کد خبر: 270702140848
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

امضای سند کریدور چین، ایران و اروپا به زودی

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: در حوزه ترانزیت، به زودی در آسیای مرکزی سندی را امضا خواهیم کرد تا مسیر چین، آسیای مرکزی، جمهوری اسلامی ایران و اروپا شکل بگیرد.

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه صبح امروز در اولین اجلاس جهادگران اقتصادی ایران همپا (همگامان پلیس امنیت اقتصادی) اظهار کرد: اگر ما روابط اقتصادی محکمی با همسایگان داشته باشیم به صورت پیش فرض امنیت و سیاست را به همراه خواهد داشت؛ این سیاست همزمان با کشور‌های آفریقایی و آمریکای لاتین و شرق آسیا و آفریقا هم است.

وی افزود: آینده جمهوری اسلامی ایران در آفریقا است و در تمام زمینه‌ها ما می‌توانیم حضور قوی داشته باشیم که متاسفانه در این چند ساله فرصت‌ها را از دست داده ایم و دیگر کشور‌ها جایگزین ما شدند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران گفت: ما در وزارت خارجه حدود ۱۲ فاکتور تالیف کردیم برای اینکه بتوانیم برای کشور ارزآوری کنیم و صادرات و انتقال تکنولوژی انجام دهیم.

صفری گفت: در مورد صدور خدمات مهندسی از مسائل بسیار مهمی که ما آن را دنبال می‌کنیم، بخش نیروگاه سازی، جاده سازی و ساختمان سازی است.

وی بیان کرد: ترانزیت مسئله بسیار مهمی است که ارز آوری می‌کند و نیاز به سرمایه گذاری چندانی ندارد، اما ارزآوری بالایی دارد و ایجاد شغل می‌کند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد: به دلیل بی توجهی به ترانزیت در مسیر چین، در چند سال گذشته از این مسیر منحرف شدیم که با تلاش‌های دولت در این ۲ سال قراردادی بسته شد که ایران هم در این مسیر باشد و به زودی در آسیای مرکزی سندی را امضا خواهیم کرد که مسیر چین، آسیای مرکزی، جمهوری اسلامی ایران و اروپا شکل بگیرد.

 صفری گفت: یکی از فاکتور‌های مؤثر در ترانزیت پلیس اقتصادی و امنیت است، اگر فرآیند عبور کالا از کشورمان در گمرک زمان زیادی ببرد، طرف مقابل پشیمان می‌شود که از مسیر ما عبور کند و خطر دریا را به جان می خرد و از مسیر آب به سمت اروپا می‌رود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا