کد خبر: 19100064457
آسیب اجتماعیجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

بازار کار در آمریکا همچنان شکننده

به رغم کاهش نرخ بیکاری، بازار کار در آمریکا همچنان کند و ناتوان است. نرخ بیکاری بیش از حد انتظار کاهش یافته است.

بیکاری  با رسیدن به نرخ ۹/۳ درصد به میزان قبل از کرونا یعنی ۵/۳ درصد نزدیک شده است. بحران کرونا به بازار کار آمریکا ضربه‎های فراوانی وارد کرد.

وزارت کار آمریکا جمعه ۷ ژانویه(۱۷دی) اعلام کرد در ماه دسامبر۲۰۲۱(آذر۱۴۰۰) بر خلاف انتظار تحلیلگران اقتصادی صرفا ۱۹۹ هزار شغل به وجود آمده است در حالیکه آنها منتظر به وجود آمدن حد اقل ۴۴۰ هزار شغل بودند. با این حال نرخ بیکاری همچنان در حال کاهش است و به ۹/۳ درصد رسیده یعنی به نرخ بیکاری قبل از کرونا ۵/۳ درصد نزدیک شده است.

در ماه نوامبر۲۰۲۱(آبان۱۴۰۰) نیز میزان اشتغالزایی به حد مورد انتظار نرسید و در حد ۲۴۹ هزار باقی ماند. این آمار تازه مربوط به قبل از ظهور سویه جدید اُمیکرون در آمریکا است و در حال حاضر وضع وخیم‎تر شده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که شعار خود را اشتغالزایی و کاهش نابرابری قرارداده است باید در مورد اعلامیه وزارت کارخویش مبنی بر ایجاد ۵۳۷ هزار شغل ماهانه در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) پاسخگو باشد.

از آوریل ۲۰۲۰(اواخرفروردین۱۳۹۹) تاکنون ۸/۱۸میلیون شغل ایجاد شد اما این میزان ۶/۳میلیون شغل کمتر از میزان اعلام شده از شروع همه‎گیری کرونا است. در ماه دسامبر ۲۰۲۱(آذر۱۴۰۰) اشتغالزایی در بخش‎هایی که بیش از همه از کرونا آسیب‎دیده بودند از جمله تفریحات، سرگرمی و هتلداری پیشرفت داشت.

همچنین در سایر بخش‎ها مثل خدمات حرفه‎ای و تجاری، صنعت، ساخت وساز، حمل ونقل و انبارداری این پیشرفت مشهود بود. بخش صنعت از زمان شروع کرونا طی دوسال گذشته همواره به صورت مستقیم و با نبردی تن به تن با این بیماری درگیر بوده و در تمام سطوح همیشه در موقعیتی متزلزل قرار داشته است.

در بسیاری از بنگاه‎های اقتصادی زمان بازگشت به کار به صورت حضوری بارها به تعویق افتاد و یا حتی موکول به زمانی نامشخص شد. رستوران‎ها و سالن‎های تئاتر به دلیل کمبود محسوس و همیشگی حضور کارکنان از ترس ابتلا به سویه جدید اُمیکرون به وضع بسیار شکننده‎ای دچار شده‎اند. در برخی از مناطق صحبت از بازگشت به آموزش غیرحضوری است. این امر بازگشت حضوری به کار را به ویژه برای خانم‎ها به مخاطره انداخته است.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا