کد خبر: 29030187374
تولید و بازرگانیروزنامه

ایران خودرو در جایگاه لکوموتیو صنعت

نسیم بغدادی

۱۰ خودرو ساز برتر، جهان صنعت را طی یک دهه گذشته یک میلیون و ۲۵۳هزار و ۱۳ گام به جلو برده‌اند و به زودی ایران خودرو نیز به جمع این پیشران‌های صنعت خواهد پیوست.

یک بررسی آماری از سوی مجله فروشنده خودرو امروز نشان می‌دهد که طی سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ صنایع برتر خودروساز جهان با ثبت بیش از یک میلیون و ۲۵۳ هزار اختراع در واقع، جهان صنعت را به همین میزان به پیش برده‌اند. در خاطرم هست زمانی که به عنوان دانشجوی اقتصاد بر سر کلاس صنایع مانند خودروسازی را به لکومتیوهای صنعتی تشبیه می‌شدند تصویر دقیقی از این وضعیت و نسبت بین صنعت خودروسازی با شاکله صنعت نداشتم؛ ولی همین آمار به روشنی نشان می‌دهد که صنعت در سطح جهانی به چه سرعتی توسط ۱۰ خودروساز برتر دنیا به پیش رانده می‌شود.

خوشبختانه این اتفاق در ایران نیز در حال رخ دادن است، صنایع بزرگ خودرویی کشور در سال ۱۴۰۱ برای ایجاد پارک‌های علمی و فناوری پیشگام شده‌اند. اتفاقی که می تواند گام‌های گروه بزرگ صنعتی ایران خودرو را در جهت پیشبرد صنعت خودروسازی و فراتر از آن توسعه صنعتی ایران تسریع و تثیبت کند.

خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو چندی پیش خبرداد مدیریت توسعه محصول و فناوری گروه صنعتی ایران خودرو در زنجیره ارزش راه‌اندازی شده که مدیریت و تسهیل ارتباط ایران خودرو با شرکت‌های دانش‌بنیان را برعهده دارد، ایران خودرو اهداف بلندی را ترسیم کرده که با کمک دانش‌بنیان‌ها و نخبگان به آن خواهد رسید.

در همین راستا نیز با همراهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گروه صنعتی ایران خودرو قرار است اولین پارک علمی فناوری زیر مجموعه وزارت صمت را راه‌اندای کند، اتفاقی که برآیند آن در ثبت اختراعات از سوی این زنجیره خود را نشان خواهد داد. البته رفع مشکلات موجود، بومی‌سازی فناوری‌های مورد نیاز صنعت خودرو و دیگر صنایع کشور در اولویت چنین مراکزی خواهد بود.

می خواهم به آمار ابتدای همین مطلب دوباره اشاره کنم، صنعت خودرو در سال‌های گذشته در ایفای نقش خود به عنوان لکوموتیو صنعت کشور پرداخته است ولی تبدیل این لکوموتیو به موتور محرکی که محصولات آن در زمره اختراعات قرار میگیرد مرحله تازه‌ای از این ایفای نقش است و باید امیدوار بود که در سال‌های آتی فهرست بلند بالایی از اختراعات صنعتی کشور به مدد این گروه صنعتی و از دل بزرگترین پارک علمی فناوری صنعتی کشور بیرون آمده و منتشر شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا