کد خبر: 110203157945
اخبار شرکت هااقتصادانرژیتولید و بازرگانیروزنامهعزم جدی شرکت ملی نفت برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم

امضای تفاهم نامه طرح های توسعه میادین گازی با سرمایه گذاری های بخش خصوصی

سکینه مهرایی

مراسم امضای تفاهم نامه های مطالعه طرح های توسعه میادین گازی با هلدینگ ها و پتروشیمی ها و شرکتها ی اکتشاف و تولید با حضور اوجی وزیر نفت، خجسته مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت و شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران برگزار شد.

عصر اقتصاد: در این مراسم اوجی با تاکید بر تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم گفت: پروژه‌هایی با حجم سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلار، برای توسعه ۲۰ مخزن گازی و با هدف افزایش تولید گاز به میزان ۱۳۰ میلیون متر مکعب در روز با بخش خصوصی امضا خواهد شد که امروز تفاهم‌نامه ۶.۴ میلیارد دلار آن منعقد شد.

وی افزود: سال گذشته قراردادهای خوبی را با پتروشیمی های بزرگ در جمع آوری مشعل های گازی داشتیم که بخشی از آنها هم به بهره برداری رسیده است صنایع و نیروگاه‌هایی که مصرف نامتعارف سوخت داشته باشند با کاهش سهمیه مواجه خواهند شد.

وزیر نفت گفت: برخلاف گذشته که دولت ها اجازه ورود بخش خصوصی به بالا دست را نمی داد امروز این اتفاق بزرگ و کم نظیری در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی کشور رقم خورده است و با استفاده از ظرفیت هلدینگ ها و شرکتهای بزرگ صنایع پتروشیمی در توسعه میادین گازی قریب به بیست مخزن گازی با ۱۴ شرکت و هلدینگهای بزرگ پتروشیمی کشور تفاهم نامه امضا شده که امیدواریم به زودی منجر به قرارداد و اجرایی شدن آن خواهد شد و این مسئله پیشرفت بزرگی در صنعت نفت کشور خواهدد بود.

سال گذشته قراردادهای خوبی را با پتروشیمی های بزرگ در جمع آوری مشعل های گازی را داشتیم که بخشی از انها هم به بهره برداری رسیده است همچنین صنایع و نیروگاه‌هایی که مصرف نامتعارف سوخت داشته باشند با کاهش سهمیه مواجه خواهند شد.

اوجی در ادامه گفت: امسال ۷۹ پروژه کلان را به ارزش ۱۶ میلیارد دلار به بهره‌برداری خواهیم رساند و ۵۰ پروژه به ارزش ۲۵ میلیارد دلار را آغاز خواهیم کرد در دولت سیزدهم تاکید بر این است تا زیرساخت ها فراهم شود و در همین مسیر همه در حرکت هستیم.

وزیر نفت در مورد تولید بنزین از خوراک متانول در پتروشیمی ها گفت: کشورهای دیگر نیز از خوراک متانول بنزین تولید می کنند تصمیم ما هم این است تا با توجه به افت قیمتی که در چند سال گذشته در محصولات تولید متانول داشتیم برای تامین ناترازی بنزین از این محصول استفاده کنیم تا بخشی از متانول به سمت تولید بنزین و ارزش افزوده سوق داده شود ما می توانیم زیرا ظرفیت های علمی و فنی آن را داریم لذا در بعضی از پتروشیمی ها که سهامداران موافق هستند با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی این اتفاق عملی خواهد شد.

گفتنی است وزارت نفت در دو سال گذشته به موفقیت‌های چشمگیری دست یافت به طوری طبق آمار در سال ۱۴۰۲ رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در گزارش‌های سه ماهه بیش از ۲۰ درصد را نشان می‌داد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا