کد خبر: 03090057374
جهانسیاست

انتظار تهران از آژانس؛ حرکت در مدار بی‌طرفی

رافائل گروسی که روز گذشته در تهران با رییس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه دیدار کرد. همانطور که در دیدارهای روز گذشته با مدیر کل آژانس تاکید شد، انتظار طبیعی تهران به عنوان عضو متعهد آژانس این است که به دور از فشارهای سیاسی به وظایف فنی و بی طرفانه خود عمل کند.

به گزارش ایرنا، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درآستانه نشست شورای حکام آژانس و مذاکرات هشتم‌ آذرماه بین ایران و نمایندگان۱+۴ سه شنبه شب وارد تهران شد و دیروز با محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت و گو کرد.

وی که پیشتر و در شهریور ماه به تهران سفر کرده و بیانیه مشترکی در خصوص تداوم همکاری‌های فنی با ایران صادر کرده بود، طی هفته‌های اخیر خواستار سفر به ایران و دیدار با وزیر امور خارجه هم شده بود خواسته‌ای که دیروز محقق شد و گروسی در وزارت امور خارجه با امیرعبداللهیان دیدار کرد.

گروسی بعد از دیدار به اسلامی نشست خود را رییس سازمان انرژی اتمی را “مثبت و امیدوار کننده” ارزیابی کرد و گفت تلاش می‌کنیم از نشست امروز (سه شنبه) نتیجه‌گیری مثبتی داشته باشیم. اسلامی هم بر لزوم رعایت وجوه فنی وظایف آژانس تاکید کرد و از “تفاهم دو طرف برای حل مسائلی که طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر بین ایران و آژانس وجود داشته” خبر داد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی بعد از دیدار با گروسی و در کنفرانس خبری با بیان اینکه مسائل بین ایران و آژانس کاملا فنی است و مسائل سیاسی و نفوذهای توطئه آمیز دشمنان ایران برای آژانس مطرح و موضوعیت ندارد، گفت: مطلب مهمی را که امروز آقای گروسی چندین بار در گفت وگوی خود و در ملاقات بیان کردند، این است که “هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران مشاهده نکردند و فعالیت‌های هسته‌ای ایران طبق معاهدات و ضوابط در حال انجام است”.

وی یادآور شد: “پیرامون مواردی که به‌عنوان مدارک در اختیار آژانس که از سوی دشمنان ما منتشر می شود، سوالاتی را مطرح کرده بودند که به این سوالات پاسخ داده شده است؛ بخش‌هایی مانده و بخش‌هایی هم کلاً مربوط به مسائل بسته شده گذشته است که در برجام به آنها پرداخته و بسته شده است. ما امروز تفاهم کردیم این موارد را خاتمه بدهیم و با رویه‌ای که اتخاذ خواهیم کرد، این موارد تداوم پیدا نکند”.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین گفت: ایران در اجرای برنامه هسته‌ای خود مصمم است، با توجه به تاثیرات برنامه هسته‌ای ایران در زندگی مردم، بتواند همه ابعاد فناوری هسته‌ای را در بخش‌های گوناگون مورد بهره برداری قرار بدهد که این در دستور کار ما است و آژانس در این راستا به ما کمک خواهد کرد.

اسلامی از ابلاغیه‌ای خبر داد که بر اساس آن ایران حداقل ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای به ویژه با نیروگاه‌های کوچک که ظرفیت آن حداکثر تا ۳۰۰ مگاوات را راه اندازی می کند و مقرر شده آژانس کشورهای دارای تکنولوژی و صاحب صنعت را تشویق و پشتیبانی کند با استفاده از ظرفیت صنعتی صنایع ایران بتوانند در راستای توسعه و گسترش ظرفیت برق اتمی به ایران کمک کنند.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم با بیان اینکه به دنبال تداوم و تعمیق گفت‌وگو با دولت ایران هستیم، مذاکرات خود با اسلامی را فشرده خواند و گفت: موضوعات مهم در حال بررسی داریم و دنبال این هستیم تا مذاکرات را ادامه دهیم و زمینه‌های مشترکی پیدا کنیم.

وی اظهار کرد: هدف اصلی این است که چشم‌انداز برنامه هسته‌ای با توجه به تغییرات اقلیمی به تولید انرژی پاک منجر شود و تلاش می‌کنیم از نشست امروز نتیجه‌گیری مثبتی داشته باشیم.

گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر دیروز با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان هم دیدار و گفت و گو کرد. مدیر کل آژانس در این دیدار ضمن تاکید بر رویکرد فنی، حرفه‌ای و بی طرفانه آژانس، سفر خود را “نشانه‌ای از اراده برای گفت وگو و درک متقابل، حل مسائل و ارتقای همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد” و از آمادگی آژانس برای حل و فصل موضوعات باقی مانده طی ماه‌های آتی در همکاری نزدیک با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

وزیر امور خارجه کشورمان هم در این دیدار بر اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای تعامل سازنده با آژانس در چارچوب موافقتنامه‌ پادمان‌ها تاکید و اظهار امیدواری کرد که در سفر مدیرکل آژانس اعتماد متقابل و همکاری‌های طرفین بیش از پیش تقویت گردد. رییس دستگاه دیپلماسی همچنین بر اهمیت کار فنی، حرفه‌ای و بی طرفانه آژانس و ضرورت بی‌اعتنایی به فشارهای سیاسی خارجی تاکید کرد.

گروسی شب گذشته تهران را به مقصد وین ترک کرد. آنطور که میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی خبر داده است، جلسه شورای حکام آژانس امروز چهارشنبه برگزار می‌شود. به خاطر شرایط قرنطینه در اتریش، این نشست تماما به شکل مجازی برگزار می‌شود.به گفته اولیانوف تمرکز نشست امروز بر برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.

انتظار می‌رود همانطور که در روز گذشته در تهران از سوی مقامات کشورمان تاکید شد، گروسی به وظایف فنی خود عمل کرده و از هر گونه رویکرد سیاسی پرهیز کند. ایران در سال‌های اخیر بیشترین میزان همکاری با آژانس را داشته و انتظار دارد همانند هر عضو دیگر، در ازای این همکاری از حقوق مندرج در اساسنامه آژانس هم بهره‌مند شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا