کد خبر: 31050042871
اقتصادکشاورزی

امسال پسته ها زودتر از موعد می‌ رسند

حقیقت گفت: هر سال ۲٠ شهریور زمان برداشت پسته در مناطق مرکزی، جنوب و شمال شرق کشور است، اما امسال پسته‌ها زودتر از موعد می‌رسند.

مسعود حقیقت مدیرکل مرکز پایش هواشناسی کشور در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طی دو تا سه روز آینده در نوار شمالی کشور آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، قسمت‌هایی از استان مازندران، گلستان و سمنان احتمال ناپایداری هوا به شکل رگبار همراه با رعد و برق و وزش باد شدید وجود دارد.

او افزود: در مناطق جنوب شرق کشور در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس و هرمزگان ناپایداری‌هایی به شکل رگبار، رعد و برق و باد شدید وجود دارد.

برای چرای دام به ارتفاعات نروند

حقیقت با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی توصیه‌هایی به کشاورزان کرد و ادامه داد: در مناطق جنوب کشور به ویژه منطقه بشاگرد دامداران از رفتن به حاشیه رودخانه‌های فصلی خودداری کنند و برای چرای دام به ارتفاعات نروند.

مدیرکل مرکز پایش هواشناسی کشور گفت: در مناطق شمالی کشور شالیکاران، سمپاشی در شالی را طی چند روز آینده انجام ندهند.

از روز سه شنبه به بعد بهترین زمان برای سم پاشی یا محلول پاشی و برداشت محصول است.

او افزود: با توجه به وزش باد شدید در مناطق جنوب شرق و شرق کشور گلخانه داران مراقب سازه‌های گلخانه‌ای باشند.

امسال پسته زودتر از موعد می‌رسد

حقیقت با اشاره به اینکه امسال پسته زودتر از موعد می‌رسد، به پسته کاران در مناطق مرکزی، جنوب و شمال شرق کشور توصیه‌هایی کرد: اگر هر سال ۲۰ شهریور زمان برداشت پسته بود، امسال بهتر است پسته کاران از ۱۰ شهریور برای برداشت محصول اقدام کنند.

همچنین از هم اکنون سمپاشی یا محلول پاشی و گوگرد پاشی را تعطیل کنند.

مدیرکل مرکز پایش هواشناسی کشور در پایان با توجه به ماندگاری هوای گرم در اغلب مناطق کشور در روز‌های آینده توصیه‌هایی به صیفی کاران و دامداران کرد و گفت: صیفی کاران دوره آبیاری را طوری تنظیم کنند که به مزارع شان آسیب نرسد و صاحبان گاو‌های شیری نسبت به روشن کردن مه پاش، نصب سایبان و استفاده از بی کربنات سدیم در دامداری اقدام کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا