کد خبر: 14060199905
راه و مسکنروزنامه

امکان ثبت‌نام کارمندان خانه‌دار در نهضت ملی مسکن فراهم شد

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از واگذاری ۵۰۰ هزار مسکن به دهک‌های کم‌درآمد تا سال آینده خبر داد و گفت که سهم وام این اقشار از محل صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود.

به گزارش تسنیم، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای تأمین مسکن اقشار کم‌برخوردار،‌ اظهار کرد: نحوه تأمین مسکن برای دهک‌های پایین جامعه مثل اعضای بهزیستی، کمیته امداد و… مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد سهم وام آن‌ها از محل صندوق ملی مسکن پرداخت شود.

وی با یادآوری اینکه ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای این افراد در دست اجراست و حداکثر ظرف یک سال آینده واگذار می‌شود، افزود:‌ برای تأمین مسکن کارکنان دولت، وزارت راه و شهرسازی با همه وزارتخانه‌ها توافقنامه‌ای امضا کرد تا با زمین خود وزارتخانه‌ها یا با تأمین زمین از سوی وزارت راه و شهرسازی ساخت مسکن انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با تأکید معاون اول رئیس جمهوری، وزارتخانه‌ها موظف شده‌اند برنامه ساخت واحدهای مسکونی برای کارمندان خود را تا روزهای آینده ارائه دهند، اضافه کرد:‌ ساخت مسکن برای کارمندان نیز در قالب طرح نهضت ملی مسکن است.

قاسمی با بیان اینکه شرایط ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن تغییر کرده است، افزود: در شرایط جدید، همه افراد از جمله کارکنان و کسانی که پیش از این، حدود ۲۰ سال پیش وام دریافت کرده بودند یا مسکن دارند هم می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند.

جاخالی دادن بانک‌ها به طرح نهضت ملی مسکن

همچنین در حالی ۲۶ بانک و موسسه اعتباری عملکرد چندانی در پرداخت وام به طرح نهضت ملی مسکن ارائه نکرده‌اند که طبق اعلام مسئولان سهمیه ۶۳ هزار میلیارد تومانی بانک مسکن رو به اتمام است.

به گزارش ایسنا، پس از تصویب قانون جهش تولید و تامین مسکن ۲۷ بانک و موسسه اعتباری مکلف به پرداخت تسهیلات این طرح شدند. برای هر بانک نیز سهمیه‌ای جداگانه تعیین شد. بیشترین سهمیه مربوط به بانک مسکن با ۶۳ هزار میلیارد تومان بود، دو بانک دولتی دیگر هرکدام پرداخت ۴۲ هزار میلیارد تومان را بر عهده گرفتند. اعداد و ارقام متفاوتی نیز برای دیگر بانک‌ها تعیین شد که از ۳۰ میلیارد تومان تا ۳۹ هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود.

طی حدود یک سال اخیر و آن‌طور که از صحبت‌های مسئولان شنیده می‌شود بانک‌ها عملکرد چندانی در مورد پرداخت تسهیلات طرح جهش تولید مسکن ارائه نکرده‌اند. البته حدود یک ماه قبل سهمیه وام دو بانک به بانک مسکن سپرده شده که آن هم رقم چندانی نیست؛ تکلیف یکی از آنها  ۷۲ میلیارد و دیگری موظف به پرداخت ۷۵ میلیارد تومان است.

حالا مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرده که سهم بانک مسکن در اجرای طرح نهضت ملی رو به اتمام است و ما برای تسریع در تکمیل پروژه‌ها به کمک سایر بانک‌ها نیاز داریم.

اما سوال این است که با وضع بی‌میلی بانک‌ها در پرداخت وام‌های بلندمدت به بخش مسکن، آیا می‌توان انتظار داشت فرآیند پرداخت وام به بزرگ‌ترین پروژه دولت سیزدهم تسریع شود؟

گفته می‌شود اخیرا بانک ملت اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن را بر عهده گرفته و شرکت ساختمانی زیرمجموعه این بانک وارد حوزه ساخت شده است. البته بنا به گفته علیرضا جعفری ـ مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، بانک ملت در حال حاضر به عنوان یکی از بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن به شمار می‌رود.

آخرین وضع پروژه نهضت ملی مسکن نیز حاکی از آن است که برای ۱.۷ میلیون واحد زمین اختصاص یافته است. برای ۶۲۱ هزار واحد پروانه صادر شده، ۶۲۲ هزار متقاضی در بانک مسکن افتتاح حساب کرده‌اند و بیش از ۴۳۰ هزار واحد به مرحله فونداسیون رسیده است.

با این وجود علاوه بر انتظار پرداخت آورده به‌موقع از سوی متقاضیان، انتظار می‌رود بانک‌ها در پرداخت وام‌های این پروژه همکاری بیشتری داشته باشند؛ بخصوص آن‌که طبق وعده وزیر راه و شهرسازی، پروژه‌ها در شروع کار با استفاده از وام بانکی پیش برود تا متقاضیان نسبت به این طرح خوشبین شوند. در جدول زیر سهمیه هر بانک در طرح نهضت ملی مسکن مشخص شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا