کد خبر: 18070049079
راه و مسکن

انتقاد رستم قاسمی از وضعیت نامناسب حمل و نقل هوایی کشور

در حالی حدود ۳ ماه است که سازمان هواپیمایی کشوری رئیس ندارد که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی گفت: وضعیت حمل و نقل هوایی کشور نامناسب است.

به گزارش تسنیم، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در نخستین نشست هم‌اندیشی با انجمن‌ها و تشکل‌های حمل‌ونقلی با اشاره به اینکه سهم حمل‌ونقل کشور در تولید ناخالص داخلی شرایط مناسبی ندارد با تاکید بر همراهی بخش خصوصی و ارایه ایده و نظرات این بخش برای رفع مشکلات موجود، اظهار کرد: اگرچه منابع مالی کشور محدود است و شرایط تحریم هم وجود دارد، اما می‌توان بخشی از مشکلات کشور در حوزه حمل و نقل را با همفکری حل کرد.

وی با بیان این‌که وضعیت ناوگان حمل و نقل هوایی نامناسب است، افزود:‌ از ایرلاین‌ها و شرکت‌هایی هوایی که در ایام اربعین ۷۰ هزار مسافر را ظرف ۶ روز جابه جا کردند، قدردانی می‌کنیم.

وی با تاکید بر ارتقای ناوگان هوایی، تصریح کرد: در جلسات تخصصی حتما از نظرات بخش خصوصی بهره گرفته می‌شود. آنچه که وظیفه وزارت راه در تهیه و تدوین آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و اخذ مصوبات در هیات دولت و حتی تهیه لوایحی برای رفع مشکلات صنعت حمل و نقل کشور در همراهی با مجلس، انجام می‌شود که در این راه انتظار داریم تا تشکل‌ها نیز همراهی لازم را داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی با وعده تهیه نقشه راه در حوزه حمل و نقل با کمک اصناف تا پایان سال جاری، گفت: نوسازی ناوگان جاده‌ای، هم در سرعت و هم در مصرف سوخت صرفه‌جویی ایجاد خواهد کرد و همه اینها به نفع اقتصاد کشور است.

قاسمی ادامه داد: اگر قرار است نوسازی از طریق واردات انجام بشود، اینکار انجام شود تا بعد از آن داخلی‌سازی را تقویت کنیم. همچنین باید پیشنهادات بخش خصوصی ارایه شود تا دولت در همراهی بخش خصوصی اقدام به نوسازی و ساماندهی حمل و نقل کشور بکند.

وی  بر تقویت حمل و نقل بین‌المللی و بر رفع موانع موجود تاکید کرد و گفت: در انجام برخی از پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی، وزارت راه در این دوره آمادگی دارد تا با وابسته نبودن به بخشی از منابع دولتی برخی از پروژه‌های این وزارتخانه را عملیاتی و اجرایی کند. به عنوان نمونه اجرای آزادراه شمال- مشهد یکی از پروژه‌هایی است که چنانچه از سوی دولت پیشنهاد شود مردم در تکمیل آن مشارکت خواهند داشت.

وی همچنین بر ایجاد مشوق و تضمین برای سرمایه‌گذاران در همکاری با پروژه های وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد. به گفته وی، وزارت راه و شهرسازی در این دوره تلاش می‌کند تا با ایجاد مشوق برای سرمایه‌گذاران شرایط را برای سرمایه‌گذاری در انجام پروژه‌های حمل و نقلی فراهم کند.

قاسمی با اعلام اینکه در حال مذاکره با بخش خصوصی برای انجام چندین پروژه مشارکتی در حوزه های مرتبط با وزارت راه و شهرسازی است، گفت: در برنامه است تا لکوموتیو، نوسازی ناوگان ریلی، نوسازی ناوگان جاده‌ای حتما باید با مشارکت بخش خصوصی تامین شود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص اجرای راه‌آهن بوشهر-شیراز با اشاره به اینکه بیش از ۱۲ سال پروژه آغاز شده و کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت داشته است، گفت: تغییر در روش اجرای پروژه‌ها در دستور کار قرار گرفته است که می تواند در اجرای پروژه ها و سرعت دادن به آن نقش داشته باشد.

به گزارش تسنیم، اواسط تیرماه امسال محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی در اقدامی ناگهانی تورج دهقانی زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری را برکنار و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران را به عنوان سرپرست این سازمان منصوب کرد. طی سه ماه اخیر نیز شرکت‌های هواپیمایی داخلی از خلاء به‌وجود آمده نهایت سوء استفاده را برده‌اند. در یک نمونه می‌توان به نابسامانی پروازهای اربعین و فروش بلیت پروازهای اربعین با چند برابر قیمت مصوب اشاره کرد.

با توجه به اهمیت این سازمان، انتظار می‌رفت رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در اولین اقدام نسبت به تعیین سرپرست و در ادامه انتصاب رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اقدام می‌کرد. وزارت راه و شهرسازی فعلا درگیر تغییر معاونان در شرکت ساخت، شرکت عمران و چند زیرمجموعه دیگر این وزارتخانه است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا