کد خبر: 200502135037
انرژیجهانروزنامه

انرژی خورشیدی راه نجات اروپا از گرمای شدید

ترجمه: سلیم حیدری

افزایش عمده در تولید برق خورشیدی در جنوب اروپا نقش مهمی در جلوگیری از کمبود انرژی در طی موج‌ گرماهای هفته‌های اخیر داشته است. زمانی که دمای هوا رکوردها را جابجا کرد و تقاضای بی‌سابقه‌ای برای سیستم های تهویه ایجاد کرد.

انرژی خورشیدی به ویژه برای مقابله با گرمای تابستان مناسب است، زیرا تابش خورشید در گرم‌ترین بخش روز، زمانی که تقاضای برق برای سرمایش نیز در بالاترین حد خود است، قوی ترین است.

کریستین روبی، دبیرکل گروه صنعت برق، درباره وضعیت اسپانیا گفت: “رشد بسیار چشمگیر استفاده از انرژی خورشید اساساً اوج نیاز به انرژی را که ناشی از تهویه مطبوع است، جبران می کند.”

اسپانیا و یونان از جمله کشورهایی هستند که در مواجهه با قیمت های بی سابقه انرژی در سال گذشته و تلاش برای افزایش امنیت انرژی مرتبط با حمله روسیه به اوکراین، پنل های خورشیدی بیشتری نصب کرده اند.

اپراتور شبکه برق اسپانیا، رد الکتریکا، گفت که اسپانیا در سال گذشته ۴.۵ گیگاوات ظرفیت فتوولتائیک خورشیدی را اضافه کرد که منجر به تولید رکوردی در تولید انرژی خورشیدی در ماه ژوئیه (مرداد) – معمولاً یکی از آفتابی ترین ماه ها – شد که بالاتر از هر ماهی تا به امروز بوده است.

داده‌های Ember نشان می‌دهد که انرژی خورشیدی تقریباً ۲۴ درصد از برق اسپانیا را در ژوئیه (مرداد ۱۴۰۲) امسال تامین می‌کند، در حالی که این میزان در جولای (مرداد ۱۴۰۱) ۲۰۲۲، تنها ۱۶ درصد بود.

داده‌های Refinitiv نشان می‌دهد که وقتی افزایش دما و تقاضا برای سیستم های تهویه منجر به اوج تقاضای برق سیسیلی در ۲۴ جولای (۲ مرداد ۱۴۰۲) شد، تقریباً نیمی از مازاد تقاضا (که در مجموع ۱.۳ گیگاوات بود) توسط انرژی خورشیدی پوشش داده شد. تولید خورشیدی سیسیل در ماه گذشته بیش از دو برابر ژوئیه ۲۰۲۲ (مرداد ۱۴۰۱) بود.

ناتالی گرل، تحلیلگر انرژی Refinitiv گفت: “بدون انرژی خورشیدی اضافه، پایداری سیستم برق بسیار بدتر می شد.”

انرژی خورشیدی به تنهایی نمی تواند شبکه ها را از فشار شدید در امان نگه دارد. کاتانیا، در زیر کوه اتنا در شرق سیسیل، با قطع برق و آب مواجه شده است و مقامات محلی تا حدی علت آن را گرما می دانند.

در آتن، اپراتور شبکه برق IPTO گفت که آتش سوزی به بخش هایی از شبکه برق آسیب رسانده است.

اما تولید برق خورشیدی بالاتر به تامین تقاضا در هر دو کشور کمک کرده است. اپراتور شبکه IPTO گفت در طول اوج تقاضای برق در یونان طی سال جاری و همچنین در ۲۴ جولای (۲ مرداد ۱۴۰۲)، فتوولتائیک های خورشیدی ۳.۵ گیگاوات از کل تقاضای ۱۰.۳۵ گیگاواتی را پوشش دادند.

حتی در کشورهای غربی سردتر و کمتر آفتابی مانند بلژیک، انرژی خورشیدی بیش از ۱۰۰ درصد از انرژی اضافی مورد نیاز را در طول افزایش تقاضای برق در ظهر پوشش داده است.

خواهان تخریب

علیرغم رشد سریع، برق خورشیدی هنوز سهم نسبتاً کمی از ترکیب انرژی در بیشتر کشورها دارد، جایی که منابعی از جمله باد، گاز، زغال‌سنگ و انرژی هسته‌ای معمولاً بخش عمده‌ای از تقاضا را در طول سال پوشش می‌دهند.

تحلیلگران می گویند عامل دومی که به فعال نگه داشتن سیستم های انرژی اروپا در تابستان امسال کمک کرده است: به طور کلی، تقاضای برق نسبتاً پایین بوده است.

از زمان بحران انرژی اروپا در سال گذشته، زمانی که روسیه تحویل گاز به اروپا را قطع کرد، این موضوع وجود داشته است. قیمت انرژی در اروپا در مقایسه با سطوح تاریخی هنوز بالاست و مصرف کنندگان و صنایع با استفاده کمتر از انرژی به این مشکل واکنش نشان داده اند.

داده های Refinitiv نشان می دهد که گرمای شدید تابستان امسال گاهی اوقات این روند را شکسته است. اما به طور کلی، تقاضا کمتر از حد نرمال بوده است. میانگین مصرف برق ساعتی ایتالیا در جولای (مرداد) ۴.۴ درصد کمتر از ژوئیه ۲۰۲۲ (مرداد ۱۴۰۱) بود، در حالی که در اسپانیا ۳.۶ درصد کاهش یافت.

گرل از Refinitiv گفت: “تنها دلیلی که چرا این شرایط قابل تحمل بوده است، تقاضای کم انرژی است که ما در حال حاضر در آن هستیم.”

بدترین چیزها هنوز در راه است

دانشمندان انتظار دارند که تغییرات اقلیمی موج گرمایی را که جنوب اروپا در تابستان امسال از آن متحمل شده است را در سال‌های آتی مکررتر و حتی شدیدتر خواهد کرد. این اتفاق فشار بر زیرساخت‌های انرژی اروپا را بیشتر می‌کند.

سیمون تاگلیاپیترا، کارشناس ارشد اندیشکده بروگل، می‌گوید: “سیستم‌های انرژی ما در واقع برای مقابله با چنین موقعیت‌هایی طراحی نشده‌اند.”

حتی قبل از آتش‌سوزی‌های جنگلی و دمای بی‌سابقه امسال، گرما و خشکسالی سال گذشته تولید برق آبی را کاهش داد، انتقال سوخت از طریق رودخانه را با مشکل مواجه کرد و برخی از نیروگاه‌های هسته‌ای را مجبور کرد تولید خود را در زمانی که خنک‌سازی نیروگاه‌ها به دلیل دمای بالای رودخانه‌ها محدود شده بود، کاهش دهند.

هفته گذشته گروه‌های صنعتی از جمله SolarPower Europe در نامه‌ای به اتحادیه اروپا از سیاست‌گذاران خواستند تا سرمایه‌گذاری در شبکه‌های انرژی را تسریع کنند و پروژه‌هایی را که انرژی خورشیدی را با ذخیره‌سازی انرژی مرتبط می‌کنند، ارتقا دهند.

این امر بدین دلیل صورت گرفت تا اطمینان حاصل شود که انرژی خورشیدی به‌اندازه کافی سریع گسترش می‌یابد و اهداف مورد نظر در کنترل پدیده تغییرات اقلیمی را برآورده می کند.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا