کد خبر: 21030186195
جهانسیاست

بازار رو به افول محصولات ارگانیک در فرانسه نیازمند یک نفس تازه

ترجمه: محمود نواب مطلق

بازار محصولات ارگانیک در فرانسه پس از رشدی چشمگیر طی چند سال گذشته؛ براساس اعلام  آژانس محصولات ارگانیک در روز جمعه ۱۰ ژوئن(۲۰ خرداد) در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) به سردی گرائیده است و فعالان این عرصه باید به دنبال راه های جدیدی برای رونق بخشیدن به این بازار باشند.

این درحالیست که افزایش تورم در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) به شدت این بازار را تحت تأثیر قرار داده‌است. بازار محصولات ارگانیک فرانسه تا قبل از سال ۲۰۲۱ رشد سالانه‌ای معادل ۱۰ درصد را پشت سر گذاشت، اما این لوبیای سحرآمیز دیگرتوان ندارد تا از ابرها بالا برود؛ رشد این بازار درسال۲۰۲۱ (۱۴۰۰) نیم درصد کاهش یافت.

آژانس توسعه و ترویج محصولات ارگانیک با نام «آژانس بیو» زیر نظر وزارت کشاورزی فرانسه فعالیت می کند. براساس آمارِ این مؤسسه در سال ۲۰۲۰(۱۴۰۰) قرنطینه ها و بودجه مناسب مردم برای خرید محصولات ارگانیک و تمایل آنها برای این امر همگی منجر به روی آوردن به این قبیل محصولات شد و در نتیجه بازار آن نسبت به سال ۲۰۱۹(۱۳۹۹) همچنان رشد ۱۰ درصدی داشت.

اما سال گذشته این رشد کند شد و حضور محصولات ارگانیک در طبقات سوپرمارکتها به میزان ۹/۳درصد کاهش یافت.

در برخی فروشگاه های بزرگ این کاهش به ۵ درصد هم رسید. این آمار دروضعیت تورم۲/۵ درصدی اعلام شده ماه مه (اردیبهشت) فرانسه همچنان روند صعودی خواهد داشت و تورم تأثیرات مبنایی بر این بازار خواهد گذاشت.

وجود محصولات محلی در مقایسه با محصولات «بیو» که ارزانتر نیز هستند عاملی دیگر در کاهش بازار محصولات ارگانیک است.

از طرف دیگر «آژانس بیو» بر این باوراست روند رو به رشد صنعتی شدن تولیدات برای مردم به جهت غیرطبیعی بودنشان نگران کننده است. فعالان این عرصه معتقدند لزوم استفاده از محصولات ارگانیک جهت حفظ سلامتی باید بیشتر برای مصرف‌کنندگان تبیین شود.

شناخت بیشتر مردم از خواص این محصولات در این زمینه نقشی تعیین کننده دارد. «آژانس بیو» همچنین تلاش می‌کند شیوه توزیع را متنوع کند. چراکه در فروشگاه های بزرگ توفیق فروش این محصولات کاهش ۵۰ درصدی داشته و این خود نیز ۲۰ واحد کمتر از فروش سایر تولیدات غذایی است.

استفاده ار فروشهای مستقیم و فروش به وسیله تجار می‌تواند دراین زمینه راهگشا باشد. رشد فروش به وسیله تجار و فروشندگان مستقیم در طول یکسال به ترتیب ۸/۵ و ۸ درصد و میزان آن در مقایسه با سال ۲۰۱۹(۱۳۹۹) به ترتیب ۳/۲۳ و ۳/۲۰ درصد بوده است.

«آژانس بیو» امیدوار است با تمرکز بر رستورانها و هتلها بتواند میزان فروش محصولات ارگانیک را افزایش دهد. سهم محصولات ارگانیک در این اماکن در سال۲۰۲۱(۱۴۰۰) کمتر از ۲ درصد بوده‌است. در فهرست موادغذایی ۸۵ درصد رستوران های فرانسه اثری از محصولات ارگانیک نیست. اما در مراکزتولید موادغذایی این ارقام کمی بهتر است.

البته همچنان ا اهداف پبیش‌بینی شده بسیار فاصله دارد. میزان استفاده از محصولات ارگانیک در این مراکز در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) باید به ۲۰ درصد برسد. اما تاکنون این رقم از ۶ درصد بالاتر نرفته است. این در حالیست که در مقایسه با سال ۲۰‍۱۹(۱۳۹۹) ۱.۲ واحد رشد داشته است.

برای بالاتر بردن میزان فروش محصولات ارگانیک باید در انواع بسته‌بندی آن از یکسو و همچنین در انتخاب مشتری آنها از سوی دیگر تجدیدنظر کرد. چرا که به‌عنوان مثال یک مرکز تولید موادغذایی بسته‌های ۲۰۰ گرمی سس کچاب را نمی‌خرد و باید بسته بندی حاوی مقادیر بیشتری از این سس موجود باشد.

از سوی دیگر در برخی مناطق، بافت جمعیتی آن ترجیح می‌دهند به جای محصولات ارگانیک که تولید یک منطقه دیگراست از تولیدات منطقه خودشان بیشتر استفاده کنند.

بنابراین باید سراغ مناطقی رفت که خود تولید خاصی نداشته باشند و در نتیجه اقبال به این محصولات می‌تواند افزایش یابد. البته برای حمایت از محصولات ارگانیک انگیزه‌های سیاسی نیز باید تقویت شوند و مناطق تولید کننده این محصولات افزایش یابند.

اختصاص یارانه‌های دولتی برای پشتیبانی تولید این قبیل محصولات در این زمینه نقش اساسی ایفا می‌کند.

بنابه گفته مسئولان « آژانس بیو» با اجرایی شدن سیاستهای حمایتی کمیسیون اروپا و دولت فرانسه در تولید محصولات ارگانیک از سال آینده امید به بهبود بازار آن دور از انتظار نیست.

منبع: روزنامه لاکروا

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا