کد خبر: 261001116905
انرژیجهانروزنامه

بازار گاز برای سال ها بی ثبات باقی می ماند

ترجمه: سلیم حیدری

وزیر انرژی قطر می‌گوید تلاش‌ها برای متنوع‌سازی تامین گاز کمک خواهد کرد، اما گاز روسیه در نهایت به اروپا باز خواهد گشت.

سعد الکعبی، وزیر و رئیس انرژی قطر، روز شنبه در کنفرانس شورای آتلانتیک در ابوظبی گفت: بازارهای جهانی گاز طبیعی برای چندین سال آینده به دلیل کمبود عرضه در بحبوحه افزایش تقاضا بی ثبات خواهند ماند.

به گفته الکعبی، علیرغم کاهش کنونی قیمت گاز در اروپا، عمدتاً به دلیل آب و هوای معتدل، این منطقه احتمالاً برای پر کردن مجدد ذخایر گاز برای زمستان آینده با توجه به کمبود عرضه از روسیه مشکل دارد.

“آینده برای مدتی در وضعیت بی ثبات خواهد بود. ما گاز زیادی به بازار می آوریم، اما کافی نیست… خوشبختانه [اتحادیه اروپا] به دلیل هوای گرمتر تقاضای زیادی برای گاز نداشته است.

موضوع این است که وقتی آنها بخواهند ذخیره‌های خود را در سال آینده دوباره پر کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد.”

الکعبی معتقد است که با وجود تلاش برای تنوع بخشیدن به عرضه، کشورهای اروپایی در نهایت به دلیل نبود منابع جایگزین به گاز روسیه بازخواهند گشت.

زمانی که روسیه و اتحادیه اروپا به نحوی اوضاع را حل کنند، گاز روسیه به اروپا بازخواهد گشت، اگرچه کشورهای اروپایی احتمالاً منابع هیدروکربن خود را متنوع‌تر خواهند کرد و ۱۰۰ درصد به روسیه اتکا نخواهند کرد…

اما گاز روسیه در حال بازگشت است. به نظر من، این منفعت بزرگی برای بخش گاز و کل بازار اروپا خواهد بود و به ثبات قیمت ها کمک می کند.

قیمت گاز در اروپا سال گذشته پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین و تحریم‌های غرب علیه مسکو افزایش یافت. روسیه تا سال ۲۰۲۲ بزرگترین تامین کننده گاز منطقه بود.

اما اکنون تحویل بسیار کاهش یافته است و این وضعیت با حادثه ای که خط لوله نورد استریم ۱ را که مسیر اصلی تحویل گاز روسیه است از کار انداخت، تشدید شد.

در پی افزایش واردات گاز طبیعی مایع (LNG) از کشورهایی از جمله قطر و هوای نسبتاً گرم، قیمت‌ها تا پایان سال میلادی کاهش یافت.

با این حال، این قیمت‌ها بسیار بالاتر از میانگین‌های تاریخی باقی می‌مانند و تحلیلگران می‌گویند زمانی که چین اقتصاد خود را به طور کامل پس از قرنطینه‌های ناشی از همه‌گیری کرونا بازگشایی کند و تقاضای جهانی را افزایش دهد، ممکن است قیمت ها دوباره افزایش یابد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا