کد خبر: 15030185372
جهانروزنامهکشاورزی

اوکراین، ترکیه را به خرید گندم سرقت شده این کشور متهم کرد

ترجمه: محمود نواب مطلق

اوکراین، روسیه را متهم به سرقت گندم توقیف شده‌اش از چندماه پیش تاکنون در بنادرش کرد. روزجمعه ۳ژوئَن (۱۳ خرداد) سفیر اوکراین در آنکارا ترکیه را متهم به خرید این گندم سرقت شده از روسیه کرد.

ترکیه تلاش دارد در صحنه بین‌المللی میان دو کشور درگیر جنگ روسیه و اوکراین نقش میانجی‌بازی کند. سفیر اوکراین در سخنرانی به مناسبت صدمین روز جنگ با روسیه در آنکارا با لحنی خشن ترکیه را به خرید گندم سرقت شده کشورش به وسیله روسیه متهم کرد.

«واسیل بودنار» سفیراوکراین در آنکارا در پیام توئیتری خود با افشای این موضوع نوشت: «روسیه در کمال وقاحت غلات اوکراین با سرقت می‌کند و آن را از طریق کریمه به خارج به ویژه به ترکیه صادر می‌کند.

ما  برای حل این مشکل از دولت ترکیه تقاضای کمک کرده‌ایم.» اوکراین روسیه را متهم به سرقت محصول غلات خود به کمک متحدینش از چند ماه پیش تاکنون کرده‌است.

«سِم اُزدِمیر» وزیر کشاورزی آلمان نیز در حاشیه یکی از جلسات گروه هفت در نیمه ماه مه ( اواخر اردیبهشت) در کنار همتای اوکراینی خود «می کولا سولسکی» ضمن تقبیح عمل ناپسند سرقت غلات اوکراین؛ ازاین گروه برای صادرات غلات اوکراین تقاضای کمک کرد.

وی در این خصوص گفت: «روسیه در شرق اوکراین کالاها و غلات این کشور را سرقت و مصادره می‌کند و این شیوه ای بسیار ناپسند در جنگ است.» درست قبل از آغاز جنگ اوکراین در حال تبدیل شدن به سومین صادر کننده جهانی گندم بود.

تولید غلات و دانه‌های روغنی آن به۸۰ میلیون تن در سال رسیده‌بود. این به معنای تولید ۱۲ درصد گندم ،۱۵ درصد ذرت و ۵۰ درصد روغن آفتابگردان مورد نیاز جهان است.

کیف هرساله ۶۵ درصد تولیداتش را صادر می‌کرد. ترکیه از یک طرف متحد اوکراین محسوب می‌شود و به این کشور پهبادهای جنگی می‌دهد و از طرف دیگر به دلیل وابستگی به انرژی و غلات روسیه تلاش می‌کند موضع بیطرفانه خود را نسبت به این کشور حفظ کند.

در نتیجه  درصدد است خود را میان این دو کشور در حال جنگ  به عنوان میانجی معرفی کند. بدین ترتیب ترکیه بنا به درخواست سازمان ملل متحد برای کمک به صادرات امن غلات اوکراین پیشنهاد کرده‌است راه‌های دریایی خود را در اختیار این کشور بگذارد.

این موضوع دردیدار ۸ ژوئَن(۱۸خرداد) وزیر امورخارجه روسیه «سرگِئی لاوروُف» از ترکیه با او بحث گذاشته می‌شود. سیلوهای اوکراین مملو از گندم هستند اما توقیف بنادر این کشور به وسیله نیروی دریایی روسیه سرعت صادرات این محصول از اوکراین را بسیار کند کرده‌است.

بنابراین میزان صادرات درمقایسه با سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) به کمتر از نصف کاهش یافته و قیمت گندم با افزایشی چشمگیر به ۴۰۰ یورو در تن رسیده‌است.

حاصل این امر خطر به وجود آمدن قحطی در کشورهای وابسته به غلات اوکراین به ویژه در آفریقا و خاورمیانه خواهدبود.

اتحادیه اروپا به منظور مقابله با این تهدیدات وجلوگیری از بروز بحران جهانی موادغذایی و مواد اولیه تلاش می‌کند تا بنادر توقیف شده را که مملو از میلیونها تن غلات و مواد اولیه هستند آزاد کند.

اما از سویی دیگربه دلیل ناهمخوانی واگنهای قطارهای اوکراین با ریلهای راه آهن کشورهای اروپای غربی امکان انتقال این مواد از راه زمینی نیز بسیار مشکل خواهد‌بود.

خانم « کریستالینا ژِئُورژیِوا» رئیس صندوق بین المللی پول در نیمه مارس(اواخر اسفند۱۴۰۰) گفته بود: «جنگ در اوکراین به معنای گرسنگی آفریقاست.» براساس برآوردها یک سوم تولید گندم این کشور در حال جنگ نیز کاهش می‌یابد.

دراین اوضاع وخیم هند نیز به منظور پیشگیری از کمبود گندم و گرسنگی جمعیتش صادراتش را کاهش داده‌ است. این امر به افزایش بیشتر قیمت این محصول منجر شده‌است.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا