کد خبر: 18080053982
اقتصادتولید و بازرگانی

ایران برای اولین بار در بین صادرکنندگان سیب به هند پیشتاز شد

ایست فروت در گزارشی به واردات سیب توسط هند پرداخت و از رشد ۳ برابری صادرات سیب ایران به این کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از ایست فروت، هند واردات سیب را در دوره  ۲۰۲۰ /۲۰۲۱ دو برابر کرد. در شرایط بحران جهانی تجارت سیب، تحلیلگران ایست فروت توجه ویژه‌ای به کشورهایی دارند که مصرف سیب وارداتی در آنها همچنان در حال رشد است. بیشترین افزایش واردات سیب تازه در فصل ۲۰۲۰/۲۰۲۱ (اوت-ژوئیه) در هند مشاهده شد.

حجم صادرات سیب به هند در طول این دوره برای اولین بار از ۴۰۰ هزار تن گذشت و به ۴۰۳.۴ هزار تن رسید که نسبت به فصل  ۲۰۱۹/۲۰۲۰ دو برابر شده است. رکورد قبلی واردات سیب به هند در فصل  ۲۰۱۶/۲۰۱۷ به ثبت رسیده بود، زمانی که عرضه سیب از ۳۵۷ هزار تن فراتر رفت.

یکی دیگر از ویژگی‌های فصل ۲۰۲۰/۲۰۲۱ برای هند این است که ایران برای اولین بار از نظر صادرات سیب به هند پیشتاز شده است. ایران با عرضه ۷۴.۹ هزار تن سیب تازه، صادرات به هند را سه برابر کرد! ترکیه در رتبه‌بندی تامین‌کنندگان سیب هند، کمی پس از ایران با حجم ۶۷ هزار تن، دوم شد. یک بار دیگر یادآوری می‌کنیم که از نظر ما ترکیه و ایران چالش اصلی بازار جهانی سیب هستند.

قابل توجه است که عرضه‌کننده اصلی سیب به هند، ایالات متحده، همچنان موقعیت خود را در این بازار از دست می‌دهد. ایالات متحده در رده‌بندی صادرکنندگان در فصل  ۲۰۲۰/۲۰۲۱ به رتبه هشتم سقوط کرد و ایران، ترکیه، شیلی، ایتالیا، امارات متحده عربی، نیوزلند و حتی افغانستان را پشت سر گذاشت. به هر حال، تمام ۱۰ کشور برتر عرضه‌کننده سیب به هند، به جز ایالات متحده آمریکا، حجم صادرات خود را افزایش داده‌اند. ایالات متحده به دلیل جنگ‌های تجاری که توسط دولت رئیس‌جمهور قبلی این کشور (ترامپ) آغاز شده است، به کاهش حضور خود در بازار سیب هند ادامه می‌دهد.

از طرفی مشخص شد که لهستان خارج از ۱۰ تامین‌کننده بزرگ برتر است. حجم صادرات سیب لهستانی به هند پس از موفقیت نسبی در فصل  ۲۰۱۸/۲۰۱۹ برای سومین فصل متوالی کاهش می‌یابد.

نکته قابل توجه این است که صربستان برای اولین بار شروع به عرضه سیب به بازار هند کرد. علاوه بر این، با وجود کمبود تجربه و دور بودن از بازار فروش، در همان فصل اول، عرضه سیب به ۴۹۳ تن رسید.

در این فاصله واردات سیب از اوکراین نیز مورد توجه قرار گرفت، اگرچه هنوز مجوز رسمی برای عرضه سیب از اوکراین به هند وجود ندارد. با این حال، آمار رسمی هند عرضه ۸۲ تن سیب اوکراینی به بازار خود را ثبت کرده است.

علاوه بر این، تبدیل شدن چین به تامین‌کننده سیب به هند غیرمنتظره است. همانطور که می‌دانید سیب‌های چینی از سال ۲۰۱۷ وارد بازار هند نشده‌اند. با این حال، این کشورها از سال ۲۰۱۹ گفت‌وگوها را برای برقراری مجدد دسترسی به بازار از سر گرفته‌اند. به نظر می‌رسد که دسترسی‌ها تجدید شده است، اگرچه گزارش رسمی در این مورد وجود نداشته است.

چین در فصل ۲۰۲۰/۲۱، ۱۱۹ تن سیب به هند عرضه کرد، اما از ماه مه ۲۰۲۱ هیچ تحویل جدیدی وجود نداشته است. بنابراین، شاید این‌ها تحویل آزمایشی برای تأیید انطباق با الزامات هند بوده است. دولت هند در مورد اوکراین نیز رویکرد مشابهی در پیش گرفته است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا