کد خبر: 1208996005
تولید و بازرگانیروزنامه

انتقاد اتحادیه فروشندگان آهن تهران از نقش مخرب عوامل دولتی در شرکت‌های فولادی

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران عوامل دولتی در شرکت‌های فولادی، بازار را تحت تاثیر قرار داده و توان اصلاح قیمت را از متولیان گرفته‌‌اند؛ به طوری که بورس کالا دچار سرگردانی ناشی از تقاضای کاذب است.

حمیدرضا رستگار در خصوص قیمت‌گذاری فولاد گفت: روش‌های متفاوتی برای کشف قیمت مطرح شده؛ البته عامل تغییر قیمت‌ها در بازار را می‌توان بورس کالا دانست.

رستگار ضمن یادآور شدن وجود عوامل دولتی در کارخانه‌های فولاد گفت: اگر به طور کلی نگوییم دولت کارخانه‌های فولادی را می‌گرداند، می‌توان عوامل دولتی را در این شرکت‌ها موثر دانست، چون بازار تحت تاثیر و کنترل این عوامل است و تا زمانی که این گونه مسائل مشاهده شود، قیمت‌ها اصلاح نخواهد شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در خصوص تعیین کف و سقف قیمتی از سوی وزارت صمت گفت: یکی از اشکالات اساسی بازار ما، تبدیل نرخ داخلی به نرخ بین المللی است، در حالی که ما ربطی به بازارهای جهانی نداریم، چون معاملات داخل کشور ما آنلاین، متصل به جهان و برخط نیستند. متاسفانه با توجه به افزایش نرخ جهانی قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و در صورت کاهش قیمت، باز هم نرخ، همان نرخ قبلی است و روند نزولی در پیش گرفته نمی‌شود. این نوع تصمیم‌گیری‌ها به نوعی خودسرانه و غیر منطقی است. تا وقتی که نرخ فولاد به نرخ ارزهای نیمایی، سنایی یا نوع دیگر گره زده شود، بازار غیر قابل کنترل است.

حمیدرضا رستگار ضمن گلایه از دخالت‌ها بی‌جا در بازار گفت: بازار نباید دستوری باشد، نظارت شود، اما دخالتی صورت نگیرد. حتی بیشتر اوقات دخالت‌های پیدا و پنهان در بازار مشهود است و تنش ایجاد می‌شود.

وی در خصوص دست اندازهای صادراتی در زمینه فولاد گفت: ما در زمینه صادرات این محصول افرادی خوشنام با سابقهی خوب و ارتباطات خوب داریم، که متاسفانه در برهه‌ای اعلام کردند تنها تولیدکنندگان مجاز به صادرات هستند و با توجه به بازار رقابتی خارجی و تحریم‌های بین المللی افرادی میتوانند به صادر کردن فولاد و محصولات آن کمک کنند که حقیقی یا حقوقی وابسته به ارگان‌های دولتی نباشند، زیرا این افراد برای کشور مقصد مشکل آفرین نمی‌شوند و راه دور زدن تحریم را به خوبی یاد گرفته‌اند. متاسفانه با کنار گذاشته شدن بازرگانان خوشنام، صادرات ما کاهش یافته است و بیشتر بازارهای صادراتی را از دست داده و یا در حال از دست دادن هستیم. در صورتی که در کشور حدود ۱۰ میلیون تن مازاد تولید داریم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا