کد خبر: 180902145704
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

بازار شب یلدا گرفتار قیمت گذاری سلیقه ای فروشندگان؟

رئیس اتاق اصناف تهران گفت: در واقع کالایی لازم برای مراسم شب یلدا حتی نوروز به‌اندازه کافی وجود دارد و کالایی که نیاز بود وارد، فریز و نگهداری شود تهیه شده است. در این میان باید از جانب واحدهای صنفی و اقتصادی باید طوری رفتار شود که احیاناً در حق مردم بی‌انصافی شود.

در آستانه شب یلدا، تقاضا برای خرید میوه، شیرینی و آجیل به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. این افزایش تقاضا اغلب به دلیل جشن‌ ها و مراسم خانوادگی است که در این شب برگزار می‌ شود.

با افزایش تقاضا برای این محصولات، قیمت آن‌ ها نیز معمولاً افزایش می‌ یابد. عامل اصلی افزایش قیمت در این موارد افزایش تقاضا و کاهش تعداد موجودی‌ ها است. فروشگاه‌ ها و بازارها ممکن است با افزایش تقاضا مواجه شده و موجب افزایش قیمت‌ ها شوند، زیرا این افزایش تقاضا به آن‌ ها اجازه می‌ دهد که قیمت‌ ها را به‌روزرسانی کنند.

همچنین، افزایش هزینه‌ های تولید، حمل و نقل و ذخیره‌ سازی این محصولات نیز می‌ تواند به افزایش قیمت آن‌ ها منجر شود. از طرفی برخی مردم بر این باورند که در مناسبت هایی مانند شب یلدا یا عید نوروز فروشندگان پا روی انصاف خود گذاشته و قیمت کالاهای مورد نیاز مردم را افزایش می دهند تا از این طریق سود بیشتری دریافت کنند.

موضوعی که حمیدرضا رستگار رییس اتاق اصناف ایران در گفتگو با تیتر کوتاه آن را تایید کرد و گفت: در بعضی از فصل‌ های سال یا مناسبت‌ ها (مخصوصاً شب یلدا و نوروز) نیاز اساسی مردم به برخی اقلام افزایش پیدا می‌کند. به تبع آن باید برنامه‌ ریزی مناسبی در جهت تأمین نیاز افراد صورت گیرد. بر اساس پیگیری های به عمل آمده در خصوص موجودی کالاهای موردنیاز مردم، امروز به جرات می توان گفت که هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

در واقع کالاهای لازم برای مراسم شب یلدا و حتی نوروز به‌اندازه کافی وجود دارد و کالاهای وارداتی مورد نیاز نیز فریز و نگهداری شده است. در این میان باید از جانب واحدهای صنفی و اقتصادی طوری رفتار شود که احیاناً در حق مردم بی‌انصافی رخ ندهد؛ به عبارتی فروشندگان باید به نحوی قیمت گذاری کنند که تمام افراد جامعه بتوانند با حداقل قیمت و به‌ اندازه کفایت خرید کنند. این موضوع نیازمند به رفتار منصفانه جامعه اصناف است.

وی ادامه داد: بعضی‌اوقات دیده شده که شاید در بخشی به‌صورت غیرمنصفانه قیمتی اعلام شده و منجر به کمبود کاذب برخی کالاها شده است؛ البته همان طور که عنوان شد در حوزه کالاهای اساسی شب یلدا مشکلی وجود ندارد. حتی به‌زودی قیمت مصوب کالاهای مورد نیاز این شب هم اعلام می‌ شود تا تمام افراد بتوانند از این اقلام استفاده کنند.

گرانفروشی نداریم

خبرنگار تیتر کوتاه در ادامه به سراغ علی بهرمند رئیس اتحادیه قنادان، شیرینی‌فروشان و کافه‌قنادی تهران رفت و نظر او پیرامون افزایش قیمت غیرقانونی برخی کالاها توسط فروشندگان همزمان با افزایش تقاضا را جویا شد.

بهرمند در پاسخ به این ادعا خاطرنشان کرد: در برخی ایام سال ما با افزایش تقاضا مواجه هستیم اما در آن زمان نیز به هیچ عنوان با گران‌فروشی یا قیمت گذاری سلیقه ای توسط فروشنده مواجه نیستیم بنابراین بنده به هیچ عنوان این موضوع را جدی تلقی نمی کنم.

وی افزود: در موضوع شیرینی شب یلدا نیز هیچ مشکلی وجود ندارد و مواد اولیه به‌وفور تأمین شده است. البته قیمت شیرینی در سال های اخیر گران شده است ولی این به این معنی نیست که گران‌فروشی انجام می شود.

من به مردم قول می دهم که برای قیمت شیرینی شب یلدا هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد. اتحادیه قیمت دستوری هم ندارد و اعضا به قیمت فروش خود کالا را عرضه می‌کنند.

نظارت بر عهده اتحادیه نیست اما در کنار نهادهای نظارتی، بازرسان اتحادیه هم هر ۱۰ تا ۱۵ روز به قنادان، شیرینی‌فروشان و کافه‌قنادی های تهران سرکشی دارند.

منبع: تیترکوتاه

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا