کد خبر: 190901112167
جهانروزنامه

اهداف «شی جین پینگ» در خلیج فارس

رئیس جمهور چین روز جمعه ۹ دسامبر(۱۸آذر) به دیدار سه روزه خود از عربستان پایان داد. وی  در این سفر قراردادهایی به ارزش ۳۰ میلیارد دلاربا عمده ترین تأمین کننده نفت خود امضاء کرد.

علاوه بر مبادلات نفتی چین تصمیم گرفت تجهیزات فنی و نظامی خود را نیز به عربستان کشوری که سالیان دراز در قلب سیاست خارجی آمریکا قرار داشت؛ صادر کند.

«شی جینپینگ» که پس از دوسال ماندن در خاک چین سفرهای خود را از سرگرفته است درماه سپتامبر(شهریور) به ازبکستان و درماه نوامبر(آبان) برای شرکت دراجلاس گروه ۲۰ به اندونزی سفرکرد.

وی همچنین روزجمعه۹دسامبر(۱۸آذر) به سفر سه روزه خود در عربستان پایان داد. همه این سفرها با هدف تأمین منافع دومین اقتصاد جهان به نحوی حساب شده صورت پذیرفته اند.

براساس پیش‌بینی‌ها مسائل اقتصادی درسفر به ریاض اولویت خاصی داشتند. براساس رسم معمول اینگونه سفرها بنا به گفته رسانه‌های عربستان حدود ۲۰ قرارداد به ارزش ۲۷ میلیارد دلار به امضاء رسید.

محتوای این قرار دادها  در امور زیرساختی برای مرتبط کردن عربستان به جاده ابریشم با مدیریت چین و البته مانند همیشه تأمین انرژی استوار بود. عربستان اولین تأمین کننده نفت چین است.

از اینرو پکن قصد دارد در شرایط ناپایدار اقتصادی وجغرافیای سیاسی کنونی امنیت تأمین انرژی خود را تضمین کند.

از سوی دیگر عربستان با سهم ۲۰ درصدی اصلی‌ترین مقصد سرمایه‌گذاری چین در خاورمیانه محسوب می‌شود. رئیس‌جمهور چین تنها به عربستان بسنده نمی‌کند و به سایر کشورهای خلیج فارس نیز می‌اندیشد.

وی روز جمعه ۹ دسامبر(۱۸آذر) در دو جلسه جداگانه شرکت کرد. یکی دراجلاس شورای همکاری خلیج فارس شامل شش کشورقطر، امارات، عربستان، کویت، عمان و بحرین  که پکن عمده‌ترین شریک تجاری آنها در سوخت های فسیلی محسوب می‌شود و سپس ملاقات هایی گسترده درطول روز با مقامات سایر کشورهای عربی از جمله رؤسای جمهور مصر و تونس و نخست وزیران عراق و مراکش داشت.

در این دیدارها همکاریهای عربی-چینی از مرز امورانرژی فراتر رفته و به مبادلات فناوری و تجهیزات نظامی نیز رسید. اماراتیها قصد دارند ۱۲ جنگنده نظامی به چین سفارش دهند.

این درحالیست که مذاکرات خرید جنگنده های اِف ۳۵ آمریکایی از ماه فوریه(بهمن۱۴۰۰) تاکنون به نتیجه نرسیده است.

پکن همچنین در ماه مارس (اسفند۱۴۰۰)  قرارداد تأمین پهبادهای نظامی را با ریاض امضاء کرد. فناوری جدید دیجیتالی« ۵جی» چین نیز از موارد بسیار مورد علاقه کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه امیر نشین هایی است که در صدد ساخت شهرهای هوشمند هستند.

چین در این زمینه ابتکارت فراوانی داشته است تا حدی که واشنگتن نیز ناچار به واکنش شده است. از پائیز گذشته که عربستان درخواست «جوبایدن» رئیس جمهور آمریکا را مبنی بر افزایش تولید نفت به منظور کاهش قیمت آن نپذیرفت تنش های سیاسی عمیقی میان این دو متحد تاریخی بالا گرفت. نارضایتی واشنگتن تنها به این محدود نمی‌شود.

همراهی نکردن عربستان در سقف‌بندی قیمت نفت روسیه که گروه ۷ از جمعه گذشته ۲دسامبر(۱۱آذر) آنرا به تصویب رساند نیز موجبات خشم واشنگتن را درپیروی نکردن از راهبرد انزوای اقتصادی روسیه  برانگیخته است.

برای واشنگتن سخت است ببیند چین در خاورمیانه به دنبال پیش بردن اهداف خود بخصوص با متحدین سرسخت قدیمی آنست.

اما امروز این اتحاد آسیب دیده است. روز پنجشنبه ۸دسامبر(۱۷آذر)کاخ سفید اعلام کرد از نزدیک تحولات سفر منطقه‌ای چین به خلیج فارس را رصد می‌کند و آن را تحت نظر دارد.

منطقه‌ای که مدت های طولانی در قلب سیاست خارجی آمریکا قرار داشته است.

روز چهارشنبه۷ دسامبر (۱۶آذر) «جان کربی» یکی از سخنگویان«بایدن» در حوزه بین الملل نیزگفت: «ما از قصد چین برای اعمال نفوذ در کشورهای جهان ازجمله خاورمیانه آگاهیم.

آمریکا از هیچ کشوری نمی‌خواهد بین چین و آمریکا یکی را انتخاب کنند. اما آمریکا موقعیت خوبی برای غلبه براین رقابت راهبردی دارد.»

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا