کد خبر: 100402131355
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبانک و بیمهتولید و بازرگانی

انتظار برای دریافت وام ازدواج طولانی‌تر شد/ کاهش ۲۸ درصدی تعداد وام‌های پرداختی

با وجود اینکه میزان پرداخت وام ازدواج در سه ماهه ابتدایی سال جاری هشت درصد رشد کرده، اما تعداد وام‌های پرداختی با کاهش ۲۸ درصدی مواجه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، اخیرا بانک مرکزی با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، جدیدترین آمارهای پرداخت وام ازدواج تا پایان خرداد ماه سال جاری را اعلام کرد.

اگرچه این آمار نشان می‌دهد که میزان پرداخت تسهیلات ازدواج در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل با افزایش هشت درصدی مواجه شده، اما بررسی‌ها نشان می‌دهند که تعداد افرادی که به وام ازدواج دسترسی داشتند کاهشی بوده است. به این ترتیب، صف طولانی وام قرض‌الحسنه ازدواج که فرآیند دریافت وام را به یک فرآیند طاقت‌فرسا تبدیل کرده بود، طولانی‌تر شده است.

تا پایان خرداد چقدر وام ازدواج پرداخت شد؟

بر اساس آماری که از سوی بانک مرکزی منتشر شده است، شبکه بانکی کشور در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۷ هزار و ۹۳۷ فقره تسهیلات ازدواج پرداخت کرده که ارزش این وام‌های پرداخت شده به بیش از ۲۹ هزار و ۸۹۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

این در حالی است که به گفته مهدی صحابی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، میزان پرداخت این وام‌ها تا روز ۲۰ خرداد ماه معادل تنها ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده است. با این وجود، با ابلاغ بسته نظارتی – اعتباری بانک مرکزی برای تسهیل و تسریع پرداخت وام ازدواج، این رقم تا پایان خرداد ماه به ۲۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

۳۹۱ هزار نفر در صف وام ازدواج

طبق آمار که بانک مرکزی منتشر کرده، پرونده ۳۹۱ هزار و ۳۵۲ نفر از واجدان شرایط دریافت وام ازدواج، همچنان روی میز بانک‌ها خاک می‌خورد. البته صحابی علت این موضوع را موکول کردن دریافت وام توسط برخی افراد به سال جدید عنوان کرده و در این باره گفته است: هر ساله با توجه به اینکه بخشی از متقاضیان در سه ماهه پایانی سال با انتظار افزایش سقف تسهیلات در سال بعد، ثبت‌نام خود را موکول به ابتدای سال بعد می‌کنند، در ابتدای هر سال با افزایش ثبت‌نام و صف مواجه‌ایم که در سال‌ جاری نیز همین شرایط حاکم است و بدیهی است به مرور متقاضیان در صف تسهیلات مذکور نیز با سرعت بیشتری کاهش خواهد یافت.

کاهش ۲۸ درصدی تعداد وام‌های پرداختی

نکته قابل تامل در بررسی آمار وام‌های ازدواج پرداخت‌شده آن است که میزان پرداخت این وام‌ها در سه ماهه سال جاری در حالی با رشدی هشت درصدی همراه بوده که از ابتدای سال ۱۴۰۲ مبلغ وام ازدواج با افزایش حدود ۲۵ درصدی مواجه شده است. بنابراین تعداد افراد کمتری این وام را دریافت کرده‌اند.

آمار بانک مرکزی نیز می‌گوید که تعداد وام‌های پرداختی در سه ماهه امسال نسبت به سال گذشته با کاهش ۲۸ درصدی مواجه شده است. بنابراین، صف ازدواج باز هم طولانی‌تر و دست زوج‌ها از این تسهیلات کوتاه‌تر شده است.

کدام بانک‌ها بیشترین وام ازدواج را پرداخت کردند؟

مطابق گزارش بانک مرکزی، بانک ملی ایران با پرداخت ۶,۳۸۴ هزار میلیارد تومان وام ازدواج به ۳۱ هزار و ۷۳۶ نفر، تا پایان خرداد ماه در پرداخت وام ازدواج پیشتاز بوده است. بانک‌های ملت، صادرات، تجارت و سپه نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

از سوی دیگر اما بانک ایران و ونزوئلا تنها حدود ۱۲ میلیارد تومان وام ازدواج داده و کمترین پرداختی را داشته است. پس از آن نیز بانک‌های پاسارگاد، قرض‌الحسنه رسالت، خاورمیانه و صنعت و معدن کمترین وام ازدواج را پرداخت کرده‌اند.

به علاوه، بررسی‌ها نشان می‌دهند که بانک‌های خصوصی به طور کلی علاقه بسیار کمتری به پرداخت وام ازدواج دارند و بخش عمده تسهیلات پرداختی توسط بانک‌های دولتی بوده است.

صف ۶۲ هزار نفری تسهیلات ازدواج در بانک ملی

بانک ملی علاوه بر اینکه وام ازدواج بیشتری را پرداخت کرده، طولانی‌ترین صف دریافت وام را نیز دارد. به طوری که تا پایان خرداد ماه، ۶۱ هزار و ۸۵۶ نفر در صف دریافت این وام بودند. بانک رفاه کارگران با صف ۵۴ هزار و ۶۶۸ نفری و بانک صادرات با صف ۵۲ هزار و ۸۴۳ نفری نیز دیگر بانک‌ها با بیشترین تعداد متقاضی در صف هستند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا