کد خبر: 091201124074
جهانروزنامه

انفعال اتحادیه اروپا در حل معضل مهاجران

ترجمه: الهه حسینی

حادثه فاجعه بار غرق شدن ده‌ها مهاجر غیرقانونی در سواحل ایتالیا انفعال و بی توجهی اروپا را در حل این مسئله نشان داد.

به گزارش یورو نیوز، پس از آن که ده‌ها مهاجر غیرقانونی روز یکشنبه در حادثه فاجعه بار کشتی در سواحل ایتالیا در کروتون در دریای مدیترانه غرق شدند، مانوئل سرجیو ماتارلا رییس جمهور ایتالیا از اتحادیه اروپا خواست برای مدیریت معضل مهاجرت غیرقانونی اقدامات بیشتری صورت دهد تا از مرگ و میر مهاجران در دریا جلوگیری شود.

با این حال کمیسیون اروپا پس از اعلام تسلیت، موضع سران اروپایی در نشست اخیر رهبران اروپا تکرار کرد، به این که این مساله باید به طور جمعی حل و فصل شود.

آنیتا هیپرسخنگوی کمیسیون اروپا گفت مهاجرت غیرقانونی یک چالش برای کل اروپا است و باید کشور‌های اروپایی با همکاری یکدیگر این معضل را حل و فصل کنند و این دقیقا کاری است که هم اکنون در حال انجام آن هستیم. این تعهد و وظیفه حقوقی وجود دارد که مهاجران غیرقانونی در دریا نجات داده شوند و از جانشان محافظت شود.

اما بجز صدور بیانیه، در عمل پیشرفت‌های ملموس زیادی مشاهده نمی‌شود. در واقع کمیسیون اروپا پیشنهاد تغییرات عمده در سیاست مقابله با مهاجران غیرقانونی را در پیمان مقابله با مهاجرت غیرقانونی که سپتامبر ۲۰۲۰ تصویب شد، ارائه کرده است، اما از آن زمان تاکنون کشور‌های عضو بدون هیچ پیشرفتی فقط درگیر مذاکره بوده اند.

همچنین یک طرح عملیاتی برای بهبود هماهنگی عملیات جستجو و نجات در مناطق مرکزی مدیترانه مطرح شده است، اما از نظر سازمان‌های حقوق بشری این مسیری رو به جلو برای حل این معضل نیست.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا