کد خبر: 081102150317
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامه

خطر مجیز خوانان برای اتاق ایران

مهران ابراهیمیان

قریب به ۸ ماه پر نشیب  و فراز در اتاق بازرگانی ایران گذشت و صرف نظر از هر نوع قضاوتی درباره طرفداری طرفیت دعوا در گذشته دستاورد نهایی آن تضعیف اتاق در این مدت بود این حال بالاخره صمد حسن زاده  به عنوان اولین فعال بخش خصوصی تولید کننده بر این مسند قرار گرفت و ننشسته به همراه رئیس جمهور به ترکیه رفت تا نشان دهد رابطه  این تشکل بادولت هم حسنه است.

عصراقتصاد- حامیان رئیس قبلی نیز در صف های اول و حتی جلوتر از منتقدان در صف تبریک قرار گرفتند تا بار دیگر بارقه ای برای حضور پر رنگ تر  بخش خصوصی در اقتصاد کشور ایجاد شود، با این حال  رئیس اتاق باید بداند که یدک کشیدن اسم پارلمان بخش خصوصی می تواند  بار سنگینی باشد که ملزومات خاص خود را داشته و باید وقت گذاشت.

اما اولویت های رئیس جدیداتاق بازرگانی چه می تواند باشد و باید از کجا شروع کند؟ زیرا گناه کم کاری اتاق از امروز دیگر کمتر بر گردن پدر خوانده ای سیاسی می افتد.

رئیس اتاق باید مراقب پاچه خوارانی باشد که خود را عامل پیروزی و موفقیت وی می دانند و لابد به دنبال سهم خواهی در ساختار سنگین و حجیم اتاق هستند

فامیل بازی و رابطه بازی ممنوع

 به گزارش عصر اقتصاد در عین حال آنچه در فضای مجازی منتشر شده و می شود؛ نشان می دهد که رئیس اتاق باید مراقب پاچه خواران باشد که خود را عامل پیروزی و موفقیت وی می دانند و لابد به دنبال سهم خواهی در ساختار سنگین و حجیم اتاق هستند،از این رو انتظار می رود بیش از هر چیز رئیس جدید  در دام فامیل بازی و رابطه بازی  به جای شایسته سالاری نیفتد.

علاوه بر این اتاق  بر اساس وظایف اش محلی برای چانه زنی و مذاکره  است و لذا  حسن زاده باید مراقب باشد که  این فرصت بی بدیل برای بخش خصوصی  با دو تهدید جدی کارآمدی اتاق را کاهش ندهد.

 این دو تهدید عبارتند از:  توجه منافع  فردی  به ویژه در شورای گفتگو به منافع  جمع و بی توجهی به تضاد منافع  تشکل ها در هنگام چانه زنی با دولت در شورای گفتگو و شوراهای عالی که اتاق عضو آنها است.

ضمنا باید بداند که این صندلی بر هیچ کس وفا نکرده خیلی از لیدرهای موافق و مخالف موجود در ماه های اول به شدت مجیز گو خواهند بود هر چه  از عمر مدیریت وی کم می شود به خیل مخالفانش خواهند پیوست و لذا  قیاس مدیریت در کارخانه کاشی تبریز با مدیریت در اتاق در این باره بسیار اشتباه است.

به علاوه تجربه این سالها نشان داده که با وجود ۲۱۴ تشکل ملی، ۳۴۰ تشکل استانی، حضور در بیش از ۱۰۰ شورای عالی مشورتی  و درآمد های زیادی که طبق قانون به این اتاق سرازیر شده نیازمند تحول در ماموریت ها و  متناسب سازی درآمد و قدرت با پاسخگویی است.

رئیس جدید خود یک فعال اقتصادی پر مشغله است، واگذاری امور و پرهیز از رئیس محور بودن است و راه  حل نیز انتخاب  دبیر کل توانمند و آگاه با ظرفیت های اتاق است

ساختمان سازی ماموریت نیست

اصلاح ساختار اتاق باید در دستور کار قرار گیرد و در این میان اصلی ترین اولویت با توجه به این که رئیس جدید خود یک فعال اقتصادی پر مشغله است، واگذاری امور و پرهیز از رئیس محور بودن است و راه  حل نیز انتخاب  دبیر کل توانمند و آگاه با ظرفیت های اتاق است که رئیس و هیات رئیسه با او همراه باشند وگرنه نتیجه این می شود که مهمترین ماموریت اتاق ساختمان سازی در تهران و شهرستانها و حجیم تر کردن بدنه و سنگین تر کردن بروکراسی است.

خوشبختانه مدیر بخش خصوصی اگر چه قادر به وقت گذاشتن تمام وقت نیست اما تجربه مدیریت وی یک نقطه قوت قوی  است، زیرا به خوبی آگاه است که برای موفقیت یک بنگاه اقتصادی نیاز به فراهم آوردن امکان تولید همراه با توجیه اقتصادی است و بعد از آن نیز نیاز به بازارسازی و بازاریابی داریم، از این رو می توان ماموریت اتاق را  به ترتیب اولویت، بهبود محیط کسب و کار به ویژه در تعامل و چانه زنی با دولت دانست و در سوی دیگر آن شناخت بازارهای جهانی و تعامل بیشتر با اتاق های خارجی است و در نهایت بازارسنجی  و بازاریابی است که مهمترین رکن آن اطلاعات و تولید محتوا پژوهشی در این حوزه است.

 رئیس جدید باید مراقب باشد تا خود به «صمد» نویسنده و طنز پردازی بدل شود که مشکلات اجتماعی برایش از مشکلات اعضا تشکل مهمتر باشد و فقط به دنبال انگشت زدن به چشم اعضا تشکل خود و رسانه ها  باشد؛ ضمن این که نباید از نقش معاونان اتاق غافل شود و اکنون که اختلافات داخلی تهدیدی جدی برای ماندن بر مسنند وی به شمار نمی رود، انتخاب معاونان نیز نباید با سفارش فلان چهره مذهبی و سیاسی انجام نشود.

مباحث بازرگانی موفق حول محور توزیع عادلانه اطلاعات می چرخد و لذا ایجاد امکان چرخش اطلاعات مفید برای همه اعضا و نه فقط برای چند نفر حتما می تواند در کارآمدی و مقبولیت اتاق بین اعضا موثر باشد

حسن زاده از خواندن شرح وظایف شروع کند

 کیومرث فتح اله کرمانشاهی معاون اسبق وزارت بازرگانی  نیز درباره اولویت های رئیس جدید اتاق بازرگانی  به عصر اقتصاد می گوید: رئیس جدید بعد از برگشت از ترکیه باید بار دیگر و با دقت بسیار شرح وظایف اتاق بازرگانی را مرور کند و  اولویت ها را بر اساس شرح وظایف تعیین کند.

 وی دومین موضوع را توجه به ارکان اتاق از هیات نمایندگان، اتاق های شهرستانها، اتاق های مشترک و ساختار اداری آن می داند و می گوید: وقتی بخش خصوصی از چابک سازی دولت سخن می گوید حتما باید در تشکل این بخش از اقتصاد آن را عملیاتی کرده باشد.

 وی با بیان این که در زمان حاضر اتاق ایران آمادگی تفویض ماموریت های دولت و برداشتن بار از روی دوش دولت را ندارد، گفت: برای کاهش تصدی گری دولت باید اتاق آمادگی خود را نشان دهد و اولین گام اثبات تعامل، همکاری و همراهی با دولت ها است.

کرمانشاهی افزود: سومین گام مهم شفاف سازی  به ویژه در حوزه عملکردی اتاق در شورای های عالی عضو و شورای کفکو است.

این عضو اتاق بازرگانی با تاکید بر این که گزارش عملکرد از دستاوردها و نحوه هزینه کرد درآمدهای اتاق در چارچوب شرح وظایف اش، نمادی از فساد ستیزی و عدالت است، ادامه داد: مباحث بازرگانی موفق حول محور توزیع عادلانه اطلاعات می چرخد و لذا ایجاد امکان چرخش اطلاعات مفید برای همه اعضا و نه فقط برای چند نفر حتما می تواند در کارآمدی و مقبولیت اتاق بین اعضا موثر باشد.

وی همچنین پنجمین اولویت را به ساماندهی تشکل ها اختصاص داد و گفت: برخی تشکل ها تنها برای  رای دادن ایجاد شده اند و لذا جمع شدن و یا ادغام تشکل ها باید در دستور کار جدی قرار گیرد.

 وی همچنین ششمین اولویت اتاق بازرگانی را پرهیز از نگاه تمرکز به  اقتصاد منطقه اذری زبانها و تقسیم کار ملی عنوان کرد و گفت: همچنین با توجه به مشغله کاری رئیس جدید انتخاب دبیر کل و سه معاوناتاق شهرستانها، تشکل ها و بین الملو اصلاح ساختار اداری در قالب یک برنامه بلند مدت حتما ضروری است.

 کرمانشاهی افزود: بعد از این اقدامات می توان امیدوار بود که اتاق بازرگانی ایران به دنبال ماموریت های جدیدی برود که در اتاق های مشابه کشورهای دیگر در حال انجام است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا