کد خبر: 24050042283
اخبار شرکت ها

امضای موافقت‌نامه قرارداد احداث راه‌آهن دوخطه برقی اصفهان – اهواز

موافقت‌نامه قرارداد احداث راه‌آهن دوخطه برقی اصفهان – اهواز بین گروه مپنا و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور امضا شد.

کیوسک خبر ـ این تفاهم پس از یکسال و نیم مذاکرات فنی، تجاری و قراردادی فشرده نهایی شد.

در این راستا، امور مهندسی و اجرای پروژه راه‌آهن دوخطه برقی اصفهان – اهواز توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت گروه مپنا، شرکت مپنا بین‌الملل و شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا انجام می‌شود.

بر اساس مفاد تفاهم‌نامه، در این پروژه از ظرفیت‌های پیمانکاران توانمند ایرانی بهره‌گیری می‌شود.

این موافقت‌نامه، در تاریخ ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۰ به امضای وزیر راه و شهرسازی رسیده و رسما به شرکت گروه مپنا ابلاغ شده است.

پروژه راه‌آهن دوخطه برقی اصفهان – اهواز، به طول تقریباً ۵۰۰ کیلومتر شامل بیش از ۸۰ کیلومتر تونل و ۱۵ کیلومتر پل طویل و مجهز به سیستم‌های روز سیگنالینگ، مخابرات، تأمین توان و شبکه برق بالاسری است و بزرگترین پروژه ریلی کشور محسوب می‌شود.

تأمین منابع مالی مورد نیاز پروژه از طریق فاینانس خارجی و مشارکت صنایع بهره‌مند از احداث راه‌آهن صورت می‌گیرد. نقش اصلی مشارکت شرکت گروه مپنا، شرکت مپنا بین‌الملل و شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا، مطالعات و مهندسی پروژه، نظارت بر اجرا به عنوان پیمانکار عمومی، اجرای بخش‌‍هایی از پروژه و مدیریت تأمین مالی است.

هدف اصلی این پروژه، انتقال بار به‌ویژه سنگ آهن و مسافر از غرب اصفهان به اهواز و مناطق مرزی جنوب غرب کشور مانند بندر امام، بندر ماهشهر، خرمشهر و …است.

این پروژه با انتقال ۴۰ درصد از بارهای عبوری و ۵۰ درصد مسافران منطقه از جاده به راه‌آهن و ایجاد اشتغال مستقیم حدود ۶۰۰۰ نفر در دوره ۷ ساله ساخت، ۱۲۰۰ نفر در نگهداری و تعمیرات و ۱۰۰۰ نفر در بهره‌برداری ۳۰ ساله طرح، سهم بزرگی در توسعه صنعت ریلی کشور داشته و در آینده به یکی از مهم‌ترین کریدورهای ریلی کشور تبدیل خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا