کد خبر: 250103155948
جهانروزنامهسیاست

چگونه با جنگ روانی برخورد کنیم

طی ساعات مختلف دیروز پیامکی جعلی به نقل از سازمان پدافند غیرعامل برای برخی از مردم ارسال شد که از مردم می خواست آذوقه تهیه کنند چون در آستانه یک وضعیت اضطراری هستیم.

این اقدام را می توان به عنوان بخشی از جنگ روانی دشمن دانست که سعی دارند بازارهای داخلی را بر هم بزنند.

به گزارش مشرق، این پیامک جعلی، توسط سردار جلالی، رییس پدافند غیرعامل تکذیب شد و او خبر داد: هک سیستمی است، و این موضوع تکذیب می‌شود.

سردار جلالی ساعت ۵:۵۰ بعدازظهر دیروزدرباره‌ی علت این پیامک گفته بود: هک سیستمی است و تکذیب می‌شود.

به گزارش عصر اقتصاد ، جنگ‌ها همیشه به لایه سخت آن‌ها، یعنی نظامی‌گری و حمله با سلاح و تجهیزات و تخریب شناخته می‌شوند؛ که اخرین مورد آن توقیف موفقیت آمیزکشتی اسرائیلی توسط تفنگداران دریایی کشور در خلیح فارس است. اما لایه نرم جنگ‌ها که هدف‌های آن، بخش نرم یک جامعه هستند؛ از نظر اهمیت و تأثیرگذاری کمتر از بخش سخت آن نیست. بی‌تردید مقابله با جنگ نرم پیچیده‌تر، سخت‌تر و زمانبرتر از جنگ نظامی و سخت است لذا در چنین شرایطی باید هوشیاری مردم بیش از گذشته بوده و فعالان رسانه ای نقش خود را در تمیز دادن اخبار واقعی از شایعه ها و دروغ های دشمن بیشتر ایفا کنند.

این روزها باید مردم بیش از پیش بدانند که در شبکه‌های اجتماعی مختلف دشمن بیکار ننشسته و در حال تولید خبرهای دروغ و تحلیل‌های باطل هستند. همچنین تیم‌های محتوایی قوی در تولید و انتشار چنین محتوایی در شبکه‌های مجازی ایجاد شده است که در قالب مطالب جذاب و باور پذیر انتشار می یابند در حالی که با تکنیک های عملیات روانی تولید شده اند.

از آنجایی که در صورت ادامه این تنش منطقه ای طرفین منازعه سعی در فعال کردن جنگ روانی خواهند بود لازم است مردم با تکنیک های آن اشنا شوند که به طور خلاصه می توان به موارد مهم هفتگانه زیر اشاره کرد:

۱. القای دروغ به جای واقعیت، ۲. شایعه‌پراکنی، ۳. القای ناامیدی، ۴. ایجاد تفرقه، ۵. ترور شخصیت، ۶. فریبکاری، ۷. تحریف

برای مقابله با جنگ روانی دشمن چه باید کرد؟

مهم‌ترین نکته قابل توجه، شناخت جنگ روانی و مشاهده دشمن در پشت عملیات روانی است. لذا فن بدل عملیات روانی با تکنیک های هفتگانه مورد اشاره دقیقا هوشیاری مردم و متخصصان این حوزه است. بدیهی است نخبگان و تأثیرگذاران بر افکار عمومی و تمایلات مردمی باید با دقت و توجه به جنگ روانی و تبیین آن و آگاه نمودن مخاطبان‌شان نسبت به موارد و ابعاد جنگ روانی، نقش مهم و تأثیرگذار خود را ایفا نمایند.

همچنین باید توجه داشت که مردم هدف اصلی از حربه جنگ روانی دشمن هستندو لذا رسانه ها در روشنگری به موقع و ترسیم دام های روانی دشمن می توانند نقش به سزایی در ارامش روانی جامعه ایفا کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا