اندونزی به دنبال استفاده دو برابری از زمین‌گرمایی

  کد خبر: 06020179870

ترجمه: سلیم حیدری

مدیران دولتی روز دوشنبه گفتند که شرکت انرژی دولتی PT Pertamina اندونزی قصد دارد ظرفیت زمین گرمایی خود را تا حدود سال‌های ۲۰۲۷-۲۰۲۸ دو برابر کند.

این هدف‌گذاری ممکن است حدود ۴ میلیارد دلار هزینه داشته باشد. این کشور تلاش می‌کند وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد.

دولت اندونزی مشتاق است از منابع زمین‌گرمایی خود استفاده کند. این منابع پتانسیل تولید بیش از ۲۸ گیگاوات برق را دارد.

داده‌های وزارت نیرو نشان می دهد که ظرفیت بهره برداری شده این کشور تا سال گذشته تنها به ۲.۲۸ گیگاوات بوده است.

توسعه انرژی زمین گرمایی بخشی از استراتژی دولت برای افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در ترکیب انرژی کشور از حدود ۱۲ درصد در حال حاضر به ۲۳ درصد تا سال ۲۰۲۵ است.

اندونزی که در حال حاضر یکی از ده تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای در جهان است و قصد دارد تا سال ۲۰۶۰ به انتشار خالص صفر گازهای گلخانه‌ای برسد.

نیک ویدیواتی، مدیر اجرایی شرکت پرتامینا در جریان بازدید از میدان‌های زمین گرمایی لاهندونگ در سولاوسی شمالی در روز دوشنبه به رسانه‌ها گفت که پرتامینا قصد دارد ظرفیت زمین گرمایی خود را از حدود ۷۰۰ مگاوات در حال حاضر به دو برابر برساند.

برای تسریع توسعه، پرتامینا قصد دارد حدود ۲۱۰ مگاوات ظرفیت اضافی مورد نظر خود را از طریق سرمایه گذاری در یک نیروگاه چرخه  رانکین آلی دودویی (ORC) بسازد.

این نیروگاه‌ها هزینه کمتری دارد و می تواند سریعتر توسعه یابد، زیرا از آب نمک استفاده نشده موجود در چاه‌های زمین گرمایی استفاده می‌کند که دوباره به زمین تزریق می‌شود.

او گفت: «ما دریافتیم که (با استفاده از این فناوری) آب نمک می‌تواند گرمای کافی برای تولید الکتریسیته بیشتر را تولید کند و خروجی چاه‌های زمین گرمایی کنونی را به حداکثر برساند».

او با اشاره به جدول زمانی دولت برای افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: «۲۰۲۵ تنها سه سال دیگر است، اگر مجبور باشیم با حفاری بیشتر چاه‌ها را توسعه بدهیم، حداقل پنج سال طول می کشد».

پرتامینا در حال اجرای آزمایشی یک ژنراتور باینری ۵۰۰ کیلوواتی در میدان لاهندونگ خود است که ظرف یک سال توسعه یافته است. نیک گفت که ژنراتور در زمینه‌های دیگر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

او افزود که نیروگاه باینری معمولاً تا ۲.۵ میلیون دلار در هر مگاوات هزینه دارد.

دانیف دانوساپوترو، مدیر اجرایی شرکت تابعه Pertamina Geothermal Energy (PGE) گفت که پرتامینا با توسعه چاه‌های جدید که معمولاً بین ۵ تا ۷ میلیون دلار در هر مگاوات هزینه دارد، حدود ۵۰۰ مگاوات اضافه خواهد کرد.

نیک گفت که پرتامینا آماده مشارکت با سرمایه گذاران در توسعه زمین گرمایی است. وی در پاسخ به سوالی درباره طرح عرضه اولیه عمومی واحد PGE، بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت که این روند “هنوز ادامه دارد”.

یکی از وزیران کابینه که بر شرکت‌های دولتی نظارت می‌کند، قبلاً برای عرضه اولیه سهام در سه‌ماهه دوم سال جاری هدف گذاری کرده بود.

منبع: رویترز

خروج از نسخه موبایل