کد خبر: 30110070128
جهانروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

امپراتوری فیس بوک زاکربرگ در حال فروپاشی است

متا در شش ماه گذشته تقریباً نیمی از ارزش خود را از دست داده است

ترجمه: سلیم حیدری

شرکت متا، مادر شرکت فیس بوک که زمانی ششمین شرکت بزرگ جهان با ارزشی بیش از یک تریلیون دلار بود، معاملات روز پنجشنبه را با ارزش ۵۶۵ میلیارد دلار به پایان رساند.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از سوی بلومبرگ، این غول رسانه‌های اجتماعی از نظر ارزش بازار از ۱۰ شرکت بزرگ جهان خارج شده و تحت تاثیر بدترین کاهش ماهانه سهام خود تا کنون قرار گرفته است.

سقوط سهام، شرکت مارک زاکربرگ را در جایگاه یازدهم پس از شرکت چینی تنسنت هولدینگ قرار داده است. شرکت تولید نیمه هادی تایوان (TSMC) غول تراشه در جایگاه نهم قرار دارد. فهرست با ارزش‎ترین شرکت‌های جهان که بر اساس ارزش بازار رتبه‎بندی شده‎اند، شامل اپل، مایکروسافت، آرامکو، آلفابت، آمازون، تسلا، برکشایر هاتاوی و انویدیا می‎شود.

داده‌ها نشان می‌دهند که ارزش کاهش ‌یافته با فروش سهام متا از ارزش بازار همه شرکت‌ها به جز هشت شرکت در شاخص S&P 500  بیشتر است. پس از اینکه این شرکت دو هفته پیش گزارش داد که پلتفرم رسانه اجتماعی فیس بوک حدود یک میلیون کاربر را از سه ماهه سوم تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ از دست داده است، قیمت سهام متا تا به امروز حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است. این اولین کاهش برای این شرکت در تاریخ ۱۸ ساله خود است.

درست پس از اینکه این شرکت چشم‎انداز ضعیف‎تر از حد انتظار خود را منتشر کرد، سهام متا در ۳ فوریه ۲۶.۴ درصد سقوط کرد. ضرر ۲۴۰ میلیارد دلاری در ارزش بازار، بزرگترین ضرر یک روزه در تاریخ شرکت‌های ایالات متحده بوده است.

دارایی خالص شخصی مدیرعامل مارک زاکربرگ از ابتدای سال بیش از ۴۶ میلیارد دلار کاهش یافته است، در حال حاضر دارایی او ۷۸.۸ میلیارد دلار است.

از آن زمان به بعد، قیمت سهام متا با از دست دادن ۱۳درصد دیگر تا به امروز، متضررتر شده است. این شرکت هشدار داده است که بقیه سال نیز متلاطم است، زیرا با «چالش‌های کلان اقتصادی» سر و کار دارد و به تغییر استراتژی بلندمدت خود «به سمت ایجاد متاورز» ادامه می‌دهد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا