کد خبر: 06090057808
اقتصاداقتصاد کلانجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

اندازه‌گیری اثرات هوش مصنوعی در بازار کار به کمک یک آزمایشگاه دولتی

جمعه ۱۹ نوامبر(۲۸آبان) وزارت کار فرانسه اعلام کرد به منظور انجام تحقیقاتی در زمینه اندازه‎گیری تأثیر هوش مصنوعی برمشاغل و شرایط  کار؛ آزمایشگاهی را راه‎اندازی کرده است.

آیا این امر خودکارسازی مشاغل را نابود می‎کند؟ آیا الگوریتم‎ها جایگزین نیروی انسانی می‎شوند؟ چگونه می‎توان از هوش مصنوعی بدون حذف نیروی انسانی بهره برد؟

الیزابت بُرن، وزیر کار فرانسه معتقد است چگونگی فرآیند پردازش خودکارحجم عظیمی از داده‎ها به وسیله ماشین‎های فراگیر که جایگزین عملکرد نیروی انسانی شده است؛ انبوهی از پرسش‎های گیج کننده را به  ذهن انسان متبادر می‎سازد.

او هنگام افتتاح آزمایشگاه «اندازه‎گیری اثرات هوش مصنوعی بر مشاغل و بازار کار» در جمعه ۱۹ نوامبر(۲۸آبان)  از عواقب محاسبه نشده و نامطلوب این خودکارسازی بر نیروی کار ابراز نگرانی کرد.

بر اساس آمار سازمان توسعه و همکاری اقتصادی ۳۲ درصد مشاغل در معرض خودکارسازی قرار دارند. این تحقیقات با همکاری انستیتو ملی پژوهش‎های علوم و فناوری‎های دیجیتالی انجام می‎شود.

بنابر اعلام وزیر کار هدف آنست تا در آینده از عواقب این انقلاب صنعتی غافلگیر نشوند. مجری این برنامه تحقیقاتی انستیتو«ماتریس»، قطب و مرکز آموزش فناوری‎های نوین طی پنج سال آینده خواهد بود.

تعداد زیادی از پژوهشگران مدعو به جلسه افتتاحیه در مورد تأثیرات شگرف استفاده از هوش مصنوعی در بازار کار و مشاغل به سخنرانی پرداختند.

پییِر سَحب، یکی از بنیانگذاران شرکت داده‎پردازی UNiFAiدرعین حال بر این نکته تأکید کرد که هوش مصنوعی خود در اشتغالزایی بسیار نقش‎آفرین است.

به تعبیر او«با خودکارسازی، ۹۰درصد مشاغل در معرض این پدیده قرار خواهند گرفت اما با رشد روزافزون داده‎ها، به موازات مشاغل جدید به وجود خواهد آمد.»

از سوی دیگرسالیما بِن هامو، اقتصاددان مرکز راهبردی فرانسه معتقد است: «باید صاحبان مشاغل به موضوع داده و داده‎پردازی حساس شوند و بتوانند تشخیص دهند یک داده چیست. چگونه به وجود می‎آید و پردازش می‎شود. اگر این آگاهی وجود نداشته باشد این روند هیچ سودی نخواهد داشت.»

در چارچوب این برنامه دولت متعهد شده است تا سال ۲۰۲۵(۱۴۰۴) حداقل ۳۷۰۰ دانشجوی هوش مصنوعی تربیت کند. علاوه بر تأثیرات هوش مصنوعی بر نیازهای نیروی کار برخی دیگر از سخنرانان در موضوع موارد استفاده از آن در به کارگیری نیروسخنرانی کردند.

دومینیک مورس، یکی دیگر از اقتصاددانان این جلسه ضمن مثبت خواندن تجربه قطب کاریابی « بُن بوات» به استفاده درست از داده‎ها در به کارگیری نیروی کار جدید اشاره کرد و گفت:«از این طریق می‎توان شرکت‎هایی را که ظرف شش ماه پیش رویشان احتمال به کارگیری نیرو خواهند داشت؛ شناسایی کرد. این خود ابزار مهم و کارآمد برای مبارزه با بیکاری و حمایت از گروه‎های محروم از کار است.»

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا