کد خبر: 25050042452
اقتصاداقتصاد کلانبازارروزنامهصفحه یک

بازار جهانی خودرو همچنان در حال کوچک شدن است

بر اساس آخرین داده‌های ال‌.ام.سی. اتو می تیو، ارائه‌دهنده پیش‌بینی‌های متمرکز بر صنعت خودرو در میشیگان، فروش خودروهای سبک جدید در سراسر جهان در ماه جولای (تیر) امسال نسبت به جولای ۲۰۲۰، ۶.۳ درصد کاهش نشان داد.

در همین حال، در شش ماهه اول سال ۲۰۲۱ فروش وسایل نقلیه سبک جدید در سراسر جهان رشد ۲۲ درصدی سالانه را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، در ماه جولای حدود ۶،۴۶۳ میلیون دستگاه در سراسر جهان فروخته شد. این تعداد نسبت به جولای ۲۰۲۰ بیش از شش درصد کاهش سالانه را نشان می دهد.

در این گزارش آمده است: «کمبود نیمه‌هادی‌ها باعث تاخیر بازسازی فروش خودروها در اروپا پس از قرنطینه می‌شود و تأثیر آن در ایالات متحده به معنای افزایش متوسط قیمت است.»

کارشناسان افزودند که افزایش موارد نوع دلتای کرونا ممکن است چشم‌انداز بازار خودرو را در برخی از مناطق آسیا بدتر کند. چین همچنان رهبر جهان است و حدود ۱،۸۴۲ میلیون وسیله نقلیه سبک جدید در ماه جولای در این کشور فروخته شده است که نسبت به مدت مشابه  در سال گذشته نزدیک به ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

کمبود تراشه عامل افت فروش

تحلیلگران گزارش می‌دهند: «اکثر برندهای جهانی به دلیل مشکل عرضه ناشی از کمبود تراشه دچار افت فروش شدند، در حالی که برندهای چینی مانندتـJAC ، Great Wall  و Changan همچنان عملکرد خوبی داشتند.L

ال.ام.سی اتو می تیو، پیش بینی می‌کند که گسترش سریع نوع دلتا در سراسر چین و تشدید محدودیت‌های اجتماعی خطر فعالیت اقتصادی و فروش خودروهای جدید را به همراه داشته باشد.

ایالات متحده با افزایش فروش سالانه تنها ۳.۲ درصدی خودروهای جدید به رتبه دوم جهان سقوط کرد و به فروش تقریباً ۱.۲۷۸ میلیون دستگاه رسید. طبق نظر مشاوران، بازار ایالات متحده همچنان تحت تأثیر موجودی کم خودرو در طی ماه جولای (تیر) قرار داشت.

اتحادیه خودروسازان فرانسوی نیز اعلام کرد که امیدها برای جهش شدید در بازار خودروهای فرانسوی به دلیل کسری تراشه‌های نیمه‌هادی و افزایش اپیدمی کرونا از بین رفته است.

پیش بینی کاهش فروش خودرو

سخنگوی اتحادیه خودروسازان فرانسوی در این باره گفت: «انتظار داشتیم که فروش خودرو تا ۱۰ درصد افزایش یابد، اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که فروش خودرو حتی می‌تواند کاهش یابد.»

براساس داده‌های منتشر‌شده اتحادیه خودروسازان فرانسوی، تنها در ماه جولای (تیر)، ثبت خودروهای جدید تقریباً ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

گزارش شده است که تعداد خودروهای سواری جدید ۱۱۵ هزار ۷۱۳ دستگاه بوده است.

کمبود تراشه‌های نیمه‌هادی در جهان، همراه با عدم قطعیت در مورد همه‌گیری ویروس کرونا، تأثیرات منفی قابل توجهی بر جای گذاشته است و بیشتر خودروسازان از جمله خودروسازان فرانسوی را تحت تأثیر قرار داده است.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا