کد خبر: 070402131235
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبورس

بازار سهام، سرخپوش به تعطیلات رفت

بورس تهران امروز هم سرخپوش بود. این روندی است که طی دو روز گذشته و به دنبال افشای تصمیم دولت برای افزایش دو هزار تومانی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها شدت گرفته است.

امروز هم دو گروه فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی در راس گروه‌های قرمز بازار بودند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سهام این روزها در سیطره خبرهای منفی است. از یک سو اهرم قیمت دلار را از دست داده و به دلیل روند کاهشی آن، توان رشد دوباره را ندارد و از سوی دیگر هر روز با تصمیمات تهدیدکننده از سوی دولت روبروست.

همین چند روز قبل بود که گفته شد نرخ دلار فرآورده‌های ویژه نفتی قرار است با قیمت حواله مرکز مبادله یعنی حدود ۳۸ هزار تومان محاسبه شود و دیگر قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان نیمایی در این موضوع، محلی از اعراب ندارد.

این خبر سیگنال مثبتی برای بازار سهام بود اما به دنبال فشارهای انجمن قیر، این تصمیم تنها یک روز دوام آورد و به سرعت ملغی شد.

از روز گذشته هم افشای نامه محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری که درباره افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از پنج هزار تومان به هفت هزار تومان حاشیه‌ساز شده است.

بر اساس این نامه مشخص شده است وزراتخانه‌های اقتصادی این افزایش نرخ را به هیات وزیران پیشنهاد داده‌اند و هیات دولت نیز آن را تصویب کرده است.

این خبر موج ریزشی جدیدی را در بازار سهام ایجاد کرد به نحوی که بازار رشد خفیف روزهای نخست هفته را به آسانی از دست داد و طی دو روز گذشته دوباره نزولی شد. حتی توجیهات و توضیحات احسان خاندوزی وزیر اقتصاد هم در این میان کارساز نبود و بازار به آن اعتنایی نکرد.

مطالعه بیشتر:پورتفوی سرآوا در مسیر عرضه اولیه / دی‌جی کالا، دیوار، علی‌بابا و هزاردستان وارد بورس می‌شوند
در حال حاضر بازار سهام، قربانی اعتمادسوزی دولت شده و هر روز  با حاشیه جدیدی روبروست. بر همین اساس حجم و ارزش معاملات خرد به شدت کاهش یافته و بازار را در رکود مطلق فرو برده است.

عملکرد شاخص‌های بازار سهام

امروز شاخص کل بورس تهران ۱۴ هزار و ۸۰۸ واحد دیگر ریزش کرد تا با افت ۰.۶۸ درصدی در پله دو میلیون و ۱۵۳ هزار و ۳۹۵ واحد متوقف شود.

شاخص کل هم‌وزن نیز شرایط بهتری نداشت و با افت ۰.۵۳ درصدی، چهار هزار پله کاهش ارتفاع داد و به سطح ۷۴۶ هزار و ۶۳۴ واحد رسید. شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم امروز به ترتیب افت ۰.۴۹ درصدی، ۰.۸۱ درصدی و ۰.۵۴ درصدی را تجربه کردند.

امروز شاخص کل فرابورس نیز کاهشی بود و با افت ۱۶۵ واحدی در سطح ۲۷ هزار و ۶۲۱ واحدی قرار گرفت.

اثرگذاری نمادها

امروز نمادهای پارسان، شپدیس، فارس، وغدیر، شستا و فولاد بیشترین تاثیر منفی و نماد وبملت بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل بورس داشت.

پارسان به تنهایی شاخص کل را بیش از دو هزار واحد به عقب راند. شپدیس و فارس هم هر کدام بیش از هزار واحد، شاخص کل را پایین بردند. در همین حال شهر، شپدیس، وبملت، کرازی، خکمک، خودرو و شیراز پرترکنش‌ترین نمادهای بورسی در معاملات امروز بودند.

امروز همچنین نماد فجهان بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای مارون، زاگرس، وسپهر، غصینو، هرمز و بپاس بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل فرابورس داشتند. در همین حال عالیس، زفجر، نیان، دی، فرود، خاور و کتوسعه پرتراکنش‌ترین نمادهای این بازار بودند.

ارزش و حجم معاملات

امروز بازار سهام معاملات خرد سهام، صندوق‌های سهامی و حق تقدم به ارزش پنج هزار و ۹۴۱ میلیارد تومان را تجربه کرد؛ ارزش معاملات خرد نسبت به روز گذشته با کاهش هزار میلیارد تومانی روبرو بود. حجم کل معاملات بازار نیز به ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون برگه سهم رسید.

به این ترتیب بازار سهام همچنان در رکودی فرسایشی به سر می‌برد.

از سوی دیگر امروز بازار سهام شاهد خروج ۲۸۱ میلیارد تومانی پول حقیقی بود که نسبت به روز گذشته کاهش داشت اما در این میان صندوق‌های درآمد ۳۶۶ میلیارد تومان ورود پول حقیقی ثبت کردند که نسبت به روز گذشته افزایش نشان می‌دهد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا