خدمات آسیب خاصی به خودروی مشتری وارد شود، خسارت وارده تمام و کمال جبران خواهد شد و کیفیت خدمات اصولی و قطعات مصرفی نیز تضمین خواهد شد.

بنابراین استفاده از خدمات امدادی و سرویس در محل شرکت امداد خودرو ایران به عنوان بزرگ‌ترین ناوگان امدادی کشور می‌تواند بهترین گزینه برای مالکان کلیه محصولات گروه صنعتی ایران خودرو باشد.

دریافت خدمات از امدادخودروایران

اگر مشتری و مالک یکی از محصولات گروه صنعتی ایران خودرو هستید، با تماس با شماره ۰۹۶۴۴۰ و یا وب سایت www.096440.com و همچنین اپلیکیشن‌های بسپر و ایساکو  می‌توانید از خدمات امدادی و سرویس در محل این شرکت برخوردار شوید.

لازم به ذکر است که در اپلیکیشن ایساکو می‌توانید درخواست ارائه سرویس‌های ادواری را در محل خود ثبت کرده و پس از مشاهده قیمت‌های رسمی از میان فهرست قطعات، روغن‌ها و … که مورد تایید شرکت ایران خودرو است، برند و قطعه مورد نظر خود را برای سرویس دوره‌ای خودرو انتخاب کنید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا