کد خبر: 210702140213
اخبار شرکت هااقتصادفناوری اطلاعات و ارتباطات

بازاریابی دیجیتال – رسانه‌های اجتماعی رشد اقتصادی را افزایش می دهد

مهبد رضا اسکوئیان / ارشد اقتصاد در تجارت الکترونیک و مدرس مجتمع فنی تهران

“سوال کلیدی این نیست که آیا شرکت ها فناوری اینترنت را به کار ببرند – شرکت ها اگر بخواهند رقابتی بمانند چاره ای ندارند – بلکه این است که چگونه آن  فناوری اینترنت را به کار ببرند.” مایکل پورتر

از زمان پیدایش اینترنت و ادغام فناوری ایمیل در زندگی شخصی و کاری ما ،راه های ارتباطی ما شروع به تغییر کرد. با این حال، تا زمان ایجاد رابط های رسانه های اجتماعی، اصطلاح فناوری رسانه های اجتماعی) SMT( به برنامه های کاربردی مبتنی بر وب و تلفن همراه اشاره دارد که به افراد و سازمان ها اجازه می دهد تا محتوای جدید تولید شده توسط کاربران را در محیط دیجیتال ایجاد، مشارکت و به اشتراک بگذارند .

تغییرات اجتناب ناپذیر هستند؛ رقابت سخت حاشیه سود و به تبع آن انحصار را کاهش داده است. برای ارائه محصول/خدمات در سطح جهانی، رویکرد سنتی کافی نیست ،ما به دنبال ایده نوآورانه و خلاقانه برای رسیدن به میلیون ها نفر هستیم ) مشتری( تا محصول/خدمات خود را در ذهنشان ثبت کنیم، فناوری )دیجیتال( به جهش بزرگی در جهان رسانه دیجیتال کمک می کند.

شرکت های فناوری ایده جدیدی برای ایجاد ارتباط بین مردم ارائه کرده اند. کاربران شروع به ثبت نام کردند و با دیگرانی که علایق، جمعیت شناسی و حرفه/سرگرمی های مختلف یکسانی داشتند، ارتباط برقرار کردند. این شبکه در نهایت به یک حلقه بزرگ گسترش یافت، یک خانواده بزرگ با سلیقه و علاقه متفاوت .

رسانه های اجتماعی به یک نیروی محرکه در پشت هر تغییری که در دنیای مدرن رخ می دهد تبدیل شده است. فناوری با تاثیر زیاد به اصطلاح «شبکه رسانه های اجتماعی»، همه جامعه، صنعت و گروه های ذینفع خاص را بسیار نزدیکتر کرده است چونکه دسترسی به تقریباً هر فردی به دلیل عوامل جغرافیایی و اجتماعی و اقتصادی قبلا امکان پذیر نبود.

افزایش قیمت مجلات و روزنامه ها به هیچ وجه مقرون به صرفه نخواهد بود. این لزوماً مقدار فروخته شده را عملاً به صفر می رساند .همین امر در مورد پخش تلویزیون و سایر رسانه ها نیز صدق می کند.

اگر سایت های شبکه های اجتماعی شروع به شارژ از کاربران کنند، احتمالا میلیون ها کاربر حساب های خود را می بندند یا هرگز پرداخت نمی کنند.

سیاست حساب رایگان توسط رسانه های اجتماعی میلیون ها کاربر را جذب کرد. تعداد بیشتری از تبلیغ کنندگان که مایل به مشارکت با آنها هستند و بیشتر آن تبلیغ کنندگان مایل به خرج کردن با استفاده از مدل پشتیبانی تبلیغ کننده هستند . مزایای رسانه های اجتماعی این است که مخاطبان جهانی را جذب می کند و ارزان تر از تبلیغات سنتی در نظر گرفته می شود و رفتار خرید مصرف کنندگان را به دلیل انتخاب های موجود و دسترسی به اطلاعات تغییر داده است که آنها را در فرآیند خریدشان راهنمایی می کند.

در اکثرکشورهای دنیا ، رسانه های اجتماعی به نیروی محرکهای در اقتصاد مدرن تبدیل شدهاند، جایی که مفهوم بازاریابی آنلاین را تغییر داده است رسانه های اجتماعی به عنوان عامل کلیدی برای تغییر موقعیت غالب بازارهای مستقر با ایجاد بازارهای جدید با تبلیغات دهان به دهان ظاهر شده اند. توانمندسازی مشتری و پلتفرم های رتبه بندی، نفوذ و تاثیرات انکارناپذیر رسانه های اجتماعی، در سالهای آینده که اقتصاد، جامعه و فرهنگها پتانسیل کامل رسانه های اجتماعی را بپذیرند، تأثیر گسترده ای بر اقتصاد کشورها خواهد گذاشت.

هدف افزایش فروش و برندسازی با کمک رسانه های اجتماعی است. رسانه های اجتماعی پلتفرم نیستند و ترافیک زیادی به جز ثبت نام و تبدیل فروش ارائه نمی دهند. هدف نهایی برای هر کسب و کاری باید آموزش، سرگرمی یا توانمندسازی تولیدات و خدمات آنها باشد.

ممکن است شخصی از سرمایه گذاری در سایت های شبکه های اجتماعی متنفر باشد، اما مطمئناً بر کسب و کار شما تأثیر می گذارد، به خصوص اگر یک کسب و کار نوپا یا کوچک باشد.

مردم همیشه نیاز به تغییر دارند، مردم مسابقه و چیزهای رایگان را دوست دارند، با ایجاد یک مسابقه برای فالوورهای شما،امتیازات تعامل و فعالیت بالاتری به همراه خواهد داشت.

ابراز قدردانی و اشتیاق در قدردانی، رابطه و وفاداری پربارتری خواهد داشت. با توزیع کوپن روی لایک و کامنت، مشخص شد که بیش از ۲۴ درصد از طرفداران یک صفحه را برای دریافت کوپن یا تخفیف لایک می کنند . تعامل و گفتگو با جامعه هدف از شما قطعاً یک رابطه قوی، اعتماد و وفاداری ایجاد می کند.

یکی از بهترین راهها برای پیوند )متصل شدن( به فرد یا گروه یا شرکت یا انجمن یا صنعت، از طریق سایت های شبکه های اجتماعی/حرفه ای است.) لینکدین( اخبار/مقالات خاص صنعت، آموزش و اطلاع رسانی به مشتریان توصیه ها/بررسی ها/نظرات کارشناسان صنعت، افزایش آگاهی برند از خدمات بهترین راهنماها از سایر شرکت ها و بهبود خدمات مشتری ، مقالات خبری درباره شرکت های دیگر و نظارت بر شهرت برند می توانند از محتوای ارزشمند رسانه های اجتماعی باشند.

حضور هر کسب و کاری برای رشد و همچنین شناخت سازمان/جامعه/فرد از طریق شبکه های اجتماعی ضروری است. شبکه اجتماعی مذموم و بی فایده نیست، بلکه بخشی از زندگی روزمره )کمک به کسب و کارها( است و بدون آن همه فعالیت های شما در انزوا است.

معایب رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی همانطور که محبوبیت به دست آورده است، با بحث و انتقاد فزاینده ای نیز مواجه شده است.

یکی از خطرات فناوری رسانه های اجتماعی برای دانش آموزان است که زمان زیادی را صرف فعالیت های غیر آکادمیک مرتبط با اینترنت و رسانه های اجتماعی می کنند سرعت انتشار اخبار و انتشار افسانه های نادرست در نتیجه انفعال ، اغلب می تواند تأثیری ماندگار و مخرب داشته باشد.

آینده رسانه های اجتماعی

این همیشه در ذهن ما بوده است. آیا رسانه های اجتماعی به عنوان ابزار ارتباطی آینده پذیرفته خواهد شد؟ پایداری شبکه های اجتماعی به دلیل اعمال و رفتارهای آنلاین کاربران بسیار غیرقابل پیش بینی است، اما رسانه های اجتماعی مرحله ای نیستند و احتمالاً تا تغییرات انقلابی و توصیه های خلاقانه به زودی از بین نخواهند رفت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا