کد خبر: 15010176252
بازارها و خدمات مالیجهان

ایلان ماسک بزرگترین سهامدار توئیتر شد

ایلان ماسک بیش از ۹ درصد ازسهام شبکه اجتماعی را خرید که بیشترین دنبال کننده را در آن دارد. صاحب «تسلا» و «اسپیس ایکس» از این پس بزرگترین سهامدار توئیتر است.

اسناد منتشرشده بورس آمریکا در ۴آوریل(۱۵ فروردین) بیانگر آنست که ماسک مالک ۲/۹درصد سهام توئیتر به ارزشی حدود ۹/۲ میلیارد دلار(۶۲/۲ میلیارد یورو) شده‌است.

ماسکِ مولتی میلیاردر با اختیار کامل در ۱۴مارس(۲۳اسفند۱۴۰۰) این میزان سهام را خرید و حیرت بسیاری را برانگیخت. علاوه برآن منجر به رشد ارزش سهام توئیتر به میزان ۲۵درصد در صبح دوشنبه هنگام بازگشایی بورس نیویورک شد.

او فردی بسیار فعال در این شبکه اجتماعیست و با۸۰ میلیون مشترک یکی از ده نفری‌ است که بیشترین دنبال کننده را در توییتر دارند. پیامهای تمسخرآمیز و گاهی رمزآلود که او در این شبکه اجتماعی منتشر می کند منجر به نوسانات عمده در ارزش سهام‌های مختلف و رمزارزها می‌شود.

به نظر می‌رسد او با هدف به چالش کشیدن مدیریت فعلی توئیتر و نفوذ هر چه بیشتر در سیاستگذاری آن چنین اقدامی کرده است. این کارآفرین جنجالی ۲۵ مارس(۵فروردین) یک نظرسنجی در این فضای مجازی به راه انداخت:« آزادی بیان برای تحقق مردم سالاری امری ضروریست. به عقیده شما توئیتر به این اصل پایبند است؟» در این نظر سنجی که فاقد ارزش علمی بود ۷۰ درصد پاسخ منی دادند. بدین وسیله مالک تسلا به عواقب این نظر سنجی تا حد به راه انداختن یک شبکه جدید اجتماعی می‌اندیشد.

دوروز قبل او درخواست کرده بود این امکان وجود داشته باشد تا الگوریتمهای توئیتر بتوانند در دسترس همه برای انجام تغییرات لازم  قرار گیرند.

«جَک دورسِی» بنیانگذار توئیترکه در حال حاضر هیچ مسئولیتی در آن ندارد اغلب به روشهای توئیتر انتقاد کرده و در مورد تغییرات آن نیز پیشنهادهایی داده است. او که خود نیز کارآفرینی غیر قابل پیش‌بینی و غیر عادیست در پاسخ به نظر سنجی ماسک گفته است:« انتخاب استفاده کردن یا استفاده نکردن الگوریتم مورد نظر باید با کاربر باشد.»

البته او دوسال است از این ابتکار در بازشدن الگوریتمهای بسته برای افراد ثالث حمایت می‌کند. بدین وسیله درحقیقت مدیران فضای مجازی الگوریتم‌های گوناگون را عرضه می‌کنند و این کاربران هستند که آنها را انتخاب می‌کنند.

برخی بر این باورند خرید بخشی از سهام توئیتر به وسیله ماسک می‌تواند برای آمریکا و حتی جهان عواقبی داشته باشد. دلیل آن را نیز سابقه تاریخی حمایتهای ضمنی او از ترامپ را ذکر می‌کنند.

در اوایل سال ۲۰۲۱(دی ۱۳۹۹) زمانیکه حسابهای توئیت و فیس بوک ترامپ را بستند؛ پسر او از ماسک خواست برای نجات آزادی بیان فضای مجازی جدیدی راه‌اندازی کند که به جانبداری از دموکرات‌ها نپردازد.

پس از آن ترامپ یک فضای مجازی مختص خود راه اندازی کرد با نام فضای حقیقت. این فضا صرفا بر روی آیفون در آمریکا قابل دریافت است و در تنگنای فنی بسیاری نیز گرفتاراست.

از اینرو انتقادات ماسک به توئیتر شبیه انتقاداتیست که جمهوریخواهان به یوتیوب، گوگل واینستاگرام داشتند. این غولهای فضای مجازی در ژانویه ۲۰۲۱(دی۱۳۹۹) پس از مصدود کردن حساب‌های کاربری ترامپ به دنبال اعتراضش به نتایج انتخابات متهم به سانسور محافظه کاران شدند.

«دان ایو» تحلیلگر بانک سرمایه گذاری «وِدبوش سِکوریتیز» معتقد است:« باتوجه به سابقه تاریخی انتقادات ماسک به فضاهای مجازی موجود؛ اینکه او در پی ایجاد یک فضای مجازی جدید باشد دور از انتظار نیست؛ یا اینکه به جای آن با خرید بخشی از سهام توئیتر در حقیقت در نظر دارد نفوذ خود را در آن اعمال کند و سپس  آنرا گسترش دهد و در نهایت در زمره گردانندگان آن درآمده و اداره آن را برعهد گیرد.»

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا