کد خبر: 111002147879
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیروزنامهسیاست

ایران رسما عضو گروه بریکس شد

بنا بر اعلام سخنگوی وزارت خارجه، از این پس ایران رسما عضو کامل گروه بریکس به شمار می‌رود و با استفاده از ظرفیت‌های این گروه نقش سازنده و اثرگذار خودش را در معادلات چند جانبه بین‌المللی ارتقا می‌بخشد.

به گزارش عصراقتصاد، ناصر کنعانی در آغاز نشست خبری روزگذشته خود، میلاد حضرت زهرا (س) را تبریک گفت و ادامه داد: لازم می‌دانم در آستانه چهارمین سالگرد شهادت سردار بزرگ قهرمان بین‌المللی مبارزه با تروریسم حاج قاسم سلیمانی یاد و نام این شهید گرانقدر را گرامی بدارم و به روح بلند آن شهید والا مقام درود و سلام بفرستم و ادای احترام کنم. شهید سلیمانی در بین ما نیست اندیشه‌ها و مرام و مکتب شهید سلیمانی برقرار است و اندیشه او در منطقه تکثیر شده و نرم افزار مقاومت که آن شهید گرانقدر تولید و ترویج کرد، باقی است اندیشه مقاومت هر روز جان تازه‌ای به خود می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین فرارسیدن سال نو میلادی را به مسیحیان ایران و جهان و پیروان ادیان آسمانی تبریک و تهنیت گفت و افزود: مسیحیان جهان در شرایطی سال نو میلادی را جشن می‌گیرند که سرزمین زادگاه عیسی مسیح در فلسطین تحت بی سابقه ترین جنایات رژیم غاصب قرار دارد ،‌ بسیاری از پیروان عیسی مسیح امسال در همدردی با ملت فلسطین جشن نگرفتند یا آنگونه که باید و شاید سال نو میلادی را برای خودشان یک رخداد توام با سرور و شادمانی تلقی نمی‌کنند و برای همدردی با ملت فلسطین از انجام برنامه‌های دینی و مذهبی خود و اجرای برنامه‌های شادمانه پرهیز کردند.

کنعانی همچنین درباره اظهارات اخیر مطرح شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما در این ارتباط اعلام موضع کرده و بارها نیز اعلام کردیم ایران به تمامی تعهدات خودش در چارچوب معاهده عدم اشاعه و موافقتنامه معاهده جامع پایبند بوده و هست و از زمان اجرای برجام تاکنون ایران در صدر لیست کشورهایی بوده که بیشترین بازرسی‌ها توسط کارشناسان و بازرسان آژانس انرژی اتمی از فعالیت‌های آن صورت گرفته است. بنابراین طرح موضوعات و مباحثی از این قبیل سازنده و متناسب با واقعیت موضوع فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران و کم و کیف همکاری سازنده و موثر و میزان تعهد و پایبندی ایران به همکاری تخصصی و فنی با آژانس نیست.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با ارتقاء روابط ایران و مصر و همچنین تبادل سفرا میان دو کشور نیز گفت: روابط میان ایران و مصر براساس نقشه راهی که میان دو وزیر خارجه در دیدارشان در نیویورک بر مبنای نگاه روسای دو کشور ترسیم شده در حال پی گیری است، فضای مثبتی در میان دو کشور وجود دارد، گفت‌وگوها میان دو وزیر و روسای جمهور در حاشیه اجلاس سران کشورهای عربی اسلامی در ریاض و گفت‌و گوی تلفنی اخیر میان مقامات انجام شده علاقه مند هستیم در چارچوب نقشه راه دو کشور روابط دو کشور اثرگذار در منطقه ارتقاء یابد و شاهد آثار مثبت در روابط دو جانبه باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات روسیه مرتبط با جزایر سه‌گانه نیز گفت: جزایر سه گانه همیشه ایران، موضوعی است که در این ارتباط موضع رسمی صریح خودمان را اعلام کردیم و در گفت‌وگو با مقامات روسیه و وزیر خارجه آن دیدگاه صریح ایران مطرح شد، بنابراین روابط سازنده و قوی ایران و روسیه مانع از آن نیست که مواضع اصولی خود را مطرح نکنیم یا درمورد دیگر موضوعات منطقه ای هم ما مواضع خود را صریح و شفاف اعلام کرده و می‌کنیم.

وی همچنین در مورد اظهارات اخیر دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس و وزیر دفاع این کشور و در ادامه متهم کردن ایران به‌عنوان مسئول در حملات انجام شده در دریای سرخ گفت: در پاسخ به ادعای مطرح، پاسخ صریح و شفاف ایران از زبان وزیر خارجه ایران مطرح و ارایه شد، گمان می‌کنم شفافیت لازم در این زمینه وجود داشت. بنابراین طرح ادعای بی اساس از سوی هیچ کشوری از جمله انگلیس که اساسا نقش تاریخی و شناخته شده در ارتباط با بحران ریشه دار فلسطین دارد،‌ مسموع نیست. این اقدامات در دریای سرخ کمکی به منطقه نمی‌کند، نگرانی‌های منطقه را افزایش می‌دهد.

کنعانی همچنین درباره اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی در ارتباط با مساله هسته‌ای ایران، ابراز کرد: در ارتباط با اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی ما همواره دیدگاه روشنی داریم، رژیم صهیونیستی در جایگاهی نیست که در ارتباط با فعالیت‌های صلح‌آمیز اظهار نظر کند، رژیم صهیونیستی خود متهم و ناقض قوانین بین‌المللی در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای است که غیر قانونی دارای کلاهک‌های هسته‌ای است و فعالیت های هسته ای آن تحت نظارت پادمانی آژانس قرار ندارد و ظرفیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی تهدیدی علیه امنیت و صلح در منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه با توجه به سابقه شرارت آمیز و جنایت آمیز این رژیم خطر استفاده و تهدید از سوی رژیم صهیونیستی علیه اهداف منطقه ای از جمله در فلسطین وجود دارد چنین اظهاراتی نشان دهنده عینیت یافتن تهدید هسته‌ای رژیم صهیونیستی است،‌ مراجع ذیربط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل دراین زمینه مسئولیت دارند.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد عضویت رسمی ایران در بریکس نیز اظهار کرد: از امروز ایران عضو کامل گروه بریکس به شمار می‌رود، بریکس با پیوستن اعضای جدید، نظم در معادلات بین‌المللی به دست آورده است، ایران چند جانبه‌گرایی و استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های آن را با جدیت مورد پی‌گیری قرار دادو بریکس به‌عنوان ساز و کار چند جانبه قطعا فرصت‌های بیشتری را در حوزه مناسبات چند جانبه بین‌المللی در اختیار ایران قرار می‌دهد. عضویت کامل ایران در بریکس یکی از نتایج بین المللی برای ایران به شمار می‌رود، ایران با استفاده از ظرفیت‌های این گروه نقش سازنده و اثرگذار خودش را در معادلات چند جانبه بین‌المللی ارتقا می‌بخشد.

وی در مورد روابط ایران و چین در سال جدید میلادی نیز گفت: روابط میان ایران و چین یک رابطه پیش رونده است، خوشبختانه زیر ساخت حقوقی بسیار خوبی در توسعه روابط دو کشور داریم، نقشه راه و جامع همکاری‌های ۲۵ ساله وجود دارد و در کنار توافقات انجام شده میان روسای دو کشور و وجود اراده سیاسی در سطح عالی پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری میلادی با سرعت بیشتر و مطلوب‌تری به پیش خواهد رفت.
کنعانی همچنین درباره همکاری ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز ابراز کرد:‌ تقویت همکاری‌ها با اتحادیه اقتصادی اوراسیا جزو اهداف و برنامه‌های ایران بوده و این همکاری‌ها کاملا رو به جلو است . دوره اجرای توافق موقت اجرای برنامه تجارت آزاد را با مجموعه گروه اقتصادی اوراسیا داشتیم و شاهد افزایش ارتقاء همکاری‌های ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواهیم بود.

وی در مورد اظهارات برخی از نمایندگان کنگره آمریکا علیه ایران نیز گفت: یا کره زمین را درست نمی‌شناسند یا وزن ایران را در کره زمین نمی‌دانند، این‌گونه اظهار نظرها نشانگر عمق تفکرات جنون آمیز در میان لایه‌های مقامات سیاسی آمریکا و برخی از اعضای کنگره آمریکا است، عمق دلباختگی این نمایندگان به رژیم صهیونیستی موجب طرح اظهارات جنون آمیزی از این دست می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره این‌که پس از توافق ایران و آمریکا برای تبادل دارایی‌ها و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران گفته می‌شد یخ روابط آب می شود آیا اتفاقی رخ داده است؟، اظهار داشت: مساله کاملا روشن است دارایی‌ها منتقل شده و امکان استفاده برای دولت ایران وجود دارد، تحول دیگری در این ارتباط رخ نداده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا تا این اندازه شاهد هجمه به ایران برای حمایت از مقاومت هستیم اما در مورد سایر کشورها چنین نیست،‌ اظهار داشت: حمایت از مقاومت در فلسطین را مشروع می‌دانیم، جنبش‌های مقاومت در فلسطین جنبش‌های آزادی بخش برای آزادی سرزمین خود هستند که در مقابل یک رژیم غاصب می‌جنگند؛ اساسا مبارزه برای ملت‌هایی که تحت اشغال هستند یک اصل شناخته شده است و ما به عنوان ایران از این جریان ها به عنوان نهضت‌های آزادی‌بخش در فلسطین حمایت می‌کنیم، ایران به وظیفه و مسئولیت خود در حال عمل کردن است این که ایران را متهم به حمایت از مقاومت کنند،‌ باکی نداریم، ایران با سرافرازی اعلام می‌کند ما حامی جریان‌های مقاومت در فلسطین در آزادی از سرزمین‌شان هستیم.

کنعانی درباره بازگشت به میز مذاکره در مساله هسته‌ای ایران نیز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب التزام خود به روند دیپلماتیک و پایبندی به میز مذاکره در صورت بازگشت متعهدانه همه طرف ها آماده است ، همه طرف ها مسئولانه به روند مذاکرات برگردند گزارش‌های رسانه‌ای متعدد مطرح می‌شود نمی‌توان به تک تک ادعاها پاسخ داد. لذا فضای دیپلملتیک برای انجام دور جدید گفت وگوها همچنان وجود دارد، در چارچوب خطوط قرمز ایران برای دور جدید و بازگشت متعهدانه همه طرف ها به برجام مشکلی نداریم قبلا در این زمینه مواضع خود را اعلام کردیم.

وی درباره ادعاهای آژانس و گمانه‌زنی‌ها و نگرانی‌هایی که از سوی اروپایی‌ها برای جلسه آتی شورای حکام وجود دارد گفت: به این سوال پاسخ نخواهم دارد گمانه زنی است ما به استقبال گمانه زنی‌ها نمی رویم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا