کد خبر: 190302129360
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالی

بازدهی بازارها در سومین هفته خرداد ۱۴۰۲ /نجات بورس از بازدهی منفی بازارها

این هفته تنها بازار سرمایه از ریزش قیمت در امان ماند و بازارهای مالی با سیگنال‌های سیاسی و افزایش احتمال توافق برجام در بازدهی بازارها امتیاز منفی داشتند. سکه پرچمدار بیشترین کاهش قیمت در بازارهای مالی بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، سومین هفته خردادماه برای بازارهای مالی در بازدهی بازارها هفته تماما سرخی بود. ریزش قیمت سکه،‌ طلا و دلار افزایشی‌های بازار را به شدت متضرر کرد.

این هفته تنها بازار سرمایه از ریزش قیمت در امان ماند و بازارهای مالی با سیگنال‌های سیاسی و افزایش احتمال توافق برجام به کانال‌های قیمتی پایین‌تر برگشتند. سکه، طلا و دلار به ترتیب بیشترین کاهش بازدهی را در بازارهای مالی داشتند.

هفته گذشته نیز تمام بازارها با بازدهی منفی بسته شد؛ اما هفته سوم خرداد این ریزش قوی‌تر از هفته‌ها و ماه‌های پیش بود.

در هفت روز اخیر بورس تنها پرچمدار سوددهی بازارها بود این در حالی است که هفته پیش ‌بیشترین افت بازدهی در بازار سرمایه رخ داد.

توافق نزدیک است

این هفته وزنه اخبار مساعد سیاسی در حوزه بین‌المللی سنگین بود،‌ معامله‌گران نسبت به ثبات قیمت‌ها بدبین بودند و شایعات و اخباری نیز در خصوص پیشرفت مذاکرات ایران و آمریکا به گوش می‌رسید.

نشریه اسرائیلی هاآرتس در گزارشی مدعی شده که مذاکرات ایران و آمریکا پیشرفت چشمگیری داشته است. این رسانه به نقل از مقام‌های اسرائیلی نوشت که دو طرف طی روزهای گذشته به پیشرفت‌های عمده‌ای دست یافته‌اند و گفتگوها از آنچه تصور می‌شد سریعتر پیش می‌رود.

این خبر بار اخبار سیاسی را بر دوش بازارهای مالی سنگین‌تر کرد و توانست قیمت سکه را میلیونی کاهش دهد و دلار نیز کریدور ۵۰ هزار تومانی را از دست داد.

معامله‌گران معتقدند با اخبار تکمیلی در این خصوص کفه ترازوی کاهش قیمت در بازار سکه و ارز سنگین‌تر خواهد شد و فشار عرضه بالا خواهد رفت.

با این حال، عده‌ای از تحلیلگران سیاسی معتقدند توافق موقت دور از انتظار است و ایران و آمریکا بیشتر مصمم به توافق دائمی هستند.

فردا پایان نشست چهار روزه شورای حکام است؛ نتایج این سلسله نشست‌ها می‌تواند مسیر بازارهای مالی را با روند صعودی یا نزولی همراه سازد. خروجی این نشست‌ها هر چه که باشد کارشناسان اقتصادی با توجه به موضوع رشد تورم، روند کاهشی قیمت‌ها را کوتاه‌مدت می‌دانند.

آنها همواره به توافقی کامل از جنس برجام اشاره می‌کنند که باید با گذر زمان تورم را کاهش دهد و آهسته و پیوسته روند قیمت را در بازارهای مالی متعادل کند.

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از یازدهم تا امروز ۱۸ خردادماه نشان می‌دهد که اسکناس آمریکایی بیش از دو هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

روز گذشته دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی برگشت و در آخرین معامله روز جاری این اسکناس با قیمت ۴۸ هزار و ۹۹۶ تومان بسته شد. بازدهی دلار این هفته کاهش ۳.۹۳ درصدی داشت.

تا به این لحظه در نشست اخیر شورای حکام هیچ قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نشده است. البته بیانیه پایانی این نشست درباره ایران تند بود و این شورا به نقد ایران پرداخت و در بیانیه پایانی خود نوشت: ما هیچ تغییر اساسی در رفتار ایران ندیده‌ایم.

ایران در زمان گزارش به تشدید برنامه هسته‌ای خود ورای هرگونه توجیه غیرنظامی ادامه داده و هیچ عزمی از خود برای اجرای تعهدات خود ذیل بیانیه مشترکی که در ماه مارس بر سر آن توافق شد، نشان نداده است. گزارش مدیر کل نشان می‌دهد که ایران به مسیر تشدید چشم‌گیر برنامه هسته‌ای خود ادامه داده است.

بررسی اخبار سیاسی نشان می‌دهد که هنوز جای امیدواری برای توافق وجود دارد و ممکن است این خبر مثبت ظرف روزهای آینده به بازار برسد و دلار را ارزانتر کند. اما اگر بازار سیگنال اصلی را دریافت نکند، باید منتظر برگشت قیمت دلار بود.

قیمت طلا

طلا روز پنجشنبه یازدهم خردادماه، با رقم دو میلیون و ۴۹۸ هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که در هفته جاری هر گرم طلا با قیمت دو میلیون و ۳۳۳ هزار و ۱۰۰ تومان مبادله شد. به این ترتیب قیمت طلا در سومین هفته خرداد افت ۶.۶۱ درصدی داشت و ۱۶۵ هزار و ۱۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد.

گفتنی است قیمت انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش به ۱۹۴۷ دلار رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۲۰ دلار کاهش قیمت داشته است.

قیمت سکه

این هفته همانند هفته گذشته سکه امامی بیشترین بازدهی منفی را از آن خود کرد. این قطعه در روز جاری با قیمت ۲۷ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان مبادله شد و در یک هفته گذشته دو میلیون و  ۸۰۰ هزار تومان افت قیمت داشت. در هفته سوم خردادماه بازدهی سکه امامی کاهش ۹.۱۵ درصدی داشت.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی قیمت دلار در روزهای‌ آینده دشوار شده است و به تبع‌ آن نمی‌توان روند قیمت طلا و سکه را هم پیش‌بینی کرد.

اما نکته مهم این است که بسیاری از آنها می‌گویند محدوده حرکت دلار در بازه ۴۸ تا ۵۲ هزار تومان است و فعلا در همین بازه نوسان خواهد‌ داشت. اگر چنین باشد،‌ قیمت طلا و سکه هم باید در کانال‌های فعلی بماند.

بورس

معاملات بورس در سومین هفته خردادماه در حالی خاتمه یافت که شاخص کل با وجود تعطیلی دو روزه بازار، طی این هفته حدود ۰.۷۷ درصد رشد کرد و از دو میلیون و ۲۷۱ هزار واحد به دو میلیون و ۲۸۸ هزار واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در این هفته به همین منوال رفتار کرد و در سه روز معاملاتی با رشد حداقلی ۰.۶۹ درصدی خود را به ارتفاع ۷۷۶ هزار و ۶۴۶ واحد رساند.

حجم و ارزش معاملات

بررسی روند معاملات این هفته بازار سرمایه نشان می‌دهد که در بازار سهام در روز شنبه ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون برگه سهم دست به دست شد و ارزشی معادل ۶ هزار و ۲۰۵ میلیارد تومان رقم زد.

همین اتفاق در روز سه شنبه با ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون و در چهارشنبه با ۱۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون برگه سهم ارزش معاملاتی حدود هفت هزار و ۷۶۱ و هفت هزار و ۵۰۲ میلیارد تومانی ثبت کرد.

با وجود اینکه در یک ماه گذشته، بازار سرمایه شرایط کم‌رمقی را پشت سر می‌گذارد اما تا حدودی می‌توان گفت وضعیت این هفته بورس به دلیل تعطیلات عادی نبود.

ذکر این نکته ضروری است که در چند هفته اخیر، بازار سرمایه پول حقیقی جدیدی جذب نکرده و شرایط این هفته نیز این موضوع را تشدید کرد.

بیشترین و کمترین بازدهی هفته

نگاهی به معاملات این هفته بازار حاکی از آن است که والماس با افزایش ۳۵ درصدی، لقب بیشترین بازدهی را سهم خود کرده و به قیمت ۲۵۹ تومان رسیده است.

ثپردیس و حآسا نیز هریک با رشد به ترتیب ۲۳ و ۲۰ درصدی موفق شدند سود خوبی را نسیب سهامدارن خود کنند.

تحلیل تکنیکال این دو سهم نشان می‌دهد، سطوح ۱۷۵۷ و ۱۷۲۵ نزدیکترین مقاومت‌های شناسایی شده برای این دو سهم هستند.

در مقابل اما، سصفها مانند سه نماد غشهد، چخزر و پی پاد با ۱۲ درصد کاهش قیمت، چهار نمادی بودند که در این هفته بدترین عملکرد را در میان بورسی‌ها ثبت کردند.

جدول آورده‌شده به خوبی نزدیکترین حمایت هر یک را نشان داده است. باید دید این سطوح می‌توانند از ادامه نزول آن‌ها جلوگیری کنند یا خیر؟

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا