کد خبر: 28070050712
اقتصادتولید و بازرگانی

اکر ممنوعیت واردات برداشته نشود برنج ایرانی و خارجی گران می شود

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: اگر دوره ممنوعیت واردات برنج برداشته نشود و وارد کنندگان موفق نشوند برنج وارد بازار کنند برنج ایرانی و خارجی دچار افزایش قیمت کاذب خواهند شد.

مسیح کشاورز در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه عرضه برنج خارجی توسط دولت به صورت محدود تاثیری در متعادل سازی بازار برنج نداشته است، گفت:با شروع دوره ممنوعیت واردات برنج و شائبه کمبود برنج خارجی در بازار دولت به وسیله شرکت بازرگانی دولتی ایران اقدام به واردات و عرضه برنج خارجی به بازار کرد. واردات برنج اقدام بسیار خوبی است اما نباید توسط دولت انجام شود، زیرا به جای مزایا، معایب زیادی برای بازار به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد:یکی از معایب آن قیمت تعیین شده است که اختلاف معناداری با برنج ایرانی و خارجی دارد و همین امر باعث رکود بازار خواهد شد. از طرفی کشاورز  و تولیدکننده می داند عرضه برنج به این شکل مقطعی بوده و محدودیت دارد و پس از چند روز به پایان می رسد.  همچنین برنج های دولتی پس از توزیع دقیقا به جامعه هدف نمی رسد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: در کمیسیون کشاورزی مجلس در خواست کردیم که نهادهای نظارتی حتما برنج عرضه شده دولتی را رصد کنند و ببینند این برنج ها دقیقا به کجا می روند. بسیاری از اعضای انجمن واردکنندگان برنج گله مند هستند که برنج های خارجی توزیع شده، توسط افراد سودجو با برند آنها بسته بندی و وارد بازار می شود.

کشاورز با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی برنج در کشور هیچ قدمی در راستای متعادل سازی قیمت ها در بازار نداشته است، گفت: در ستاد تنظیم بازار درخواست پایان دوره ممنوعیت برنج داشتیم. هر چه این ممنوعیت ادامه دارتر شود قیمت برنج ایرانی بالاتر رفته و دیگر بعد از آن واردات برنجی خارجی نمی تواند در کاهش قیمت ها موثر باشد. اگر تا اول آبان این ممنوعیت برداشته شود قیمت برنج در بازار متعادل خواهد شد.

وی یاد آور شد: سال ١٣٩٢ دولت به دلیل نگرانی هایی که سال ١٣٩١ در خصوص تامین برنج داشت اقدام به واردات ۷۰۰ هزارتن برنج کرد و در بازار پیچید که واردات بی رویه صورت گرفته است. بعد از آن دولت بعدی به منظور جلوگیری از واردات بی رویه و با اعلام اینکه برنج ایرانی تهدید شده است، ممنوعیت واردات در دوره برداشت برنج را اعلام کرد. زیرا وقتی حجم بالایی برنج خارجی با قیمت های ارزان در بازار باشد برنج داخلی در معرض تهدید قرار می گیرد. اما با تغییر ارز واردات برنج از ترجیحی به نیمایی این اختلاف قیمت چندسالی است که بسیار کم شده و از طرفی در چند سال اخیر حدود ۴۰۰هزارتن برنج وارد کشور و مصرف شده است و طبیعتا قدری نیست که باعث تهدید برنج ایرانی باشد. بنابراین این مصوبه کارکرد چندانی در شرایط فعلی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت برنج ایرانی و خارجی در ماه های آینده بیشتر خواهد شد یا خیر؟ گفت: در حال حاضر برنج خارجی در بازار بسیار کم است و هرکسی که برنج دارد با هر قیمتی که تمایل دارد ، می فروشد. برنج ایرانی هم وقتی به اصطلاح رقیبی نداشته باشد و برنجی هم که در سطح عرضه است روز به روز گرانتر شود طبیعتا  قیمت آن هم بالا می رود. یعنی اگر دوره ممنوعیت واردات برنج برداشته نشود و واردکنندگان موفق نشوند برنج وارد بازار کنند برنج ایرانی و خارجی دچار افزایش قیمت کاذب خواهند شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا