کد خبر: 150901111817
جهانروزنامه

ایتالیا توضیح می دهد که چرا نمی تواند گاز روسیه را کنار بگذارد

ترجمه: سلیم حیدری

وزیر انرژی ایتالیا می گوید که این کشور اتحادیه اروپا آنقدر خودکفا نیست که خریدهایش را متوقف کند.

به گفته ژیلبرتو پیچتو فراتین، وزیر محیط زیست و امنیت انرژی، ایتالیا همچنان به گاز طبیعی روسیه متکی است، گازی که علیرغم درخواست های اتحادیه اروپا برای ممنوعیت به واردات آن ادامه می دهد.

وی در مصاحبه با روزنامه لا استامپا گفت: روز گذشته ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز وارد ایتالیا شده است که ۹۰ میلیون متر مکعب آن از الجزایر است که به “تامین کننده اصلی این کشور” تبدیل شده است.

وی افزود: ۳۰ میلیون مترمکعب گاز، هنوز از روسیه می آید و میانگین حجم روزانه وارد شده از این کشور تحریم شده به حدود ۲۰ میلیون مترمکعب می رسد.

وزیر نیرو تصریح کرد: خوشبختانه ۲۵ میلیون متر مکعب دیگر از طریق خط لوله گاز ترانس آدریاتیک، حدود ۱۰ میلیون متر مکعب از نروژ و ۴۵ میلیون متر مکعب بار گاز مایع در پایانه‌های گازی‌سازی مجدد ما وارد می‌شود.

او طرح انتقال انرژی ایتالیا را با “برگشت ساعت شنی مقایسه کرد که ما را مجبور می‌کند در جنوب به دنبال گازی باشیم که قبلاً از شمال می‌آمد و در آینده نیز می‌تواند ایتالیا را در موقعیت برتری نسبت به سایر کشورهای اروپایی قرار دهد.”

او افزود: “ما هنوز ساعت شنی را واژگون نکرده ایم. روسیه همچنان به صادرات گاز علاقه دارد و ما در شرایط خودکفایی قرار نداریم. ما هنوز از تونل خارج نشده ایم.”

به گفته Pichetto Fratin، ایتالیا زمستان امسال را پشت سر خواهد گذاشت، “اما نگرانی همچنان قوی است زیرا از ماه مه (خرداد) باید ذخایر را پر کنیم تا فصل زمستان آینده را پوشش دهیم و این یک کار دشوار است.”

ایتالیا، همراه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا، با تورم بی سابقه ای دست و پنجه نرم می کند که عمدتاً ناشی از افزایش هزینه های انرژی بوده است. این کشور تقریباً ۷۵ درصد انرژی خود را به واردات متکی است.

در آغاز سال جاری، ۴۰ درصد گاز خود را از روسیه دریافت می کرد، اما واردات آن بعداً به دلیل تحریم های مسکو و خرابکاری خط لوله نورد استریم کاهش یافت.

در ماه اکتبر (آبان)، گروه انرژی انی اعلام کرد که روسیه اکنون تنها حدود ۱۰ درصد از واردات گاز ایتالیا را به خود اختصاص داده است.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا