کد خبر: 111101119220
تولید و بازرگانیروزنامه

اولین فولاد خورشیدی ایران

فولادمبارکه بزرگترین نیروگاه خورشیدی ایران را احداث کرد

 احداث بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی ایران به دست بزرگترین شرکت فولادی کشور رقم خورده است.

به گزارش عصر اقتصاد، چالش برق و گاز برای صنایع کشور مدت‌هاست که به مساله‌ای مهم و حیاتی تبدیل شده و در تابستان شاهد قطعی برق و در زمستان شاهد قطعی گاز صنایع به خصوص صنعت فولادسازی هستیم.

توجیه‌پذیر نبودن سرمایه‌گذاری در صنعت گاز و برق به دلیل دستوری بودن نرخ‌ها، مهم‌ترین عامل محدودیت‌های برق و گاز در کشور است.

با همه این اوصاف، برخی شرکت‌های بزرگ کشور از جمله شرکت فولاد مبارکه اصفهان خود دست به کار شده و اقدام به سرمایه‌گذاری در طرح نیروگاه برق کرده اما؛ با این تفاوت که این فولادساز بزرگ کشور یک گام جلوتر حرکت کرده و همگام با تکنولوژی روز دنیا، حوزه نیروگاه‌های خورشیدی را در تیررس خود قرار داده است.

طی ۱۲ سال گذشته در کل دنیا ۸۰ درصد ظرفیت‌های نصب‌شده از انرژی‌های تجدیدپذیر و فقط ۲۰ درصد انرژی فسیلی بود، اما در ایران نیروگاه‌های تجدیدپذیر حدود یک ‌درصد از کل ظرفیت کشور را تشکیل می‌دهند.

بر اساس این گزارش، ۶ بهمن سال ۱۴۰۱ عملیات اجرایی احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق خورشیدی در استان اصفهان کلید خورد و شرکت فولاد مبارکه در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود، برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر پیش‌قدم شد و گام بلندی در راستای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کشور برداشت.

این پروژه طی مدت ۳۶ ماه و با سرمایه‌گذاری ۱۶.۵ هزار میلیارد تومانی کلید خورده و پس از بهره‌برداری ۶۰۰ مگاوات برق به ظرفیت شرکت فولاد مبارکه اضافه می‌کند و توان توسعه تا ۱۰۰۰ مگاوات را نیز دارد.

با بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه، از تولید ۸۱۰ هزار تن دی‌اکسید کربن در سال جلوگیری می‌شود. در زمان اجرای پروژه ۶۰۰ نفر و در زمان بهره‌برداری ۷۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

البته این شرکت فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی خود را که تاکنون ۶۷ درصد پیشرفت داشته، در سال آینده به بهره‌برداری می‌رساند.

شایان ذکر است که استان اصفهان در پیک مصرف برق در تابستان، حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات برق نیاز دارد که با وارد مدار شدن این نیروگاه خورشیدی، کسری موجود جبران خواهد شد.

بنابراین، می‌توان گفت که شرکت فولاد مبارکه با دو برابر کردن ظرفیت انرژی خورشیدی کشور خط شکنی کرده است و با تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، ۶۰۰ مگاوات برق از طریق انرژی خورشیدی و ۲۰۰ مگاوات از طریق انرژی بادی تولید خواهد کرد که ۱۰۰ مگاوات از نیروگاه خورشیدی این فولادساز تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

تلاش فولاد مبارکه در مسیر خودکفایی، توسعه زیرساخت‌های کشور و افزایش رفاه مردم ستودنی است و در اقتصاد مقاومتی سایر شرکت‌های بزرگ کشور نیز باید به میدان بیایند و گوشه‌ای از این اقتصاد رنجور را به دوش بکشند.

این شرکت با سرمایه‌گذاری  ۴۰ هزار میلیارد تومانی در حوزه مصارف انرژی برق و آب و بهبود فرایندهای زیست‌محیطی، به ‌عنوان شرکتی پیشرو و مسئولیت‌پذیر، علاوه بر تولید فولاد و خودکفایی کشور در این زمینه، برای توسعه زیرساخت‌های کشور و افزایش رفاه مردم گام برمی‌دارد و زمینه اشتغال‌زایی جدید را فراهم آورده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا