کد خبر: 010901109755
جهانروزنامه

انگلیس در حال دور زدن تحریم‌های خود علیه نفت روسیه است

ترجمه: سلیم حیدری

خبرگزاری ساندی تایمز گزارش می‌دهد که شرکت‌ها از شکافی استفاده می‌کنند که به آنها اجازه می‌دهد تا پس از انتقال کشتی به کشتی، سوخت روسیه را به‌عنوان سوخت سایر کشورها ثبت کنند.

ساندی تایمز با استناد به آمار ترافیک نفتکش‌ها و آمار تجارت گزارش داد که بریتانیا از فوریه (اسفند) حداقل ۳۹ محموله نفت روسیه خریداری کرده است، اگرچه این محموله‌ها به عنوان واردات از کشورهای دیگر ثبت شده است.

طبق گزارش‌ها، محموله‌های نفتی با مبدا روسیه به ارزش حدود ۲۰۰ پوند (۲۳۶ دلار) پس از انتقال کشتی به کشتی به بنادر بریتانیا تحویل داده می‌شود. این رویه به‌طور گسترده برای نفتکش‌های بزرگی که به دلیل اندازه‌شان قادر به پهلوگیری نیستند استفاده می شود و می توانند محموله‌های خود را به کشتی‌های کوچک‌تر منتقل ‌کنند.

بر اساس یافته‌های ساندی تایمز، این روش به شرکت‌های کشتیرانی راهی می‌دهد تا محموله‌های خود را بدون ارائه منشأ واقعی محموله‌ها ثبت کنند و در عوض کشور ارسال کننده را به عنوان منبع محموله ذکر کنند.

به این ترتیب یک محموله از کالاهای ساخت روسیه در صورتی که توسط یک شرکت آلمانی به بندر بریتانیا آورده شود، می تواند به عنوان مبدأ آلمان ثبت شود.

این رسانه خبری توانست ده ها محموله نفت روسیه را که از ماه مارس (فروردین) به بنادر بریتانیا رسیده و مبدأ آنها آلمان، هلند، لهستان، فرانسه و سایر کشورها ثبت شده است، ردیابی کند.

حداقل ۱۳ عدد از آنها در ژوئن (تیر) و ژوئیه (مرداد) وارد شدند. با این حال، ارقام رسمی در مورد واردات نفت از دفتر آمار ملی بریتانیا (ONS) نشان داد که این کشور هیچ نفتی از روسیه در آن ماه ها دریافت نکرده است.

به گفته کارشناسان دریانوردی، انتقال کشتی به کشتی از زمانی که کشورهای غربی هدف قرار دادن صادرات نفت روسیه در سال جاری را آغاز کردند (به عنوان بخشی از تحریم‌ها به دلیل عملیات نظامی مسکو در اوکراین)، محبوبیت بیشتری پیدا کرد.

انتقال کشتی به کشتی به روشی واقعا مفید برای مبهم کردن مقصد و مبدا محموله تبدیل شده است.

میشل ویزه بوکمان، تحلیلگر انرژی و کشتیرانی در مجله کشتیرانی Lloyd’s List به این خبرگزاری گفت: ایرانی‌ها آن را شروع کردند، ونزوئلایی‌ها آن را کامل کردند، روس‌ها آن را برداشتند و با آن دویدند.

بر اساس گزارش Refinitiv که بر انتقال کشتی به کشتی نظارت دارد، از ماه مارس (فروردین) تاکنون حدود ۲۶۷ انتقال نفت روسیه در سراسر جهان انجام شده است.

تحریم بریتانیا بر واردات نفت دریایی روسیه قرار است از ۵ دسامبر (آذر) به اجرا درآید. با این حال، به گفته کارشناسان دریایی، با توجه به شکاف ثبت نام و شیوه های انتقال کشتی به کشتی، متوقف کردن واقعی نفت روسیه برای انگلیس دشوار خواهد بود.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا