کد خبر: 231001116517
اقتصاددولتروزنامهسیاست

اَبَر وزارتخانه کار

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با فاصله بسیار زیاد از دیگر وزارتخانه ها ۶۳ درصد از بودجه وزارتخانه های اقتصادی را به خود اختصاص داده است

فرزانه طهرانی

روز چهارشنبه رئیس جمهور جداول بودجه سال ۱۴۰۲ را تقدیم مجلس کرد. این بودجه با سقف ۵ هزار و ۲۶۱ هزار میلیارد تومان بسته شده که سهم بودجه عمومی در آن ۲ هزار و ۱۶۴ هزار میلیارد تومان است که نسبت به بودجه  عمومی سال ۱۴۰۱ با رقم یک هزار و ۵۲۷ هزار میلیارد تومان، ۴۱.۷ درصد رشد داشته است.

بودجه شرکت های دولتی برای سال آینده قرار است ۳ هزار و ۹۷ هزار میلیارد تومان باشد. همچنین با توجه به تعیین نرخ دلار روی ۲۳ هزار تومان قرار است سال آینده دولت ۶۰۳ هزار میلیارد تومان از فروش نفت درآمد داشته باشد.

در بررسی بودجه وزارتخانه های دولت، ۹ وزارتخانه اقتصادی در مجموع ۳۸۴ هزار و ۴۱۶ میلیارد تومان بودجه خواهند گرفت که حدود ۱۸ درصد از منابع عمومی کشور است.

در بین وزارتخانه های اقتصادی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۲۴۲ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان اعتبار با فاصله بسیار زیاد از دیگر وزارتخانه ها قرار دارد. این وزارتخانه ۶۳ درصد از بودجه وزارتخانه های اقتصادی را به خود اختصاص داده است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: ۲۴۲ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان

بودجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از محل منابع عمومی ۷۰ درصد افزایش یافته است. برای این وزارتخانه ۲۳۵ هزار و ۳۰۹ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

در حالی که سال ۱۴۰۱ بودجه عمومی این وزارتخانه ۱۳۷ هزار و ۸۵۸ میلیارد تومان بوده است. بودجه وزارت تعاون با احتساب منابع اختصاصی و متفرقه برای سال آینده ۲۴۱ هزار و ۸۲۶ میلیارد تومان است.

این وزارتخانه ۴۳۷ میلیارد تومان نیز اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای خواهد گرفت. به این ترتیب مجموع بودجه این وزارتخانه در سال ۱۴۰۲ به اضافه اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای به ۲۴۲ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان می رسد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی: ۳۳ هزار و ۷۰۲ میلیارد تومان

وزارت امور اقتصادی و دارایی در سال آینده ۷ هزار و ۱۷۱ میلیارد تومان بودجه می گیرد. این بودجه از محل منابع عمومی تامین خواهد شد و نسبت به سال جاری ۳ درصد افزایش نشان می دهد.

منابع اختصاصی این وزارتخانه ۱۵ هزار و ۹۱۱ تومان پیش بینی شده و مجموع بودجه وزارت اقتصاد ۲۳ هزار و ۱۶۳ میلیارد تومان برآورد شده است.

وزارت اقتصاد قرار است ۱۰ هزار و ۵۳۹ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای بگیرد.

به این ترتیب مجموع بودجه این وزارتخانه در سال ۱۴۰۲ به اضافه اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای به ۳۳ هزار و ۷۰۲ میلیارد تومان می رسد.

وزارت راه و شهرسازی: ۳۱ هزار و ۶۹ میلیارد تومان

وزارت راه و شهرسازی سال ۱۴۰۲، بیش از یک هزار و ۳۸۲ میلیارد تومان بودجه عمومی دارد. این بودجه نسبت به سال ۱۴۰۱ با رقم یک هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان، ۲۱ درصد رشد نشان می دهد.

مجموع بودجه این وزارتخانه یعنی بودجه عمومی و اختصاصی و متفرقه وزارت راه و شهرسازی در سال آینده به عدد یک هزار و ۶۸۳ میلیارد تومان بالغ می شود.

اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای این وزارتخانه نیز ۲۹ هزار و ۳۸۶ میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به سال ۱۴۰۱، با رقم ۲۵ هزار و ۵۹ میلیارد تومان، ۱۷ درصد رشد دارد.

به این ترتیب مجموع بودجه این وزارتخانه در سال ۱۴۰۲ به اضافه اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای به ۳۱ هزار و ۶۹ میلیارد تومان می رسد.

وزارت نیرو: ۲۹ هزار و ۳۲۵ میلیارد تومان

وزارت نیرو در سال آینده ۴۰۹ میلیارد تومان از منابع عمومی اعتبار می گیرد. سال ۱۴۰۱ منابع عمومی وزارت نیرو ۵۴۸ میلیارد تومان بوده بنابراین بودجه این وزارتخانه از محل منابع عمومی ۲۵ درصد کاهش یافته است.

منابع اختصاصی وزارت نیرو برای سال بعد ۱۴۳ میلیارد تومان پیش بینی شده و برای این وزارتخانه ۲۶۹ میلیارد تومان نیز بودجه متفرقه در نظر گرفته شده است.

سال آینده وزارت نیرو ۲۸ هزار و ۵۰۴ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای نیز می گیرد. به این ترتیب مجموع بودجه این وزارتخانه در سال ۱۴۰۲ به اضافه اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای به ۲۹ هزار و ۳۲۵ میلیارد تومان می رسد.

وزارت جهاد کشاورزی: ۱۹ هزار و ۷۸۷ میلیارد تومان

بودجه عمومی وزارت جهاد کشاورزی برای سال بعد ۵ هزار و ۲۷۷ میلیارد تومان پیش بینی شده است. این وزارتخانه سال ۱۴۰۱، ۵ هزار و ۱۹۱ میلیارد تومان بودجه گرفته بود.

به این ترتیب یک درصد در بودجه عمومی این وزارتخانه رشد حاصل شده است. جمع بودجه وزارت جهاد کشاورزی برای سال بعد نیز هشت هزار و ۴۱۴ میلیارد تومان گزارش شده است.

این وزارتخانه همچنین ۱۱ هزار و ۳۷۳ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای خواهد گرفت. بودجه عمرانی وزارت جهاد کشاورزی ۵۷ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد نشان می دهد.

به این ترتیب مجموع بودجه این وزارتخانه در سال ۱۴۰۲ به اضافه اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای به ۱۹ هزار و ۷۸۷ میلیارد تومان می رسد.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: ۱۵ هزار و ۶۱۱ میلیارد تومان

اعتبارات عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با ۶۳ درصد کاهش نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۱ به ۵۲۱ میلیارد تومان رسیده است. اعتبارات عمومی این وزارتخانه در سال جاری یک هزار و ۴۳۱ میلیارد تومان بوده است.

مجموع بودجه عمومی و اختصاصی این وزارتخانه به همراه بودجه متفرقه بالغ بر ۲ هزار و ۲۴۵ میلیارد تومان برای سال بعد خواهد بود. وزارت ارتباطات ۱۳ هزار و ۳۶۶ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای می گیرد که نسبت به سال ۱۴۰۱، ۱۲۳ برابر شده است.

یعنی بالغ بر ۱۲ هزار و ۲۷۵ درصد رشد. اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای این وزارتخانه در سال ۱۴۰۱، ۱۰۸ میلیارد تومان بوده است.

به این ترتیب مجموع بودجه این وزارتخانه در سال ۱۴۰۲ به اضافه اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای به ۱۵ هزار و ۶۱۱ میلیارد تومان می رسد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت: ۱۲ هزار و ۱۰۵ میلیارد تومان

بودجه وزارت صنعت، معدن و تجارت از محل منابع عمومی ۷۹۹ میلیارد تومان پیش بینی شده است. بودجه عمومی این وزارتخانه نسبت به سال جاری ۷۲ درصد کاهش یافته است. بودجه عمومی وزارت صمت در سال ۱۴۰۱، ۲ هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان بوده است.

این وزارتخانه قرار است ۳ هزار و ۳۹۵ میلیارد تومان درآمد اختصاصی داشته باشد بدین ترتیب بودجه صمت برای سال آینده به ۴ هزار و ۲۰۵ میلیارد تومان خواهد رسید.

وزارت صمت همچنین ۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای دریافت خواهد کرد. به این ترتیب مجموع بودجه این وزارتخانه در سال ۱۴۰۲ به اضافه اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای به ۱۲ هزار و ۱۰۵ میلیارد تومان می رسد.

وزارت نفت: ۵۵۴ میلیارد تومان

منابع عمومی وزارت نفت برای سال آینده ۹۶ درصد کاهش یافت. بودجه وزارت نفت برای سال ۱۴۰۲، ۵۳۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که ۵۱۰ میلیارد تومان از منابع اختصاصی و ۲۰ میلیارد تومان از منابع عمومی تامین خواهد شد.

این در حالی ست که در سال جاری بودجه این وزارتخانه از محل منابع عمومی ۶۲۳ میلیارد تومان بوده است.

از ۵۳۰ میلیارد تومان پیش بینی شده برای سال آینده نیز ۴۵۰ میلیارد تومان سهم پژوهشگاه نفت است و وزارت نفت فقط ۲۰ میلیارد تومان بودجه خواهد داشت.

اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای وزارت نفت نیز ۲۴ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

به این ترتیب مجموع بودجه این وزارتخانه در سال ۱۴۰۲ به اضافه اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای به ۵۵۴ میلیارد تومان می رسد.

سازمان برنامه و بودجه: ۶ هزار  و ۱۴۰ میلیارد تومان

رقم بودجه وزارت نفت در حالی ۵۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان متولی بودجه ریزی کشور برای خود ۶ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته است.

بودجه این سازمان از محل منابع عمومی ۳۹ درصد افزایش یافته و به عدد ۲ هزار و ۴۹۶ میلیارد تومان رسیده است. در سال ۱۴۰۱، بودجه این سازمان یک هزار و ۷۹۵ میلیارد تومان بوده است.

مجموع منابع عمومی، متفرقه و اختصاصی این سازمان بالغ بر ۵ هزار و ۷۹۱ میلیارد تومان شده است. این سازمان ۳۴۹ میلیارد تومان نیز اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای می گیرد که نسبت به سال ۱۴۰۱، ۱۰۲ درصد رشد یافته است.

به این ترتیب مجموع بودجه این وزارتخانه در سال ۱۴۰۲ به اضافه اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای به ۶ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان می رسد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا