کد خبر: 030402130816
اخبار شرکت هااقتصادانرژی

اوجی: خبرهای خوبی درباره فروش نفت در راه است

وزیر نفت با اشاره به تولید روزانه ۸۰۰ هزار بشکه‌ میعانات گازی در کشور اعلام کرد: به همت دولت سیزدهم نه‌تنها میعانات گازی تولیدشده، فروخته شده، بلکه میعانات گازی از پیش ذخیره‌شده روی آب هم با وجود تحریم‌ها فروخته شده و رقمش به صفر رسیده است و در ماه‌های آینده خبرهای خوبی هم درباره فروش نفت خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران به نقل از ایرنا، جواد اوجی درباره گفته‌های رئیس‌جمهوری مبنی بر افزایش صادرات نفت با وجود تحریم‌ها تصریح کرد: در آغاز کار دولت سیزدهم ارقام صادرات نفت بسیار پایین بود، اما خوشبختانه با آغاز این دولت و اقدام‌ها و رایزنی‌هایی که انجام شد، ظرفیت و بازارهای خوبی برای فروش نفت کشور شناسایی شد و توانستیم در ماه‌های ابتدایی آغاز به‌کار دولت آمار صادرات نفت را افزایش دهیم.

* تأمین کسری بودجه با افزایش درآمدهای نفتی

وی در ادامه با اشاره به نکات مهم مطرح‌شده در نهمین گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهوری با مردم یادآور شد: کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی یکی از مسائلی بود که رئیس‌جمهوری به آن اشاره کرد. در آن شرایط از جمله اقدام‌های دولت برای ایجاد درآمد، صادرات نفت بود که دولت توانست مقدار کسری بودجه را با صادرات نفت جبران کند و افزایش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام، گاز و میعانات گازی کمک شایانی به رفع کسری بودجه کرد.

* خبرهای خوب وزارت نفت برای مردم

وزیر نفت با بیان اینکه ایران با استفاده از ابزار دیپلماسی انرژی و تقویت روابط با کشورهای آمریکای لاتین، آسیایی و آفریقایی، بازارهای جدیدی را برای فروش نفت خود ایجاد کرده است، متذکر شد: با وجود تحریم‌ها فروش نفت نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه حتی تشدید هم شده است. تحریم‌های ظالمانه به نسبت روزهای اول سخت‌تر هم شده اما به فضل الهی و با اقدام‌های مجاهدانه دولت ظرفیت تولید نفت و صادرات در کشور افزایش یافته و بازارهای جدید را به‌دست آوردیم و طی ماه‌های آینده خبرهای خوبی در این حوزه خواهید شنید.

* اعتراف تحسین‌برانگیز اوپک

به گفته اوجی، نهادهایی مهم همچون سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و مؤسسه‌هایی که صادرات نفت را در جهان رصد می‌کنند در همه گزارش‌های خود معترف هستند تولید و صادرات نفت ایران افزایش یافته است و با برنامه‌های وزارت نفت در برنامه هفتم توسعه بی‌شک ظرفیت تولید در کشور رکوردهای تازه را به ثبت خواهد رساند.

* به صفر رساندن میلیون‌ها بشکه میعانات گازی شناور در خلیج فارس

وی درباره به صفر رسیدن میعانات گازی شناور در سواحل نیز یادآور شد: در شهریورماه ۱۴۰۰، ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی شناور روی آب از چالش‌های مهم و مشکل اساسی و پاشنه آشیل دولت بود و مشتری‌یابی برای این میعانات گازی که حتی دو فاز شده بودند و تغییر رنگ هم داده بودند، کاری بسیار سخت بود و همه مخازن در خشکی و دریا پر شده بود.

وزیر نفت ادامه داد: با تولید روزانه نزدیک ۸۰۰ هزار بشکه میعانات گازی و با همت دولت سیزدهم اکنون نه‌تنها میعانات تولیدشده، فروخته شده است و بشکه‌ای به ذخیره‌سازی‌های روی آب اضافه نمی‌شود، بلکه میعانات گازی از پیش ذخیره‌شده هم با وجود سخت‌گیرانه‌ترین تحریم‌ها فروخته و میعانات گازی روی آب صفر شده است.

* درخواست کشورها برای خرید میعانات گازی ایران

اوجی اظهار کرد: با قراردادهایی که از سوی وزارت نفت امضا شده، تراز آن به سمت منفی شدن پیش می‌رود و درخواست برای میعانات گازی بیش از تولید آن است.

وی این نکته را هم بیان کرد که ۴۸۰ میلیون دلار هزینه اجاره ۸۷ میلیون‌ میعانات گازی شناور روی آب می‌شد که این هزینه در دولت سیزدهم برطرف شده است و کشتی‌ها آزاد و به ناوگان حمل نفت اضافه شده‌اند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا