کد خبر: 09129917266
تولید و بازرگانیروزنامهشرکت ها

اولین خط تولید انبوه گیربکس شش سرعته افتتاح شد

زینب غضنفری

تولید انبوه گیربکس ۶ دنده نیرو محرکه برای رانا پلاس و دنا پلاس صبح دیروز آغاز شد.

در مراسم آغاز به کار این خط تولید  وزیر صمت، معاونان او، برخی اعضای کمیسیون صنعت مجلس، نمایندگان استان قزوین، ، مدیرعامل ایران خودرو، اعضای هیات مدیره این شرکت و مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه‌ گروه صنعتی ایران خودرو حضور داشتند.

در فرآیند تولید گیربکس شش سرعته ایران خودرو ۱۳۵ قالب جدید با همکاری ۸۵ سازنده ساخته شده است. صرفه جویی ارزی ۸۷ میلیون دلاری ظرف مدت چهار سال، از دستاوردهای این پروژه توسعه‌ای به شمار می‌رود. عمق بالای ۹۵ درصد خودکفایی از مهم‌ترین ویژگی پروژه گیربکس شش سرعته ایران خودرو به شمار می آید که تمامی مراحل طراحی و تولید این گیربکس به دست متخصصان کشور انجام شده است.

تولید انبوه جعبه‌دنده ۶ سرعته با معرفی رانا پلاس جدید

رانا پلاس نخستین محصول مجهز به گیربکس شش سرعته است و به مرور سایر محصولات ایران خودرو نیز با نصب این گیربکس عرضه خواهند شد. در سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۸ هزار دستگاه از محصولات ملی ایران خودرو مانند رانا پلاس و خانواده دنا پلاس به جعبه دنده ۶ سرعته دستی مجهز می‌شوند. همچنین جعبه دنده ارتقایافته ۵ سرعته این شرکت هم بر روی سایر محصولات نصب خواهد شد. از سویی گیربکس AMT نیرومحرکه در سال ۱۴۰۰ با تیراژ ۱۲ هزار دستگاه بر روی محصولات ملی ایران خودرو قرار می گیرد. کاهش مصرف سوخت به ویژه در سرعت‌های بالا، رانندگی کم فشارتر در جاده ها و اتوبان ها، بهبود تعویض دنده و مطلوبیت بیشتر در رانندگی از مزایای این گیربکس است.

استفاده بهینه از فرصت تحریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) آغاز تولید انبوه گیربکس ۶ سرعته را نشانگر خودباوری جوانان توانمند ایرانی و استفاده بهینه از فرصت تحریم و فشارهای ظالمانه دشمنان دانست.

علیرضا رزم‌حسینی افزود: این پروژه یک کار نوآورانه و مهم است که در نتیجه همدلی و هماهنگی مسئولان ذیربط و همت جوانان نخبه و توانمند به وجود آمده است.

او با یادآوری تحریم‌ها بیان کرد: با تکیه بر خودباوری، تعامل و هماهنگی ملت و دولت از مسیر سخت تحریم‌ها عبور کردیم و امروز با وجود همه تحریم ها و همچنین شیوع کرونا، ایران سربلند و سرافراز به جلو می‌رود.

وزیر صمت ادامه داد: این مسیر سخت را با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری، همت جوانان، ایستادگی مردم و پشتکار دولتمندان سپری کردیم.

تولید گیربکس اتومات در دستور کار قرارگیرد

رزم حسینی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: خودروسازان باید به سمت افزایش کمیت و کیفیت به پیش بروند تا بتوانند در بازارهای جهانی خوش بدرخشند.

اوهمچنین از ایران‌خودرو خواست که طراحی و تولید گیربکس اتوماتیک را در دستور کار قرار دهد و در این خصوص بیان کرد: باید همگام با پیشرفت های جهانی ما هم در این مسیر حرکت کنیم.

وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های استان قزوین در حوزه‌های صنعتی و معدنی بیان کرد: صدور جواز تاسیس که نشانگر امید به کار آفرینی در جامعه است. ۳۸ درصد و صدور پروانه‌های بهره برداری ۱۷ درصد رشد داشته است که نشانگر صنعتی بودن قزوین است و این استان می‌تواند به عنوان یک قطب صنعتی، صنایع بیشتری را با توجه به موقعیت خود در خود جای دهد.

رزم حسینی همچنین بیان کرد: وجود بیش از ۳۵۰۰ واحد صنعتی در استان قزوین ظرفیت بسیار قابل توجهی است که باید از این ظرفیت برای ایجاد توسعه استفاده بهینه شود.

به دنبال تسهیل روند تولید در کشور و رفع موانع هستیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با توجه به اینکه وزارتخانه متبوعش مسئول تولید، تجارت خارجی، صادرات و واردات است، گفت: به دنبال این هستیم که مسیر تولید را هموار و موانع تولید را برداریم.

حسینی ادامه داد: در بخش واردات و تامین مواد اولیه کارخانجات به خصوص با صدور ابلاغیه‌های جدید ستاد اقتصادی دولت و تعامل بانک مرکزی ، اتفاقات خوبی افتاده است و کمتر کارخانه‌ای هست که مشکل تامین ارز داشته باشد.

او گفت: بانک مرکزی برای تامین ارز نیمایی واحدها نیز با تعاملی که وجود داشت، به خوبی اقدام کرد است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ۷۵ درصد صادرات به ۱۵ کشور همسایه بوده است، افزود: ظرفیت خوبی برای بازاریابی محصولات تولیدی در کشورهای همسایه وجود دارد و تولیدکنندگان نیز علیرغم همه تنگناها و تحریم‌ها به سمت صادرات رفته‌اند.

رزم حسینی گفت: دو یا سه شیفته کار کردن کارخانجات در این اوضاع سخت تحریم و شیوع ویروس کرونا را نشانگر موفقیت ملت بزرگ ایران است.

او همچنین ادامه داد: در حوزه فولاد، پتروشیمی، سیمان و معادن صادرکننده موفق هستیم، ظرفیت معادن بسیار بالایی داریم و پنج میلیارد تن معادن کشف‌شده در کشور وجود دارد.

صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: باید در حوزه اکتشافات جدید سرمایه‌گذاری شود و البته فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه‌های معدنی و همچنین صنعتی به وجود آمده است.

رزم‌حسینی تصریح کرد: همدلی، وحدت، انسجام داخلی و حرکت در جهت توسعه و پیشرفت در کشور شکل گرفته است و جناح‌های سیاسی نیز باید به سمت توسعه و پیشرفت بروند.

حمایت وزارت صمت از شرکت‌های توانمند برای ورود به مسئولیت اجتماعی

او گفت: امنیت ملی قوی به اقتصاد قوی و توانمند گره خورده است و اگر اقتصادی قوی باشد امنیت ملی تثبیت شده است. وزیر صمت همچنین از جوانان خواست که برای تقویت بنیه اقتصادی و اقتدار ملی تلاش کنند و تصریح کرد: فرصت‌های فراهم‌شده از سوی دولت و حاکمیت باید به سمت توسعه، اشتغال‌آفرینی برای داشتن مردمی توانمند و کشوری قوی برود.

رزم حسینی همچنین با توجه به برنامه ورود شرکت‌ها به عرصه مسئولیت‌های اجتماعی گفت: شرکت‌های بزرگ بخشی از کار خود را باید در روستاها به تولید و اشتغال آفرینی و ایجاد کسب و کار اختصاص دهند.

او اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی دارد تا از شرکت‌های توانمند اقتصادی را برای توسعه پایدار در مناطق محروم حمایت نمایند.

رزم حسینی تصریح کرد: البته در این مسیر همت ارکان حکومت، تعامل و هماهنگی دستگاه‌ها، ائمه جمعه، قوه قضاییه و دیگر دستگاه‌ها ثمربخش است.

او یادآوری کرد: دستگاه قضا به کمک امنیت سرمایه‌گذاری و تقویت بخش خصوصی و حمایت از صنعت و ‌تولید آمده است.

رزم حسینی در بخش پایانی سخنان خود گفت: به میمنت فضای امنی که به وجود آمده است، سرمایه‌های سرگردان کم‌کم به سمت تولید، توسعه، اشتغال و خدمات بازرگانی می‌آیند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا