کد خبر: 10020180443
اقتصادجهان

اولین ضررهای آمازون از سال ۲۰۱۵ تاکنون

گروه آمازون اولین ضررهای خود از سال۲۰۱۵ (۱۳۹۴) تا کنون را اعلام کرد. با این حال بخش خدمات وب این گروه  پیشتاز در خدمات رایانش ابری با  رشد ۳۷ درصدی گردش مالی سه‌ماهه نخست سال  خود همچنان نقش لوکوموتیو گروه آمازون را ایفا می‌کند.

این گروه با از دست دادن فرصت سرمایه گذاری در گروه خودروسازی «ریویان» متحمل خسارت ۸/۳ میلیارددلاری شد. رشد فروش آن نیز به پایین‌ترین سطح خود طی بیست سال گذشته رسید. پایان کرونا  و قرنطینه‌ها خبر خوبی برای آمازون نیست.

آغاز یک زندگی طبیعی برای میلیون‌ها مشتری این گروه در بخش تحویل درمنزل به شدت به این غول فروش برخط آسیب وارد می‌کند. خسارت ۸/۳ میلیارد دلاری در سه ماهه نخست سال ضربه بزرگی برای سهامداران آن محسوب می‌شود.

این گروه صرفا با رشد ۷درصدی در فروش مواجه بوده‌است و این پایین‌ترین سطح فروش آن طی بیست سال گذشته به شمار می‌رود.بدین ترتیب گردش مالی آمازون به ۱۱۶.۴ میلیارد دلار می‌رسد.

آمازون همچنین مبتلا به مشکلاتی دیگر است که حتی گروه‌های قدرتمندتر نظیر او مانند اَپل به این مشکلات مبتلا هستند: زنجیره‌های پشتیبانی آنها همچنان مختل هستند، هزینه نیروی انسانی آنها همچنان رو به افزایش است و تورم روزگار خوش طولانی مدت آنها را ازبین برده‌ است.

ناکامی این گروه در بورس وال استریت بیشتر است زیرا«اَندی جِسی» مدیرجدید جانشین«جِف بِزوس» در آمازون برای سه ماهه دوم سال نیز ادامه روند خسارتها را دور از انتظار نمی‌داند.

او به طور خلاصه معتقد است:« بحران کرونا و به دنبال آن جنگ اوکراین موانع وچالشهای سختی برای رشد ما به وجود آورده‌اند.» قیمت سهام آمازون بیش از ۹درصد سقوط کرده‌است.

حدود پیش‌بینی‌های این گروه برای آوریل تا ژوئن(فروردین تا خرداد) یک میلیارد دلار ضرر و سه میلیارد دلار سود است.

این درحالی‌ است که سود آمازون در بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) ۷/۷ میلیارد دلار بود. پیش‌بینی آمازون کسب درآمد صرفا ۱۱۶ تا ۱۲۱ میلیارددلاری در سه ماهه دوم سال است.

اما وال استریت بیش از ۱۲۵ میلیارد دلار برای آن امیدوارست. بدین ترتیب ارزش سهام آمازون در بازار فرابوس «ناسداک» در پایان روز پنجشنبه ۲۸ آوریل (۸اردیبهشت) ۹درصد سقوط کرد.

بنابراین در بازگشایی بازار بورس در صبح جمعه ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) با این روند سقوط انتظار آنست که سرمایه گذاری امپراطوری  آمازون به  سطحی معادل  ژوئن ۲۰۲۰(خرداد۱۳۹۹) بازگردد.

اما در مورد بخش خدمات  وب  که زیر مجموعه گروه آمازون و پیشتاز در خدمات رایانش ابری است ماجرا متفاوت است. این بخش همچنان به عنوان لوکوموتیو گروه به ایفای نقش خود ادامه می‌دهد.

این بخش با گردش مالی ۱۸ میلیارد دلاری در سه ماهه نخست سال رشدی معادل ۳۷ درصد را نصیب خود کرده است. به علاوه آمازون با راه اندازی بخش جدید خود یعنی تبلیغات دیجیتالی به رقابت مستقیم با گوگل و متا پرداخته‌است.

فعالیت‌های این بخش جدید ظرف یکسال ۲۳درصد رشد داشته و آمازون از این بخش ۸ میلیارد دلار گردش مالی داشته‌است.

دلیل دیگر خسارت ۸/۳ میلیارد دلاری آمازون در سه ماهه نخست سال که از سال ۲۰۱۵(۱۳۹۴) تاکنون بی سابقه بوده، ضرر درسرمایه‌گذاری در گروه خودروسازی «ریویان» سازنده خودروهای برقی است.

سرمایه گذار دیگر این گروه خودروساز نیز در این بازه زمانی متحمل خسارت شده است. این گروه خودروساز رؤیای رقابت با تسلا را در سر می پروراند.

«اَندی جِسی» رئیس جدید آمازون در این خصوص می‌گوید:« نیروهای ما کاملا بر موضوع ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در شبکه های پشتیبانی متمرکز شده اند. ما کارمان را بلدیم. در گذشته هم چنین بوده ایم.»

این درست است که با کاهش تقاضای خدمات به ویژه در آمریکای شمالی گروه آمازون دیگر نیازی به سرمایه گذاری در انبارهای جدید نیست.

این گروه فعالیتهای خود را برمدیریت بهترانبارهای خود متمرکز کرده  و امیدوارست تأمین کنندگان آن به ویژه در آسیا بتوانند بر مشکلات تولید و به مقصد رساندن کالاهای خود غلبه کنند.

برآورد«برایان اولساوسکی» مدیر امور مالی آمازون  آنست که این گروه در طی سه ماه ۶ میلیارد دلار هزینه اضافی به دلیل افزایش قیمت کالاهای خریداری شده و کاهش بهره‌وری متحمل شده‌است. در این شرایط انبارهایش به مرحله بیش از حد ظرفیت رسیده‌اند.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا