کد خبر: 071102150224
اقتصادبازارتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

بازار خودرو در اختیار چینی ها؛ آغاز گرانی خودروها در ماه های پایانی سال

بازار خودرو ناشی از کاهش عرضه، افت تیراژ، چالش های ارزی خودروسازان و فقدان راهبرد با گرانی مجدد محصولات مواجه شده است. عباس علی آبادی، وزیر صمت اخیرا در بازدید از یک واحد خودروسازی بزرگ کشور اظهار داشت؛ «خودروسازان باید خودروهایی شایسته مردم ایران را تولید کنند و این اصل بنیادین از اهمیت بالایی در سیاست های کلان وزارت صمت برخوردار است.»

عصر اقتصاد؛ مزید اطلاع وزیر صمت باید اعلام کرد که واحدهای خودروسازی با زیان سه برابر سرمایه ثبتی مواجه و قطعه سازان چند ده هزار میلیارد تومان مطالبه دارند. از همین رو امکان ارتقا کیفی محصولات، تنوع خودرو و افزایش تیراژ وجود نخواهد داشت.

فقدان استراتژی راهبردی مبتنی بر شرایط اقتصادی- صنعتی در وزارت صمت برای صنایع خودروسازی بزودی چرخ تولید شرکت ها را متوقف خواهد کرد. از همین رو برای به بررسی افزایش قیمت خودروهای تولید داخل، مونتاژی و وارداتی طی هفته گذشته و همزمان با خبر «درمانی» وزیر صمت پرداختیم:

کدام محصولات ایران خودرو در بازار گران شدند؟

پژو پارس در حال حاضر یکی از محصولات اقتصادی گروه صنعتی ایران خودرو است، از زمان اعلام خبر توقف تولید پژو پارس مسیر قیمتی این محصول صعودی است، ابتدای هفته گذشته پژو پارس در بازار با قیمت ۶۱۵ میلیون تومان معامله می شد، اما اواخر هفته گذشته نرخ آن به ۶۳۰ میلیون تومان رسید.

البته گرانی محصولات ایران خودرو در بازار طی هفته گذشته فقط به پارس منوط نمی شود، بلکه تارا اتوماتیک در تیپ وی ۲ از قیمت ۸۶۰ میلیون تومان به بهای ۸۹۰ میلیون تومان رسید. این نوع افزایش نرخ بیانگر تبعات قیمت گذاری دستوری و تبدیل خودرو به یک کالای سرمایه ای است.

شاهین اتوماتیک ۸۴۰ میلیون تومانی شد

شاهین اتوماتیک به عنوان محصول جدید گروه خودروسازی سایپا طی هفته گذشته از قیمت ۸۲۵ میلیون تومان به نرخ ۸۴۰ میلیون تومان رسید. پارامترهای بازار نشان می دهد که شاهین اتوماتیک طی ماه جاری افزایش قیمت دیگری را تجربه خواهد کرد، علیرغم اینکه محصول جدید نارنجی پوشان جاده مخصوص براساس معیارهای جهانی بازار خودرو کلاس اقتصادی دارد، اما سیاستگذاری اشتباه متولیان صنعت خودرو آن را به یک خودرو سدان نیمه اقتصادی تبدیل کرده است.

کوییک آر پلاس اتوماتیک دومین محصول نارنجی پوشان جاده مخصوص است که هفته گذشته افزایش قیمت ۳ میلیون تومانی را در بازار تجربه کرد. گروه خودروسازی سایپا در زمان طراحی و تولید کوییک اعلام کرده بود که ارزان ترین خودرو اتوماتیک کشور را راهی بازار خواهد کرد، اما تغییر وزرا توام با تعریف برنامه های اشتباه این هاچ بک اتوماتیک ارزان قیمت را امروز به نرخ ۴۹۵ میلیون تومان رسانده است. این درحالی است که ابتدای هفته گذشته کوییک آر پلاس اتوماتیک با نرخ ۴۹۲ میلیون تومان در بازار معامله می شد. شیب ملایم افزایش قیمت کوییک بیانگر تداوم گرانی آن ناشی از رشد تقاضای کاذب خرید خودرو در بازار است.

پاسات ۲۰۰ میلیون تومان گران شد

فولکس واگن پاسات را می توان جزو محصولات با کیفیت وارداتی بازار فعلی خودرو معرفی کرد. پاسات ابتدای ماه جاری با قیمت ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد، اما امروز قیمت این محصول به ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.

هرچند که بازار خرید و فروش بسیاری از برند خودروهای وارداتی در کشور در رکود هستند، اما به لطف چینی ها نرخ محصولات فولکس واگن افزایش قیمت پیدا کرده است. ماموت خودرو که برند «جتا» را در کشور با کلاس محصولات سدان و کراس اوور عرضه می کند، در حال حاضر عامل گرانی برند فولکس واگن شناخته می شود.

جتا زیر شاخه اقتصادی فولکس واگن برای بازار چین است که با همکاری تجاری شرکت اف ای دبیلو در کشور نامبرده ایجاد شده است. البته باید ذکر کرد که عدم عرضه مناسب خودروهای وارداتی و ایجاد تقاضای کاذب با خبر درمانی وزارت صمت عامل دیگر گرانی برند فولکس واگن در کشور است.

فعلا چینی عرضه می شود

علیرغم اینکه وزارت صمت دولت سیزدهم مدعی واردات خودرو جهت کنترل و تنظیم بازار است، کارنامه عملکرد وزارت صمت در واردات خودرو در کنار اظهار نظر مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت مبنی بر ثبت نام و انتخاب خودروهای چینی مازاد در سامانه یکپارچه نشان از تداوم عرضه خودروهای چینی به بهانه واردات دارد. اتحادیه اروپا و آمریکا با وضع قوانین سختگیرانه برای واردات یا مونتاژ محصولات چینی در بازارشان، هدف حمایت از صنایع خودروسازی خود را دارند.

اما در کشور ما نه تنها قوانین سختگیرانه برای واردات چینی ها لحاظ نمی شود، بلکه صنعت و بازار با برنامه های عباس علی آبادی به اژدهای سرخ هبه شده است.

از همین رو شاید مشتریان نباید توقع چندانی از برنامه واردات خودرو وزارت صمت دولت سیزدهم داشته باشند. شاید زمان آن رسیده که بدنه وزارت صمت با سکان داری عباس علی آبادی دست از خبر درمانی برداشته و با اتخاذ یک راهبرد منسجم صنعت و بازار خودرو را بسامان کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا